سرنوشت فیلمسازان در دست صنعت سینما

صنعت سینمای اصفهان اولین گام خود را برداشت و توانست در اولین گام ارتباطات خود را برقرار کند صنعتی که پیش از این هر کس نام آن را می‌شنید می‌گفت مگر اصفهان صنعت سینما هم دارد؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، نخستین نمایشگاه صنعت سینمای اصفهان با حضور هنرمندان بزرگ سینمای ایران برگزار شد و توانست راه خوبی را برای برقراری ارتباط میان صنعت و هنر باز کند در این چهار روز هنرمندان نظرات مختلفی دادند برخی بر این باور بودند که این نمایشگاه نمی‌تواند کاری انجام دهد و تنها استعدادها را معرفی می‌کند و برخی دیگر اعتقاد داشتند که اصفهان می‌تواند قطب سینمایی کشور باشد.

در میان همه این‌ها اکبر خامین نویسنده و کارگردان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه دولت، تولید و نمایش، سه رأس سینمای ایران است، اما در این میان محور نمایش را دست کم گرفته‌ایم، اظهار کرد: مدیران ما اغلب به محور تولید اهمیت می‌دهند و به نمایش که مهمترین رکن سینما محسوب می‌شود و سبب بازگشت پول می‌شود اهمیت نمی‌دهند، در صورتی که زمانی می‌توانیم یک فیلم را فیلم موفقی بدانیم که گیشه خوبی داشته باشد.

خامین سلیقه مدیران در تولید فیلم را با سلیقه مردم متفاوت ارزیابی کرده و گفت: اغلب مدیران به دنبال تولید فیلم معنا گرا هستند و در این میان آنچه مورد توجه قرار نمی‌گیرد سلیقه بیننده است، مدیران امروز فقط به گم نشدن خط قرمزها فکر می‌کنند.

وی تصریح کرد: زمانی که تهیه کننده دولتی برخی از فیلم‌ها و کارگردانان را حمایت می‌کند و کارگردان نگران گیشه نیست نمی‌توانیم فیلم تولید شده توسط کارگردان دولتی را با فیلم تولید شده یک تهیه کننده خصوصی مقایسه کنیم، اظطراب گیشه، ترس از نفروختن فیلم و ضرر دادن، باعث خود سانسوری کارگردان و تهیه کننده می‌شود و این به نفع سینما نیست.

مشکلات صنعت توریسم در سینما هم وجود دارد

در هر صورت با همه کاستی‌های صنعت سینما و کمبودهایی که هر لحظه هنرمندان به آن اعتراض دارند نمایشگاه صنعت سینما با استقبال بی نظیری مواجه شد و توانست مخاطبان خود را راضی نگه دارد و در اختتامیه این نمایشگاه  شورای سیاست گذاری آن قول برگزاری این نمایشگاه را با جشنواره کودک و نوجوان را دادند.

اسماعیل موحدی این استقبال بی نظیر را خوشحال کننده دانست و در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه امیدوارم اصفهان بتواند مانند گذشته فیلمسازان بزرگی را به ایران و جهان معرفی کند، اظهار کرد: متاسفانه همان اشکالاتی که در صنعت توریسم وجود دارد در بحث سینما هم دیده می‌شود. با این همه جاذبه تاریخی و فرهنگی در اصفهان هنوز نتوانسته‌ایم از صنعت توریسم استفاده کنیم و درآمدزایی بالایی داشته باشیم، در سینما هم وقتی سرمایه گذار وجود نداشته باشد، وقتی سرمایه‌ها بازگشت داده نشود و سرمایه گذار به تولید بازنگردد این صنعت را با مشکل مواجه می‌کند.

این کارگردان افزود: بخش دیگری از چالش‌های سینما در اصفهان به سینماگران بازمی گردد چرا که ما ضمن اینکه باید هوای تماشگران را داشته باشیم باید آثار درخوری تولید کنیم این درحالی است که مانند بسیاری از دانشجویان در رشته‌های مختلف دانشگاهی بچه‌های سینما هم کمتر به مطالعه می‌پردازند اما منابع زیادی در زمینه سینما وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای نوشتن فیلمنامه و تولید فیلم استفاده کرد که این بستر با برگزاری نمایشگاه صنعت سینمای اصفهان فراهم شده و ما باید از آن استفاده کنیم.

نباید دست روی دست بگذاریم

کارگردانان اصفهان صنعت سینما را مسیر درستی می‌دانند اما اگر گام‌های آن با موفقیت برداشته شود حسین طبیب‌زاده کارگردان فیلم چشمهایت، ساختن فیلم را یک ریسک بزرگ می‌داند و موفقیت‌های حاصل در فیلم خود را چون شرکت در جشنواره فجر و اکران خصوصی در سیتی سنتر را حاصل یکی شدن خود با بازیگران اعلام می‌کند.

وی برگزاری نمایشگاه صنعت سینما را در اصفهان مثبت ارزیابی کرد و گفت: اعتقاد دارم هر چیز خوبی باید از یک جایی شروع شود، در صورتی که قدمی به سوی این هدف و رشد فیلمسازی باشد بسیار خوب است، ولی اگر فقط یک نمایش تبلیغاتی یا در حد چند شعار باشد و آخر هم به تأیید و تأمین بودجه چند فیلمنامه کوتاه برسیم که داستان تکراری و خروجی آن هم کاملاً مشخص و تجربه شده است.

این کارگردان ادامه داد: با سیاست درست باید حرکت کرد، نباید دست روی دست بگذاریم و ببینیم که چه اتفاقی می افتد، بیاییم سعی کنیم یک کمی سرنوشتمان را دستکاری کنیم.

نخستین نمایشگاه صنعت سینمای اصفهان با همه خوبی ها و بدی هایش چمدانش را بست و به منزل خود رفت تا بتواند سال دیگر با عزم جدی تر وارد عرصه شود نمایشگاهی که در سال اول خود آنچنان جای امیدی برایش نبود و سوالی که همگان مطرح کردند که آیا سینمایی در ایران وجود دارد و در بستر آن سینمای اصفهان کجاست؟ سوالی که این نمایشگاه عزم خود را جزم کرد که پاسخ دهد و امید دارد که این شهر را به قطب سینما در کشور تبدیل کند.

گزارش از: رویا سادات مویدی_ خبرنگار فرهنگ و هنر ایمنا

کد خبر 368600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.