جیره‌بندی آرد در اصفهان/ آرد از پایتخت به سایر شهرها قاچاق می‌شود

نایب رییس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان با بیان اینکه نانوایان آزادپز شهر اصفهان در حال حاضر برای تهیه آرد با مشکل جیره‌بندی مواجه شده‌اند، گفت: حدود ۱۵۰ آزادپز از یک‌هزار و ۵۰۰ نانوایی اصفهان در حال حاضر مجبور به تهیه و خرید آرد از قاچاق فروشان و دلالان هستند.

محمدرضا خواجه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه پس از دلالی گوشت نوبت به گندم رسیده است اظهار کرد: طی چند ماه گذشته به دلیل سهل انگاری اداره غله، شماری از دلالان گندم و آرد کشور را در مرزهای عراق و افغانستان با قیمت هر کیسه ۲۵۰ هزار تومان فروخته‌اند و این در حالی است که در برخی شهرستان‌ها سهمیه آرد برای نانوایان جیره‌بندی شده است.

وی با اشاره به اینکه آرد در ایران سه نرخ متفاوت دارد، افزود: هر کیسه آرد دولتی ۳۳ هزار تومان، هر کیسه آرد به نرخ آزاد ۴۶ هزار تومان و آرد بومی روستایی که تا مدتی پیش به نرخ ۶۰ هزار تومان به دست نانوایان می رسید در حال حاضر  صد هزار تومان خریداری می شود.

نایب رییس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان با بیان اینکه نانوایان آزادپز استان در حال حاضر برای تهیه آرد با مشکل جیره‌بندی مواجه شده‌اند، ادامه داد: حدود ۱۵۰ واحد از یک‌هزار و ۵۰۰ نانوایی در اصفهان در حال حاضر آرد ندارند و مجبور به تهیه و خرید آرد از قاچاق فروشان و دلالان هستند.

خواجه گفت: واحدهای نانوایی که سهمیه آرد دولتی داشتند، در حال حاضر هر کیسه آرد ۳۳ هزار تومانی را با قیمت ۶۰ هزار تومان خریداری می کنند و این درحالی است که سهمیه آرد آنها به یک سوم کاهش یافته است.

آرد از پایتخت به سایر شهرها قاچاق می‌شود

وی با بیان اینکه سهمیه آرد دولتی واحدهای نانوایی را به بهانه‌های مختلف کم می کنند افزود: برای مثال می گویند این واحد نانوایی چندان پخت نان ندارد و یا اعتبار مجوز نانوایی تمام شده است، بر همین اساس سهمیه آرد واحدهای نانوایی را کم یا قطع می کنند در حالی‌که نانوایان تهرانی مشکلی برای تهیه آرد ندارند و حتی آرد از پایتخت به سایر شهرها قاچاق می شود.

نایب رییس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان اظهار کرد: تا دیروز معتقد بودند که صدور مجوز و افزایش احداث نانوایی در شهر رقابت ایجاد می کند در صورتی که در اتحادیه، اعتقاد ما بر این بود که  بین هر واحد نانوایی باید ۵۰۰ متر فاصله باشد و نباید بی رویه مجوز برای نانوایی صادر کرد زیرا احداث بی رویه نه رقابت بلکه خسارت ایجاد می کند.

خواجه اضافه کرد: کسی به مخالفت‌های ما اهمیتی نمی داد و مجوز صادر می کردند اما در حال حاضر اگر نانوا پروانه نداشته باشد یا به دلیل تغییر مکان یا دلایل مختلف مجبور به درخواست پروانه جدید شود، سهمیه آرد او قطع می شود.

خودکفایی به جیره‌بندی تبدیل شده‌ است

خواجه تصریح کرد: ثبت نام در سامانه برای تحویل آرد و سهمیه بندی کردن آن مشکلات زیادی را برای نانوایان به وجود آورده است از سوی دیگر حتی با وجود ثبت نام، دولت به تامین آرد مورد نیاز نانوا اهمیت نمی دهد.

وی ادامه داد: امسال ایران از نظر گندم خودکفا بود و واردات نداشت اما در حال حاضر خودکفایی به جیره‌بندی تبدیل شده و به نظر می رسد ذخیره استراتژیک گندم وجود ندارد.

خواجه با بیان اینکه نانوا به جای پخت نان در اصفهان، صدها کیسه را به قیمت ۲۵۰ هزار تومان لب مرز به فروش می رساند و در حقیقت برخی به جای زحمت کشی وارد دلالی می شوند، گفت: دولت این اقدامات را رصد و اطلاع رسانی نکرده‌ است تا به موقع تریلی‌های حمل آرد از اصفهان به کرمانشاه و ایلام متوقف شود.

نایب رییس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان با اشاره به اینکه دلالان با آسیاب‌دارها تبانی می کنند و شمار زیادی از آسیاب‌داران در این تخلف مشارکت دارند خاطرنشان کرد: آسیاب‌دارها گندم کیلویی ۹۰۰ تومان را از دولت خریداری و در بازار آزاد کیلویی ۱۵۰۰ فروخته اند، بر همین اساس گندم و آرد کشور سر از مرزها درآورده است.

بی عدالتی است ...

خواجه با بیان اینکه نانوایان تا دیروز هر کیسه آرد آزاد را به نرخ  ۴۶ هزار تومان می خریدند اما در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان خریداری می کنند، اظهار کرد: نانوایان در چنین شرایطی اجازه افزایش نرخ نان را ندارند و این بی عدالتی است.

وی با اشاره به صدور بخشنامه جدید وزارت صمت گفت: بر اساس بخشنامه جدید؛ برخی نانوایی‌ها به آرد فروشی متهم و بین ۳۰ تا ۷۰ میلیون تومان جریمه شده اند این در حالی است که این واحدهای نانوایی، آردفروش و دلال نبوده‌اند اما از نظر بازرسان به دلیل کاهش مصرف گاز در این واحدها، نانوا متهم به آرد فروشی شده و دولت برای فرار از مخمصه ای که خودش در آن افتاده است فرافکنی کرده و نانواها را جریمه می کند.

کد خبر 367902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.