روشن: المان‌های صنایع دستی در شهر دیده شود

مدرسه زمستانی صنایع دستی که ویژه بانوان از طرف خانه خلاقیت و فناوری شهرداری برگزار شده بود امروز در موزه علیقلی آقا به کار خود خاتمه داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اختتامیه مدرسه زمستانی صنایع دستی اصفهان ویژه بانوان صبح امروز _پنجشنبه ۱۱ بهمن_ در موزه علیقلی آقا برگزار شد. در این مراسم فریده روشن، عضو شورای شهر اصفهان با بیان اینکه مدیریت شهری اصفهان مدل حرکتی خود را بر پایه ثبات و توسعه پایدار شهری بنا نهاده است، اظهار کرد: وظیفه شهرداری در گردشگری ایجاد و توسعه زیر ساخت‌های لازم و خدمات رفاهی است که یک شهر توریستی با شاخصه‌های تاریخی و فرهنگی و با یک جایگاه بین المللی خلاق به آن نیاز دارد. البته به دلیل اینکه اصفهان به عنوان شهر خلاق معرفی شده و با وجود این مولفه‌ها ارتباط تنگاتنگی با توسعه گردشگری و بازسازی شهری دارد و همین موضوع می‌تواند بستر شهری با گردشگری خلاق را نیز فراهم آورد.

وی ادامه داد: ساماندهی فضاهای شهری به منظور برگزاری رویدادهای هنری و فرهنگی با تمرکز بر صنایع دستی و هنرهای سنتی و حمایت از هنرمندان خانگی در قالب خرید از آنان و استفاده از المان‌های صنایع دستی و هنرهای سنتی در طراحی مبلمان شهری نیز باید در سهمیه شهرداری دیده شود و در این مسیر تمام تلاش خود را خواهیم کرد.

در ادامه این مراسم فاطمه زارع، مشاور شهردار در امور بانوان نیز با تبریک به مناسبت فرا رسیدن دهه مبارک فجر و با اشاره به حضور پر رنگ و اثرگذار زنان در برهه‌های مختلف  تاریخی از جمله انقلاب و جنگ گفت: خانم‌ها باید در تصمیم گیریها و تصمیم سازیها وارد شوند. تا همین یک دهه قبل همه، کار می‌کردند و خانم‌های  خانه دار هم بسیار فعالتر بودند، اما حال تمام وقت شماری از این قشر متاسفانه به کانال‌های تلویزیونی و شبکه‌های اجتماعی اختصاص یافته است.

وی  کارکرد چنین رویدادهایی را احیای موضوع کار در خانه برای خانم‌های خانه دار دانست و از خانم‌های حاضر در جلسه دعوت کرد بیشتر  به تأسیس سازمان‌های مردم نهاد محلی و کارگاه‌های کارآفرینی بپردازند.

زارع یکی از اهداف این طرح را توانمندی سازی زنان مناطق اصفهان با مشارکت شهرداری دانست و گفت: این مهم انجام و دستاورد آن انعقاد قرارداد با چند سازمان معتبر است که به زودی انجام می‌شود.

آشنایی اقشار مختلف با صنایع دستی

مدیر مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان اظهار کرد: در اولین دوره خروجی بسیار مناسبی از کودکان و نوجوانان شرکت کننده گرفتیم. در فصل پاییز که دانشجویان حضور داشتند کارهای قابل توجهی در  رشته‌های مختلف داشتیم و مدرسه زمستانی هم برای بانوان خانه دار و خانم‌هایی که وقت آزاد بیشتری دارند طراحی شده بود.

محمد حسین قورچانی برگزاری مدرسه زمستانی صنایع دستی را در راستای ارتباطات این مرکز با یونسکو در زمینه ترویج صنایع دستی بیان کرد و گفت: هدف از طراحی این دوره دو واژه آشنایی و تسهیلگری است و از فعال شدن بیشتر قشر بانوان در روند تولید صنایع دستی و مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی داخل خانه خرسندیم و دوره بهاره این مدرسه هم  برای اقشار مسن‌تر برگزار خواهد شد.

وی همچنین تصریح کرد: اولین شهر خلاق صنایع دستی ایران از تابستان امسال میزبان مدرسه‌های صنایع دستی بود. اولین دوره شماری از کودکان و نوجوانان را به موزه هنرهای معاصر  اصفهان کشاند تا نسل آینده را با چند رشته صنایع  دستی آشنا کند. این دوره‌ها هر فصل یک قشر را به منزله جامعه هدف در نظر می‌گیرد و به آنها کمک  می‌کند تا اولین قدمهای آشنایی با تولید یک شاخه صنایع دستی را آرام آرام بردارند.

وی همچنین اظهار کرد: با توجه به اینکه اصفهان بیش از ۱۹۰ رشته صنایع دستی فعال دارد و یک سوم از گستره صنایع دستی جهان را در خود جای داده است باعث شده اصفهان علاوه بر اینکه نام شهر خلاق را با خود همراه دارد به عنوان یکی از دو شهر صنایع دستی جهان نیز قلمداد شود.

کد خبر 366266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.