هاشمی؛ گرفتار تلافی‌جویی و بازی سیاسی مقامات آمریکا

مرضیه هاشمی (ملانی فرانکلین) مجری آمریکایی‌الاصل شبکه پرس تی وی یک شنبه هفته گذشته در فرودگاه «سنت لوئیس» توسط پلیس فدرال آمریکا بازداشت و به واشنگتن منتقل شد؛ بازداشتی که حواشی بسیاری همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس بیانیه خانواده او، هاشمی تا ۴۸ ساعت نتوانسته وضعیت خود را به خانواده‌اش اطلاع دهد، در زندان حجاب وی به اجبار برداشته شده و غذای حلال نیز در اختیار وی قرار نگرفته است.

خبرگزاری رویترز، روز جمعه (۱۸ ژانویه) در خبری کوتاه نوشت بنابر درخواست وزارت دادگستری آمریکا قاضی «بریل هاول» بخشی از علت رسمی بازداشت هاشمی را علنی کرده که در آن آمده است: او به عنوان «شاهد» در جریان تحقیقات قضایی که عنوانش فاش نشده به دادگاهی در پایتخت برده شده است.

خانم هاشمی به محض پایان شهادت آزاد می شود

همزمان خبرنگار حوزه دادگستری شبکه فاکس‌نیوز در واشنگتن با انتشار یک رشته توییت گفته است خانم هاشمی با وکیل خود در دادگاه حاضر شده و "اتهامی متوجه خود او نیست". جک گیبسون، خبرنگار فاکس‌نیوز نوشته: "انتظار می‌رود خانم هاشمی به محض به پایان رسیدن جلسه شهادتش در برابر قاضی که مرتبط با پرونده نقض قوانین آمریکاست، فورا آزاد شود."

شبکه پرس تی وی باید در وزارت دادگستری آمریکا ثبت می شد

خبرگزاری رویترز  همچنین به نقل از یک مقام دولتی گفته است: تحقیقاتی که مرضیه هاشمی برای شهادت درباره آن به دادگاه برده شده مربوط به آنست که آیا شبکه پرس تی‌وی یک رسانه مبلغ دولت ایران است که در این صورت می‌بایست مطابق قانون "فعالیت دول بیگانه در خاک آمریکا" (FARA) تحت عنوان "عامل یک دولت خارجی" رسما در وزارت دادگستری آمریکا به ثبت می‌رسیده است.

قانون "فعالیت دول بیگانه در خاک آمریکا"  حدود ۸۰ سال قدمت دارد که در پی آگاه کردن مردم ایالات متحده نسبت به اخبار و انتشاراتی است که تولیدکنندگان آنها مستقیما با دولت‌های خارجی مرتبطند و برای آنها کار می‌کنند.

در یک سال گذشته چند شبکه روسیه چون آرتی و اسپوتنیک و چند شبکه چین چوت سی‌سی‌تی‌وی و حتی شبکه الجزیره قطر هم از سوی وزارت دادگستری آمریکا اخطار دریافت کرده‌اند که باید رسما فعالیت خود در خاک آمریکا را تحت عنوان "عامل یک دولت بیگانه" به ثبت برسانند.

بازداشت خانم هاشمی؛ یک اقدام تلافی‌جویانه

در داخل آمریکا هم مدیرعامل انجمن قلم این کشور طی بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری خانم هاشمی شده و ابراز نگرانی کرده که آمریکا این خبرنگار شبکه پرس تی‌وی را در ارتباط با تنش‌های سیاسی میان تهران و واشنگتن بازداشت کرده باشد.

سوزان ناسل در بیانیه این انجمن ادبی نوشته: "فقدان اطلاعات و شفاف‌سازی درباره علت بازداشت خانم هاشمی باعث شده این گمانه‌زنی‌ها قوت پیدا کند که آیا او در ارتباط با مستندی که جدیدا درباره جنبش "جان سیاهان مهم است" تهیه کرده بود بازداشت شده و یا بازداشت او یک اقدام تلافی‌جویانه در برابر بازداشت شهروندان آمریکایی در ایران است."

زندان آمریکا حقیرتر از آن است که روح بزرگ خانم هاشمی را به بند بکشد

حسام الدین آشنا معاون رییس جمهور در صفحه توییتر خود نوشت: مرضیه هاشمی همان مرضیه دباغ است در ابعادی جهانی. ایمان بی‌شائبه‌اش به اسلامی که خود برگزیده است، فداکاری بی‌پایانش برای انقلابی که به آن وفادار است و مادریش در پرس که خود از بنیانگذارانش است آسان بدست نیامده است. زندان آمریکا حقیرتر از آن است که روح بررگ او را به بند بکشد.

آمریکا نمی‌تواند با مرضیه هاشمی، به روش خاشقچی رفتار کند

غلامعلی حدادعادل در صفحه توئیترش با هشتگ freemarziyehashemi و مرضیه هاشمی را آزاد کنید به بازداشت خبرنگار پرس تی وی واکنش نشان داد. او در این توئیت نوشت: آمریکا نمی‌تواند با مرضیه هاشمی به روشی که درباره‌ خاشقچی عمل شده است رفتار کند. آمریکا بداند که بازداشت خانم هاشمی باعث وحدت بیشتر مردم ایران و افزایش نفرت آن‌ها از آمریکا خواهد شد.

بازی سیاسی بازداشت را آمریکا شروع کرد

حسین امیرعبداللهیان در صفحه شخصی خود در توئیتر مطلبی درباره مرضیه هاشمی خبرنگار پرس تی وی منتشر کرد که متن آن به شرح زیر است: بازی سیاسی بازداشت مرضیه هاشمی را آمریکا شروع کرد، اگر این خبرنگار پرس تی وی فورا آزاد نشود، پایان این بازی بدست آمریکا نخواهد بود.

کد خبر 365088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.