روزانه در تهران۱۷۰ نفر بر اثر آلودگی هوا می‌میرند

مشاور وزیر و رییس مرکز تحقیقات راه و مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: روزانه در تهران بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ نفر در بهار و تابستان می‌میرند و این آمار در زمستان به ۱۷۰ نفر می‌رسد که نشان‌دهنده تاثیر آلودگی هوا بر مرگ ومیر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد شکرچی زاده روز چهارشنبه – ۲۶ دی ماه- در همایش ملی ساختمان پایدار و انرژی، اظهار کرد: روز بعد از زلزله سال گذشته در تهران، ۲۲۰ نفر در اثر افزایش آلودگی هوا به دلیل حضور اتومبیل‌ها از شب تا صبح در خیابان فوت شدند.

مشاور وزیر و رییس مرکز تحقیقات راه و مسکن وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: نگرانی‌ها پیرامون مصرف انرژی در ساختمان‌ها از این جهت است که انرژی‌های مصرف شده در این بخش هیچ ارزش افزوده ای را ایجاد نمی‌کند در حالی‌که انرژی وقتی در صنعت استفاده شود ایجاد ارزش افزوده می‌کند. سالیانه حدود ۱۰ میلیارد دلار یارانه انرژی در کشور برای ساختمان‌ها پرداخت می‌شود، وضعیت کنونی ساختمان ها قابل قبول نیست.

وی گفت: سند مکتوب و لازم الاجرا مبحث مقررات ملی ساختمان که از ۲۷ سال پیش تا کنون تدوین شده و موضوع انرژی را در دستور کار قرار داده تا پایان امسال ویرایش می شود. بیش از ۲۵ سال است این مقررات در گام های اولیه مانده است.

شکرچی زاده اضافه کرد: تفاوت رویکردهایی که در مبحث نوزدهم پیش بینی شده و تا پایان سال منتشر می‌شود این است که ساختار این مبحث تغییر کند و علاوه بر پوسته ساختمان برای تاسیسات ساختمانی نیز علاوه بر روش تجویزی که بایدها و نبایدها را بیان می‌کند، روش موازنه‌ای پیش‌بینی شده است، به این معنا که وقتی انرژی را در قسمتی نمی‌توان مدیریت و تامین کرد در بخش دیگری جبران شود، همچنین در این روش به انرژی های تجدید پذیر پرداخته می شود، روش کارایی انرژی نیز در مبحث جدید پیش بینی شده است.

مشاور وزیر و رییس مرکز تحقیقات راه و مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: توجه به فناوری ‌های نوین همچون شیشه‌های جدید، سیستم‌های تاسیساتی با راندمان زیاد و ذخیره سازی انرژی نیز مدنظر قرار گرفته است، در همه این روش ها امکان انتخاب وجود دارد که ارزش افزوده و فضای رقابتی ایجاد می‌کند تا ساختمان‌ها باتوجه به رده انرژی ارزش‌گذاری ‌شود. در مبحث جدید روش‌ها متنوع شده و استفاده از فناوری‌های نو و ایجاد فضای رقابتی مورد توجه ویژه قرار گرفته همچنین امکان طراحی در سه حالت، طراحی مطابق مبحث ۱۹، طراحی ساختمان کم انرژی و طراحی ساختمان بسیار کم انرژی را دارد.

وی با اشاره به برگزاری همایش ملی ساختمان پایدار و انرژی در دانشگاه خوراسگان، افزود: برگزاری این همایش‌ها در دانشگاه فرصت آشنایی جامعه دانشگاهی با این موضوعات مهم را فراهم می‌کند.

کد خبر 364750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.