ضرورت مراقبت از دندان‌های شیری کودکان

متخصص دندان پزشکی کودکان گفت: مراقبت از دندان باید همزمان با رشد اولین دندان نوزاد آغاز شود و به بهانه ریختن دندان های شیری از مراقبت این دندان‌ها امتناع نکنند.

مهدی جعفر زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت حفاظت از دندان‌های شیری کودکان اظهار کرد: رویش دندان‌های شیری از سن شش تا هشت ماهگی آغاز می‌شود و به ترتیب تا پایان سن دو نیم سالگی تعداد ۲۰ دندان شیری به طور کامل رشد می‌کند.

وی با بیان اینکه با رویش اولین دندان شیری در دهان کودکان و رسیدگی به آن ذهن والدین درگیر می‌شود، افزود: نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که از لحظه بیرون آمدن اولین دندان شیری وظیفه والدین برای مراقبت از دندان آغاز می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: بایستی والدین از همان ابتدای رویش دندان شیری کودک باید با یک پنبه خیس و یا یک مسواک انگشتی شروع به مراقبت، رعایت بهداشت و تمیز کردن دندان کودک کنند تا زمانی که بچه به دو سالگی و سه سالگی می‌رسد و کل دندان‌های شیری رویش پیدا می‌کند با مشکلات کمتری رو به رو شود.

متخصص دندان پزشکی کودکان گفت: اگر والدین دندان‌های کودک را از همان لحظه اول خوب و تمیز نگه دارند تضمین کننده این است که بقیه دندان‌ها سالم و سلامت بماند.

وی تصریح کرد: سالم بودن دندان‌های شیری از همان ابتدای رویش برای غذا خوردن کودک مهم است و در ادامه زندگی کودک هم باید این مراقبت‌ها بیشتر شوند تا در آینده مشکلاتی برای دندان‌های دایمی کودکان ایجاد نشود و تا آخر عمر فرزند با این مشکلات درگیر نشود.

جعفری با بیان اینکه باید والدین دندان‌های شیری پوسیده کودکان را ترمیم و نگهداری کنند، گفت: این مراقبت‌ها ضامن سلامتی کودک می‌شود. علاوه بر این بایستی کودک تغذیه مناسبی را داشته باشد و همین تغذیه مناسب موجب رشد خوب او می‌شود به دلیل اینکه ثابت شده که دندان پوسیده در زندگی، خواب و رفتار کودکان بسیار تأثیر گذار است

متخصص دندان پزشکی کودکان معتقد است که اگر دندان یک فرد بزرگسال هم خراب شود به طور یقین او را عصبی و خسته کرده و تا چند روز کیفیت زندگی شخص را پایین می‌آورد و با به هم ریختگی اعصاب ممکن است که  این پوسیدگی  دندان مشکلاتی را به وجود آورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه نوع تغذیه بر روی سلامتی دندان‌هایی که در حال تشکیل بوده بسیار مؤثر است، اظهار کرد: برای مثال یک بچه چهارساله که تقریباً همه دندان‌های شیری را درآورده است ، تغذیه بر روی تقویت این دندان‌های شیری دیگر مؤثر نیست و در دندان دایمی  که در داخل فک تشکیل می‌شوند تأثیر خواهد داشت.

متخصص دندان پزشکی کودکان تاکید کرد: تغذیه نامناسب و غلط باعث تخریب و آسیب به دندان‌هایی  می شودکه در داخل دهان هستند. اما تغذیه خوب و مناسب موجب حفاظت از این دندان‌ها می‌شود و در سلامت دهان و دندان مؤثر بوده و دندان‌های خوبی در آینده رویش پیدا کرده و در نتیجه بافت دندان به خوبی شکل می‌گیرد.

کد خبر 363772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.