شناسایی ۵۸۰۰  دانش‌آموز کم‌آموز و دیرآموز در اصفهان

رییس اداره پیش دبستانی و دوره اول ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: حدود ۵۸۱۶ دانش‌آموز کم‌آموز یا دیرآموز در اصفهان شناسایی شدند که از این آمار شامل دو هزار و ۳۳۰ دختر و سه هزار ۴۸۶ پسر است.

نسرین باباپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در سه سال اخیر ارزیابی پایگاه‌های سنجش سلامت دانش آموزان از پایه اول دبستان به پیش دبستان منتقل شده تا با مداخله به‌موقع،  مشکلات مانع آموزش پیش از ورود دانش آموز به پایه دبستانی حل شود.

وی با بیان اینکه سنجش سلامت دانش آموزان درسال تحصیلی  ۹۸-۹۷  در پیش دبستانی و پایه اول ابتدایی با هدف شناسایی دانش آموزان دیر آموز یا کم آموز انجام شد، افزود: حدود پنج هزار و ۸۱۶ دانش آموز شناسایی شدند که این آمار شامل دو هزار و ۳۳۰  دختر و  سه هزار ۴۸۶ پسر است.

رییس اداره پیش دبستانی و دوره اول ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه میانگین ضریب هوشی دانش آموزان دیر آموز یا کم آموز بین ۷۰ تا ۸۵  است که یادگیری تحصیلی در آنها دیرتر از همسالانشان اتفاق می‌افتد،  ادامه داد: بر اساس شیوه‌نامه تلفیقی صادر شده، این دانش آموزان در کنار بقیه قرار می‌گیرند تا در شرایط مساوی مشغول تحصیل شوند.

باباپور با بیان اینکه برای دانش آموزان دیرآموز و کم آموز اقدامات خاص آموزشی در نظر گرفته شده است تا مشکلاتشان منجر به ترک تحصیل آنها نشود، اضافه کرد: باید راهبردهای اساسی بر اساس سند آموزش برای دانش آموزان پیش بینی شود تا با اجرای سرفصل‌های آن برای کاهش افت تحصیلی دانش آموز اقدام شود.

وی تصریح  کرد: اصلاح و کاهش تکرار پایه دانش آموز بر اساس راهکار  سند تحول پیش بینی شده است تا فرصت‌های برابر آموزشی برای همه دانش آموزان ایجاد شود.

رییس اداره پیش دبستانی و دوره اول ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: کارشناسان اصفهان بر این باور هستند که همه کودکان قابلیت رشد و پیشرفت دارند، البته اگر در جایگاه مطلوب قرار گیرند.

باباپور افزود: برنامه ریزی آموزشی امسال در پایگاه‌های آموزشی رشد به این صورت است تا شرایط تحصیلی و پیشرفت دانش آموز توسط معلمان بررسی شود و در نهایت گروه‌های نظرسنجی اطلاعات را گردآوری و مشکلات آموزشی دانش آموزان را ریشه یابی کنند.

 وی با بیان اینکه در پایگاه‌های رشد علاوه بر وضعیت تحصیلی مهارت‌های شناختی دانش آموزان نیز رصد می‌شود،  ادامه داد: اکثر دانش آموزان دیر آموز یا کم آموز در مهارت‌های شناختی نیز ضعف‌ دارند که باید توسط معلم و کارشناس مورد بررسی شود تا برنامه آموزشی مناسب برای آنها در نظر گرفته شود و با مداخله آموزشی مشکلات دانش آموز تا پایان سال مورد بازبینی قرار گیرد.

رییس اداره پیش دبستانی و دوره اول ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه پایگاه‌های رشد در سطح شهر وجود دارد و مانند سالهای  گذشته  بر جنبه آموزشی و تقویتی تاکید دارد،  ادامه داد: اما با تفاوت اینکه امسال بیشترین فعالیت این پایگاه‌ها به صورت پایلوت در نواحی محروم و حاشیه‌ای شهر است که حدود ۱۰ درصد دانش آموزان کم آموز یا دیر آموزش را شامل می‌شود و بعد از بررسی نتایج به کل شهر تعمیم می‌دهیم.

باباپور با تاکید بر اینکه یکی از عوامل افت تحصیلی دانش آموزان دیر آموز یا کم آموز خانواده‌ها هستند،  تصریح کرد: آموزش به این دانش آموزان باید به صورت فردی باشد. برای یادگیری نیاز به مشارکت خانواده و همکاری دانش آموز است. به همین دلیل دو برنامه آموزشی علاوه بر پایگاه‌های رشد در خانه و مدرسه برای این کودکان پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: در پایگاه‌های رشد و در برخی مدارس ساعت‌های اضافه آموزشی به این دانش آموزان اختصاص داده شده است.

رییس اداره پیش دبستانی و دوره اول ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه هزینه پایگاه‌های رشد به صورت مشارکتی پرداخت می‌شود،  گفت: بخشی از هزینه کلاس‌های آموزشی توسط خانواده ها و بخشی دیگر توسط آموزش و پرورش پرداخت می‌شود اما برای کودکان نواحی محروم و حاشیه ای بودجه ای اختصاص داده شده و از آنها پول دریافت نمی‌شود تا از این طریق از آنها حمایت شود.

باباپور با بیان اینکه آمار دانش آموزان دیر آموز و کم آموز در مناطق محروم به دلیل نداشتن تغذیه مناسب، نبود امکانات بهداشتی در حال افزایش است خاطرنشان کرد:  نبود تغذیه مناسب در ضعف رشد مغزی این کودکان بسیار موثر است.

کد خبر 363678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.