ارمنستان خواستار افزایش واردات گاز ایران است

'آرداشس تومانیان' سفیر ارمنستان در ایران گفت: کشورش خواستار افزایش واردات گاز از ایران است.

به گزارش ایمنا، تومانیان که شامگاه دوشنبه در نشست 'مناسبات ایران و ارمنستان، فرصت‌ها و چالش‌ها' سخن می‌گفت، تأکید کرد تحولات سیاسی اخیر در ایروان، تأثیری بر سیاست خارجی این کشور نداشته است.

سفیر ارمنستان همچنین از آمادگی کشورش برای افزایش صادرات برق به ایران خبر داد و اظهار امیدواری کرد حجم مبادلات دو کشور در آینده نزدیک افزایش یابد.

وی در خصوص فشار واشنگتن بر ایروان برای کاهش سطح روابط با ایران، گفت: 'آمریکا با ارمنستان درباره روابط تهران و ایروان مذاکره کرده و برای آنان نیز مسجل شده است که روابط با تهران برای ما اهمیت فراوانی دارد. آنها حساسیت‌های ما را درک کرده‌اند.'

روابط خوب سیاسی باید به گسترش روابط اقتصادی منجر شود

محمدرضا دماوندی رئیس انجمن دوستی ایران و ارمنستان در همایش دوشنبه‌شب، این پرسش را مطرح کرد که چرا دو کشور با وجود روابط تاریخی و سیاسی عالی، در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و رسانه‌ای نتوانسته‌اند مناسبات خود را به سطحی مطلوب برسانند.

وی یادآور شد درحالی‌که هدف‌گذاری روابط بازرگانی میان تهران و ایروان، یک میلیارد دلار بوده است؛ اما سالانه تنها بین 200 تا 250 میلیون دلار مراودات تجاری میان دو کشور صورت می‌گیرد.

محسن فغانی رئیس اداره امور قفقاز در وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست گفت: تاکنون 15 کمیسیون اقتصادی میان ایران و ارمنستان برگزارشده و هر سندی که برای توسعه روابط اقتصادی میان دو طرف نیاز بوده، امضاشده است. اکنون بخش خصوصی باید از ظرفیت‌های به وجود آمده، استفاده کند.

وی افزود: امضای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی میان ایران و اتحادیه اوراسیا، مهمترین سندی است که می‌تواند باعث توسعه روابط بازرگانی میان تهران و ایروان شود.

فغانی در ارتباط با موانع توسعه روابط بازرگانی گفت: کاستی‌هایی که در زیرساخت‌های ترانزیتی و کوریدور بازرگانی وجود دارد و کامیون‌های ایرانی نمی‌توانند به ‌آسانی در ارمنستان تردد کنند، چالشی است که البته ارمنستان دارد برای توسعه این کوری دور تلاش می‌کند و این تلاش از سوی ایران حمایت می‌شود.

فغانی یادآور شد بلافاصله پس از پیروزی پاشینیان در ارمنستان، آقای روحانی به وی تبریک گفت و سپس دو طرف در تماس تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند. همچنین در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز رئیس‌جمهوری ایران و نخست‌وزیر ارمنستان توافق کردند که در آینده با یکدیگر دیدار کنند که این دیدار احتمالاً پس از تثبیت دولت جدید ارمنستان محقق خواهد شد.

سید مهدی حسینی مدیرعامل بنیاد مطالعات قفقاز، در نشست امروز با اشاره به میزبانی این بنیاد از پژوهشگران کشورهای منطقه، تأکید کرد سطح آمد و شد میان کارشناسان و نخبگان ایرانی و ارمنی مطلوب نیست و باید افزایش یابد.

حسینی یادآور شد که گسترش مناسبات اقتصادی تهران و ایروان، امکان تبادل هیئت‌های دانشگاهی و پژوهشی میان دوطرف را افزایش خواهد داد.

ولی کوزه‌گر کالجی پژوهشگر حوزه آسیای میانه و قفقاز نیز با اشاره به شعارهای نیکول پاشینیان برای مبارزه با فساد و باندهای مافیایی در اقتصاد ارمنستان، گفت: باندهای انحصاری در بخش‌های گاز، حمل‌ونقل ریلی، برق و مخابرات در ارمنستان، مانع توسعه روابط با ایران بوده‌اند و اگر مبارزه با فساد در این بخش‌ها صورت پذیرد، امکان گسترش روابط اقتصادی میان تهران و ایروان نیز افزایش خواهد یافت.

کالجی با اشاره به اینکه 'ضرورت توسعه روابط با ایران' تنها سیاست خارجی مشترک میان تمام احزاب ارمنستانی است، گفت: این امر، ظرفیت سیاسی خوبی برای دو کشور ایجاد می‌کند.

وی همچنین پیشنهاد کرد ایران و ارمنستان برای توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی، به راهکارهای سه‌جانبه، مثلاً ائتلاف ایران، ارمنستان و گرجستان و ایران، ارمنستان و روسیه، توجه ویژه داشته باشند.

منبع: ایرنا

کد خبر 361790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.