"هنوز آواز" از نصف جهان بر می‌خیزد

روزگاری است که سنگینی بار مکتب آواز اصفهان بر دوش شاگردانی است که در کنار تاج اصفهانی جمع شدند، یاد گرفتند و خواندند و اینک در این زمان خود استادی شده‌اند که "هنوز آواز" اصفهان را به علاقه‌مندان موسیقی ایرانی تقدیم می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی اصغر شاهزیدی ۱۱ سال به طور مستمر شاگرد استاد تاج اصفهانی بود و پس از او در مکتب اصفهان خواند تا آن را زنده نگهدارد شاگردی که اکنون در کنار او شاگردان زیادی پرورش می‌یابند تا آواز را در کوچه پس کوچه‌های نصف جهان برای مردم زنده کنند.

هنرسرای خورشید شب گذشته _یکشنبه ۲۵ آذر_ از شور و اشتیاق مردم برای شنیدن آواز بی‌نصیب نماند و دوستداران استاد شاهزیدی گرد هم آمدند تا اینک از "هنوز آواز" رونمایی کنند؛ آوازی که هنوز هم شنیدن آن از زبان این استادان گوش را نوازش و دل را آرام می‌کند.

در این مراسم، علی جهاندار دلیل موفقیت‌های چشم گیر "شاهزیدی" را درک و فهم منحصر به فرد و بی نظیری که این استاد از موسیقی و آواز دارد، دانست و اظهار کرد: کارهای استاد شاهزیدی دارای رنگ و بوی عاشقی است، عشق به کار توسط این استاد گرانقدر سبب شده تا درکی و فهمی بی نظیر و منحصر به فرد از موسیقی و آواز داشته باشد و موجب تحسین همگان قرار گیرد.

این موسیقی دان، افزود: "شاهزیدی" مریدی در آسمان موسیقی و آواز ایرانی بود که امروزه به مراد، تبدیل شده است و آثار هنری او به میزانی فاخر و ارزشمند است که لازم است تا صدها بار شنیده شود تا گوش نوازی آواز ایشان کاملاً ملموس باشد.

وی فعالیت استاد علی اصغر شاهزیدی به همراه استاد کسائی و استاد شهناز را فرصت طلایی تلمذ وی در دوران هنرجویی‌اش خواند و خاطر نشان کرد: آثار استاد شاهزیدی به میزانی فاخر و ارزشمند است که ذهن شنونده را به صورت کامل پر می‌کند و هیچ گاه از خط حوصله مخاطب عبور نمی‌کند.

جهاندار اضافه کرد: برای توصیف شخصیت والای استاد علی اصغر شاهزیدی نگارش چندین جلد کتاب لازم است و یکی از مهم‌ترین عناصر شخصیت وی عشق و تعهد به کار است و تواضع هنری استاد در برابر هنرجویان غیر قابل انکار و قابل توجه است.

شاهزیدی، تاج زمانه است

همچنین محمد تقی سعیدی در ادامه این مراسم گفت: ابعاد شخصیتی و هنری استاد علی اصغر شاهزیدی بر کسی پوشیده نیست و تمام تلاش این استاد ارتقا سطح هنر و آواز در ایران بوده و هست.

این نوازنده و آهنگساز آشنایی خود با این استاد را از دوران دبستان خواند و اظهار کرد: "شاهزیدی" الگو و ستاره آسمان موسیقی و هنر ایران است و اساتید برجسته وی سبب رشد و تعالی او در عرصه هنر و موسیقی شده‌اند.

وی افزود: تلمذ "شاهزیدی" در محضر اساتیدی همچون کسائی و قدسی صرفاً مربوط به کلاس درس نمی‌شد بلکه همکاری و همدلی این استاد با اساتید خود موجب معرفی آن در سطح ملی شد.

این نوازنده و آهنگساز اضافه کرد: موشکافی و پی ریزی مجدد موسیقی‌ها و آوازهای ایرانی از هنرهای اصلی استاد علی اصغر شاهزیدی است و نقش ایشان در آواز ایرانی شبیه به نقش افرادی چون استاد تاج است.

مردم باید از آثار فاخر حمایت بیشتری کنند

در ادامه این مراسم رضا شریعت، دبیر شورای موسیقی هنر سرای خورشید گفت: تقدیر از مقام هنرمندان و نوازندگان شاخص اصفهان، آئینی مناسب و درجهت توسعه هنر و آثار ارزشمند و فاخر است و تا جامعه قدر هنرمندان شاخص را بداند و از آنها تجلیل کند، این کار لازم است.

وی با اشاره به اینکه مردم باید از آثار فاخر و ارزشمند حمایت بیشتری نمایند، اظهار کرد: هدف همه همایش‌ها و رونمایی‌های این چنینی پاسداشت مقام هنر و هنرمند است و این مجموعه یکی از فاخرترین آثار موسیقی اصفهان و ایران به شمار می‌آید.

شریعت افزود: تنها مراودات اداری و مدیریتی موجب شکل گرفتن این گونه جلسات در تقدیر از اساتید موسیقی نمی‌شود، بلکه حضور اساتید گرانقدر موسیقی ایران و رفاقت دیرینه آنها با استاد علی اصغر شاهزیدی و تبحر این استاد در آواز است که باعث این حجم از حمایت از او می‌شود.

دبیر شورای موسیقی هنر سرای خورشید، محتوای کلاس‌های استاد علی اصغر شاهزیدی را صرفاً مربوط به مسائل درسی ندانست و خاطر نشان کرد: کلاس‌های درس استاد علی اصغر شاهزیدی نه تنها موجب رشد و تعالی موسیقیایی دانش آموختگان می‌شود بلکه کارگاه اخلاق و مروت است و به دانش آموزان درس جوانمردی می‌آموزد.

شریعت ادامه داد: استاد علی اصغر شاهزیدی در همه حال از اساتید خود به نیکی یاد می‌کنند و بازگویی خاطرات از زبان استاد، موجب افزایش معرفت و تعالی اخلاق هنرجویان می‌شود و می‌توان گفت "علی اصغر شاهزیدی" موجب افتخار موسیقی اصفهان و ایران است.

کد خبر 361681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.