اصفهان‌شناسی و شناساندن اصفهان دو هدف مهم مرکز اصفهان‌شناسی است

معاون پژوهشی مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل اصفهان گفت: هدف تمام فعالیت‌های مرکز اصفهان‌شناسی تاکنون مربوط به موضوع اصفهان‌شناسی و شناساندن اصفهان بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضوان پورعصار در نشست و بازدید جمعی از دانشجویان و طلاب موسسه بانو مجتهده امین در خصوص فعالیت‌های مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل اصفهان اظهار کرد: مرکز اصفهان شناسی در سال 84 در مرکز فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در آن زمان فعالیت خود را آغاز کرد که هدف تمام فعالیت‌ها تاکنون مربوط به موضوع اصفهان‌شناسی و شناساندن اصفهان بوده است.

معاون پژوهشی مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل اصفهان در خصوص تالیفات و خدمات این مرکز افزود: چاپ بیش از 80 جلد کتاب در حوزه اصفهان‌شناسی و برگزاری بیش از 100 همایش ماهانه و نشست‌های تخصصی متعدد در این مرکز بخشی از فعالیت‌های این مرکز بوده است.

وی در خصوص اهداف مهم مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل گفت: یکی از اهداف این مرکز اصفهان‌شناسی و شناخت اصفهان بوده که مهمتر از این موضوع شناساندن اصفهان به دیگر استانها، کشور و دنیا بوده که همه تلاش‌ها در راستای این دو هدف بوده است.

پورعصار با اشاره به همکاری این مرکز با همه جویندگان و خواستاران اطلاعات در حوزه اصفهان تصریح کرد: مرکز اصفهان‌شناسی آمادگی لازم در همکاری و تبادل اطلاعات یا اطلاع‌رسانی به دانشجویان و محققان چه در سطح استان و چه درسطح داخل یا خارج از کشور دارد.

معاون پژوهشی مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل اصفهان با بیان اینکه پژوهش‌های کل استان علاوه بر اصفهان مورد حمایت واقع می‌شود افزود: عمده فعالیت مرکز اصفهانشناسی در حوزه شهر اصفهان است اما این بدان معنا نیست که در مورد کل استان فعالیتی انجام نمی‌شود بلکه آمادگی پذیرش پژوهش‌ و فعالیت در مورد کل شهرستان‌های تاریخی استان را داریم.

وی در خصوص اقدام جدید مرکز اصفهان‌شناسی گفت: پژوهش، ضبط و ثبت فرهنگ عامه اصفهان را در دستور کار داریم و در این امر از پتانسیل‌های کل استان استفاده خواهیم کرد.

پورعصار دیگر هدف اصلی این مرکز را حفظ هویت اصلی شهر دانست و اظهار کرد: در تلاش هستیم تا همه فعالیت‌ها در راستای این امر باشد که شهر از هویت گذشته خود دور نشود و تحت تاثیر مباحث جدید قرار نگیرد.

مرکز اصفهان‌شناسی آماده پذیرش ایده‌های نو است

معاون پژوهشی مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل اصفهان با تاکید بر اینکه این مرکز به ریشه‌های اصلی شهر توجه دارد، تصریح کرد: بسیار خوب است که همه دغدغه‌مندان و علاقمندان به تاریخ و فرهنگ اصفهان با این مرکز در تعامل باشند و از همه ایده‌های نو برای ماندگاری این شهر استقبال می‌کنیم.

پورعصار الگوی اصفهان را در تاسیس مرکز اصفهان‌شناسی شهر کرمان دانست و افزود: در شهر کرمان بیش از 30 سال است که مرکز کرمان‌شناسی فعال است و پس از این استان مرکز فارس‌شناسی در استان فارس فعال بوده و اصفهان در داشتن مرکز تحقیق و پژوهش به نام اصفهان‌شناسی در رتبه بعد از این استان‌ها قرار می‌گیرد.

وی با ابراز تاسف از اینکه برای واژه اصفهان‌شناسی تبلیغات خاصی نشده است، اظهار کرد: متاسفانه این مفهوم در بین عامه مردم چندان شناخته شده نیست و این در حالی است که اصفهان قلب تپنده ایران است اما کمتر در این حوزه تبلیغات و فعالیت شده است.

انباشت ذخایر غنی تاریخی آنها را از نظر دور کرده است

این پژوهشگر تاریخ اصفهان این شهر را شهری مهاجرپذیر دانست و گفت: برخی بزرگان معتقدند اصفهان به حدی پتانسیل تاریخی و میراث فرهنگی دارد که انباشت این ذخایر غنی از به چشم آمدن آنها جلوگیری می‌کند.

پورعصار در تشریح این موضوع گفت: شهرهای جدید به دلیل حضور در بی‌هویتی و نداشتن تاریخ افتخارآمیز علاقمند به مطرح کردن داشته‌های اندک خود به طور مداوم هستند در حالی که همه جای اصفهان حتی کوچه‌پس‌کوچه‌های آن هم تاریخی باشکوه دارد.

وی با انتقاد از توجه و رسیدگی به آثار تاریخی اصفهان افزود: در شهرهایی که تنها چند اثر تاریخی دارند تا حد زیادی به آنها توجه می‌کنند اما در اینجا علیرغم وجود متولی میراث فرهنگی چندان توجهی خاص به این آثار نمی‌شود یا حتی در برخی موارد این متولیان خود ضرباتی به این بافت تاریخی می‌زنند.

معاون پژوهشی مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل اصفهان  با اشاره به ورود شهرداری اصفهان به حوزه‌های حفظ آثار تاریخی اظهار کرد: مرکز اصفهان‌شناسی تمام تلاش خود را می‌کند که معضلات پیرامون عدم توجه به میراث فرهنگی را تا حد زیادی در همایش‌ها و نشست‌های خود تبیین نماید.

هیچ شهری در تاریخ پویایی اصفهان را نداشته است

محمد حسین ریاحی پژوهشگر و استاد دانشگاه اصفهان در جمع دانشجویان موسسه بانو امین در خصوص تاثیرگذاری اصفهان در تاریخ ایران اظهار کرد: در تاریخ اسلام چند شهر اعم از بغداد، دمشق، سمرقند، بخارا، تبریز، نیشابور و دهلی شهرهای تاثیرگذاری بودند اما هیچ‌کدام آنها این پویایی که اصفهان تاکنون داشته است را نداشته‌اند.

وی با ابراز تاسف از بی‌توجهی به بافت‌های تاریخی اصفهان در سال‌های اخیر افزود: اصفهان در سال‌های اخیر همواره با مشکلاتی چون موضوع آب، محیط زیست و گردشگری مواجه بوده اما این شهر گذشته‌ای پرافتخار داشته است.

زنان نقش موثری در تاریخ اصفهان داشتند

استاد تاریخ دانشگاه اصفهان با بیان اینکه نقش زنان در تاریخ اصفهان پررنگ بوده است، تصریح کرد: مساجد و ابنیه‌های وقفی بسیاری در اصفهان به همت زنان شکل گرفت از آن جمله مسجد مریم‌بیگم، مدرسه مریم بیگم یا حاتم‌بیگ، مدرسه میرزا حسین که بانی و واقف همه آنها از بانوان بودند.

وی در خصوص دیگر مکان‌های وقفی بانوان اصفهانی گفت: مدرسه نیماورد که حوزه علمیه‌ای با 300 سال قدمت است بانی این مکان هم زینب بیگم اردستانی بوده که بسیاری از شخصیت‌های مبرز اسلامی همچون آیت‌الله بروجردی و آیت‌الله درچه‌ای از این مدرسه رشد داشته‌اند.

ریاحی حوزه‌های علمیه بانوان را در جهت رشد و تعالی موثر دانست و افزود: باید مطالعات این حوزه‌ها گسترده‌تر شود و تحولات بیشتری را در فعالیت‌های خود داشته باشند همچنین باید از افکار خوب برای تعالی بیشتر کمک گرفت.

استاد دانشگاه اصفهان تفکر تشیع را در استفاده از افکار مثبت دیگران دانست و اظهار کرد: باید حوزه‌های علمیه با واقعیت‌های دنیا آشنا شوند و در عین حال تاریخ ارزشمند کشور خود را مورد توجه قرار دهند.

نهاد مردمی کوشاترین نهاد در حفظ آثار تاریخی

ریاحی با تاکید بر حضور زنان دانشمند در ادوار مختلف اصفهان گفت: زنان در اصفهان حرکت‌های خوبی داشتند و میزان وقفیات بانوان اصفهانی در طول تاریخ تعجب‌آور است تا حدی که همه اینها در کتب مربوط به بخشش‌ها و هبه‌های تاریخی ذکر شده است.

این تاریخ‌دان و پژوهشگر تاریخ اصفهان کتابخانه مرکز اصفهان شناسی را مخزنی از کتب ارزشمند تاریخی در حوزه اصفهان دانست و گفت: همه دانشجویان، محققان و اندیشمندان می‌توانند از مخازن این کتابخانه که در آن کتب تاریخ اصفهان و شهرستان‌های استان موجود است استفاده کنند.

ریاحی با اشاره به اقدامات خوب مرکز اصفهان‌شناسی تصریح کرد: برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی در این مرکز توانست صدها نفر را در این زمینه آموزش دهد و حس مسئولیت و تعهد برای حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخ شهرشان را در آنها پدیدار شد.

وی کمبود بودجه را یکی از موانع حفظ آثار تاریخی دانست و گفت: مهمترین نهادی که می‌تواند در حفظ آثار تاریخی کوشا باشد نهاد مردمی است.

کد خبر 361622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.