فعالیت‌های پژوهشی در کتابخانه‌ها خاک می‌خورد

تیران و کرون-فعالیت‌های پژوهشی یکی از اقدامات اساسی و متناسب با هویت دانشگاه‌ها است، اما این پژوهش‌ها سال‌ها است که در کتابخانه‌ها و گنجینه‌های دانشگاه‌ها مانده و کمتر مورد استفاده قرار گرفته و نداشتن ارتباط این پژوهش‌ها با نیازهای جامعه مانع از کاربردی شدن این اقدامات و زحمات شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان تیران، پژوهش‌های کاربردی که بر اساس نیاز جامعه و با تحقیق و پژوهش‌های عملی همراه باشد به طور حتم از آن‌ها استفاده خواهد شد و تنها در کتابخانه و گنجینه‌های علمی نمی‌مانند.

امکانات علمی، فکری و تجهیزاتی که در راستای رفع حل مسائل جامعه باید به کار گرفته شود، در مراکز دانشگاهی موجود است، زیرا وجود دانشگاه‌هایی با ظرفیت متنوع و برون‌دادهای علمی قابل توجه و در سطح رقابت با مراکز علمی بزرگ لازم است تا در رفع مشکلات گریبانگیر جامعه نقشی ایفا کند.

سه دانشگاه پیام نور، آزاد اسلامی و علمی و کاربردی تیران با به کارگیری ظرفیت‌های دانشجویی، اساتید و نیازسنجی جامعه ، پژوهش‌های عملی را متناسب با رشته و تقاضای جامعه انجام داده‌اند که موفقیت‌هایی را برای دانشجویان به همراه داشته و بخشی از شهرستان نیز از این اقدامات استفاده کرده‌اند.

پژوهش‌های علمی دانشگاهی در حوزه‌های مختلف مهندسی و رشته‌های نظری در مراکز دانشگاهی تیران در حال انجام است که موفقیت‌های زیادی را برای دانشجویان داشته که دانشجویان پیام نور تیران امسال در رشته کشاورزی موفق به کسب افتخار در جشنواره "حرکت" شدند و سال‌های پیش نیز در رشته های علوم اجتماعی و رشته‌های فنی و مهندسی موفقیت‌هایی را کسب کرده‌اند.

طرح و پیشنهادات و اقدامات پژوهشی و علمی دانشجویان این دانشگاه در راستای رفع نیازهای جامعه بوده که با تحقیق و پژوهش این اقدامات صورت گرفته است و علاوه بر موفقیت در جشنواره‌ها فرصتی نیز برای رفع چالش‌های اجتماعی بوده است.

راه اندازی گلخانه در محیط دانشگاه توسط دانشجویان رشته کشاورزی و انجام فعالیت‌های علمی و آزمایشگاهی در این گلخانه تجربه‌های خوبی را برای این دسته از دانشجویان داشته، همچنین نتایج علمی آن برای جهاد کشاورزی و کشاورزان منطقه موثر واقع شده است.

فعالیت‌های دانشجویی و تحقیقاتی به سمت کارآفرینی

حمید دهقان‌زاده، رییس دانشگاه پیام نور تیران در این باره می‌گوید: فعالیت‌های دانشجویی و تحقیقاتی به سمت فعالیت‌های کاربردی، ارایه راهکار و کارآفرینی حرکت کرده است.

وی با بیان اینکه راه اندازی دفتر ارتباط بین صنعت و دانشگاه و فعالیت‌های علمی و صنعتی در این خصوص مهم است، تصریح می‌کند: باید ظرفیت‌های مورد نیاز برای برقراری ارتباط بین دانشگاه و بخش‌های مختلف اجتماعی فراهم شود.

رییس دانشگاه پیام نور تیران خاطرنشان می‌کند: دانشگاه آزاد اسلامی نیز با تشکیل اتاق فکر در موضوعات اجتماعی نیز توانسته پژوهش‌ها و اقدامات موثری را برای رفع نیازهای اجتماعی شهرستان انجام دهد که آسیب شناسی، ارایه راهکار و برنامه ریزی برای عملیاتی شدن راهکارها در همین راستا صورت گرفته است.

وی می‌افزاید: ایجاد بستر برای هم فکری، مشارکت دانشجویان و اساتید و ایجاد ارتباط بین نسل جدید و نسل‌های گذشته از جمله نقاط مثبت فعالیت‌های اجتماعی و علمی در دانشگاه آزاد بوده که برای مشارکت بیش از پیش دانشجویان و جوانان در راستای رفع نیازها اقدام کرده است.

تشکیل اتاق فکر مسائل اجتماعی

کامران امینی، رییس دانشگاه آزاد تیران با اشاره به تشکیل اتاق فکر مسائل اجتماعی در تیران می‌گوید: تشکیل این اتاق فکر برای رفع چالش‌های اجتماعی آثاری داشته که باید ظرفیت‌های علمی و دانشجویی آن بیش از پیش تقویت شود.

وی توسعه زیرساخت‌های آزمایشگاهی برای فعالیت‌های علمی و پژوهشی در دانشگاه را یکی از اقدامات در راستای پژوهش‌های کاربردی می‌داند و ادامه می‌دهد: با توجه به ظرفیت‌های کشاورزی در این شهرستان بخشی از دانشگاه برای کشت گیاهان دارویی و انجام فعالیت‌های آزمایشگاهی در این مسیر قرار گرفته است.

توسعه شهر نیازمند فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها

دانشگاه علمی و کاربردی که یکی از ظرفیت‌های مهم علمی برای کارآفرینی است در تلاش بوده تا این ماموریت خود را محقق سازد، اما کمبود دانشجو و شناخت نداشتن این دانشگاه چالشی پیش روی این مرکز بوده که مانع از فعالیت‌های موثر و بالفعل شده است.

رونق و توسعه شتابان قطب‌های صنعت، کشاورزی و گردشگری تیران‌و کرون نیازمند فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها برای این حوزه‌ها است تا اینکه آثار آن علاوه بر کارآفرینی و پیشرفت دانشجویان فرصتی برای رفع نگرانی و دغدغه‌های اجتماعی نیز بشود.

کد خبر 361542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.