جمشید برازنده: هنرمندان غیر پایتخت‌نشین مشهور نمی‌شوند

یک آهنگساز گفت: در اصفهان، خوانندگان، نوازندگان، آهنگسازان و هنرمندان خیلی خوب دیگر هستند که متاسفانه چون پایتخت‌نشین نیستند، از آن‌ها استفاده نشده؛ در نتیجه مشهور نمی‌شوند؛ چند نفری هم که در هنر اصفهان به شهرت رسیدند، به این خاطر بود که به تهران مهاجرت کردند.

جمشید برازنده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره قطعه موسیقی «خیال‌انگیز» که به تازگی ضبط و از تلویزیون پخش شده است، اظهار کرد: بعد از مدت‌ها که قطعه جدیدی منتشر نکرده بودم، دو کار یکی به نام «خیال‌انگیز» و دیگری به نام «محمد رسول‌الله» برای مرکز موسیقی صداوسیما ساختیم، که اولی را برادران سعیدی و دومی را عبدالرسول کارگشا خواندند.

وی افزود: شعر خیال انگیز را من سرودم. تقریبا نیمی از موسیقی آن را نیز پدر مرحومم، عبدالحسین برازنده ساختند و نیمه دیگر آن را با همکاری ارکستر سمفونیک صداوسیمای مرکز تهران آهنگسازی و اجرا کردیم.

این موسیقیدان درباره همکاری خود با برادران سعیدی برای ساخت قطعه «خیال انگیز» ادامه داد: چند سال پیش، برادران سعیدی به عنوان افرادی کاربلد و خوش صدا به من معرفی شدند تا اینکه برای این قطعه، خودم آن‌ها را معرفی کردم؛ چرا که این دو در شهرستان فعالیت دارند و عموما کسانی که در شهرستان کار می‌کنند، خیلی زود فراموش می‌شوند.

برازنده ادامه داد: در ایران هنرمندان بسیاری داریم که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. در همین اصفهان، خوانندگان، نوازندگان، آهنگسازان و هنرمندان خیلی خوب دیگر هستند که متاسفانه چون پایتخت‌نشین نیستند، از آن‌ها استفاده نشده، در نتیجه مشهور نمی‌شوند؛ چند نفری هم که در هنر اصفهان به شهرت رسیدند، به این خاطر بود که به تهران مهاجرت کردند.

این موسیقیدان درباره مدت طولانی که پیش از این با صداوسیما همکاری نداشته، اضافه کرد: تغییرات مدیریتی بسیار اثرگذار است. به عنوان مثال فرض کنید مدیری سر کار می‌آید که اخلاق و سلیقه خاصی دارد و نمی‌توانیم با هم همکاری کنیم و در نتیجه ارتباط کاری ما قطع می‌شود. باز چند سال به طول می‌انجامد تا مدیری سر کار آید که بتوانیم با او کار کنیم.

برازنده با اشاره به آهنگسازی‌های پیشین خود، ادامه داد: یکی از اولین کارهایی که ساختم، ترانه «پنجره» برای نصرالله معین نجف‌آبادی بود و به نوعی می‌توان گفت که این آهنگی بود که از اصفهان به لس‌آنجلس رفت.

وی تصریح کرد: بسیاری از ترانه‌ها، به جای اینکه از لس‌آنجلس و خوانندگان لس‌آنجلسی به ایران بیایند، از ایران و خصوصا اصفهان به آن جا رفتند. از آن جمله می‌توان تصنیف «آتش دل» را نام برد که عبدالحسین برازنده ساخت و تا کنون تعداد بسیار زیادی خواننده آن را خوانده‌اند. آهنگ‌های دیگری هم هستند که اصفهانی‌ها ساختند و بعدا خوانندگان دیگر در داخل و خارج کشور خواندند.

این آهنگساز درباره کارهای پیشین خود افزود: اولین کاری را که افتخاری در سبک پاپ خواند، به نام "رد خون"، من آهنگسازی کردم. همچنین زمانی که از آمریکا بازگشتم، جنگ به تازگی آغاز شده بود و برای همین به من گفتند که باید آهنگی مناسبتی بسازم و من ترانه «ای خوزستان» را ساختم و گلریز آن را خواند.

کد خبر 361537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.