۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰
هفت شب در یک سال

دار سایه درازی‌ داشت‌، وحشتناک‌ و عجیب‌. خورشید که‌ برمی‌آمد، سایه‌اش‌ از جلو همه مغازه‌ها و خانه‌ها می‌گذشت‌. با این‌ صحنه شگفت‌ "سال‌ بلوا" آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کتاب "سال بلوا" دومین اثر عباس معروفی است کتابی که که از همان ابتدا و با خواندن جمله‌ای که در صفحات نخست کتاب آمده؛ درمی‌یابیم که شخصیت اصلی و کانونی رمان، یک زن است!

«با احترام و یاد سیمین دانشور و سیمین بهبهانی، کتاب را به مادرم پیشکش می‌کنم.»

عباس معروفی رمان‌نویس، نمایش‌نامه‌نویس، شاعر، ناشر و روزنامه‌نگار معاصر است و با اینکه شاگرد هوشنگ گلشیری بود اما توانست یک نویسنده موفق شود اولین اثر او سمفونی مردگان بود که اکثراً آن را شاهکار معروفی می‌دانند هر چند که عده‌ای دیگر این اعتقاد را ندارند و بر این باورند که این کتاب بسیاری از نقاط قوت خود را از کتاب خشم و هیاهوی ویلیام فاکنر وام گرفته است.

پس از سمفونی مردگان دومین کتاب خود را با نام "سال بلوا" در سال ۱۳۷۱ منتشر کرد و در پی آن آثاری را برای علاقه‌مندان خود نوشت کتاب‌های او هر چند متعدد نیست اما در میان کتاب ‌خوانان ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد.

علاقه مندان رمان‌های اسطوره‌های تاریخی "سال بلوا" را حتماً خوانده‌اند؛ کتابی که تاریخ و شرایط سیاسی و اجتماعی کشور را در برهه‌ای از زمان جنگ جهانی دوم و حکومت رضاشاه پهلوی روایت می‌کند و همچنین کلیت تاریخ کشورمان را به زیبایی تصویر می‌کشد.

با اینکه بعضی از منتقدین معتقد هستند که کتاب سال بلوای معروفی نتوانست به اندازه سمفونی مردگان بدرخشد اما این کتاب با شخصیت‌های برجسته خود توانست در ذهن مخاطبان جایگاه خود را پیدا کند شخصیت‌هایی که از دل تاریخ برآمدند اما ارتباطی عمیق با افراد برقرار کردند.

یکی از این شخصیت‌ها نوشا است شخصیتی که با شکل گیری آن توسط نویسنده به جایگاه زن در آن دوران تاکید فراوانی شده و همچنین ظلم و ستمی که به عناوین مختلف بر او وارد می‌شود. معروفی در این کتاب با ذهن شما بازی می‌کند و شما را در طول داستان در زمان جلو و عقب می‌برد و کل داستان در هفت شب نقل می‌شود که راوی شب‌های فرد نوشا شخصیت اصلی کتاب است و شب‌های زوج از زاویه دید دانای کل روایت می‌شود و در خلال داستان کتاب چندین داستان دیگر نیز مطرح می‌شود.

کد خبر 361267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.