۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶
مستندی برای ایران

مگر بحرانی را داریم که پنجاه سال طول بکشد؟ شاید اشتباه می‌کنیم. "تالان" برای فاجعه آب در پنجاه سال گذشته، دلایلی را می آورد که کمتر شنیده‌ایم؛ مستندی که برای ایران ساخته و تحسین برانگیز شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «تالان» مستندی درباره‌ بحران آب‌های زیرزمینی در ایران است که در دهمین دوره جشن مستقل مستندسازان سینمای ایران، برنده شیر سنگی بهترین فیلم مستند نیمه‌بلند شد. در خلاصه داستان آن آمده است: «وقتی همه خوابیم و زمین زیر پایمان خالی می‌شود؛ فاجعه یا بحران آب؟ مقصران چه کسانی هستند؟»

در حاشیه برگزاری دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران و اکران این مستند در گروه سینمایی هنر و تجربه، خبرنگار ایمنا با صادق دهقانی، کارگردان مستند تحسین شده "تالان" در محل کاخ جشنواره حقیقت گفت‌و گو کرده است که در ادامه می‌خوانید:

دلیل به وجود آمدن مستند "تالان" چه بود؟

من یک فیلمساز هستم و چند سال پیش همراه با گروهی دغدغه‌مند، مستندی را درباره فاجعه آب‌های زیرزمینی در ایران شروع کردم و در نهایت با نام «تالان» روی پرده رفت.

شنیدم بودجه فیلمتون رو به صورت جالبی تهیه کردین. جریانش چی بود؟

من با دستمزد بسیار پایین حرفه‌ای‌ترین‌های سینما را دعوت کردم که با هم فیلمی برای مردم بسازیم. تالان را با حمایت نهادی مردمی و وام ازدواجم ساختم و اکنون به عنوان بهترین فیلم در جشن سینمای مستند ایران برگزیده شده است.

دلیل این که تالان مورد توجه منتقدین قرار گرفته است چه بود؟

فکر کنم تلاش‌هایمان به ثمر نشسته است و این فیلم هم از ۱۹ آذرماه روی پرده سینماها می‌رود. «تالان» مستندی است که در آن با کمترین هزینه مالی درباره آب‌های زیرزمینی کشور پژوهش شد. تالان می‌تواند میلیون‌ها ایرانی را درباره وضعیت آب‌های زیرزمینی آگاه کند و اگر می‌خواستیم این کار را با آگهی تلویزیونی انجام دهیم، صدها یا هزاران برابر هزینه ساخت «تالان» صرف می‌شد.

چه انتظاری از مخاطبین هنر و تجربه که به تماشای تالان می نشینند دارید؟

اگر تنها یک درصد از ایرانیان به سینماها رفته و تالان را ببینند، ما می‌توانیم ده‌ها فیلم حرفه‌ای و مؤثر دیگر درباره محیط‌زیست ایران بسازیم که به دور از نگاه سفارش‌دهنده و با سرمایه مردمی ساخته شوند. من با این موفقیت کوچک یعنی ساختن تالان، به آن موفقیت بزرگ یعنی حضور مردم بسیار امیدوار هستم.

کد خبر 361036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.