رينگ چهارم

حلقه حفاظتی شهر اصفهان شامل مجموعه‌ای از بزرگراه‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح است که از شرق اصفهان کنار مرکز همایش‌ها آغاز و شمال اصفهان را دور زده و به شهرستان خمینی‌شهر وارد می‌شود.

به گزارش ایمنا، شهر اصفهان از دیرباز به عنوان یکی از مراکز مهم جمعیتی در ایران شناخته شده است که در سال های اخیر با افزایش رشد جمعیت و روند فزاینده مهاجرتهای بی پایان به این شهر مواجه بوده و ساکنان زیادی را در خود جای داده است؛ همچنین پیدایش شهرهای جدیدی چون شاهین شهر، فولادشهر و بهارستان در اطراف شهر اصفهان به واسطه افزایش مهاجرت و نیز توسعه صنایع بزرگ و مهمی مانند ذوب آهن، فولاد مبارکه و سیمان سپاهان، اصفهانِ امروز را به یک کلانشهر بزرگ در مرکز کشور تبدیل کرده است.

رشد ترافیک در این کلانشهر در سال های اخیر به گونه ای بوده است که موارد پیش بینی شده در طرح جامع مطالعه شده در سال ۱۳۶۶ شش سال زودتر از سال افق طرح (۱۳۸۵) یعنی در سال ۱۳۷۹ به وقوع پیوسته است؛ این مطلب نشان دهنده رشد سریع و بیش از حد انتظار در اصفهان بوده و لزوم پیش‌بینی و توسعه سریعتر زیربناهای حمل و نقل  در این کلان شهر را نشان می دهد.

از این رو طراحی چهار رینگ حفاظتی به عنوان مسیرهای عبوری اصلی در سطح شهر اصفهان شامل رینگ اول در محدوده مرکزی شهر به طول ۵/۱۲ کیلومتر شامل خیابان های شریانی فرعی، رینگ دوم در محدوده میانی شهر به طول ۵/۲۴ کیلومتر شامل شریان های درجه دو با شش تقاطع غیرهمسطح، رینگ سوم به طول ۴۶ کیلومتر به عنوان بیرونی‌ترین مسیر حرکت نسبت به مرکز شهر شامل ۱۲ بزرگراه درون شهری و ۲۰ تقاطع اجرا شده است و رینگ حفاظتی شهر یا رینگ چهارم، به طول ۷۸.۲ کیلومتر نیز به عنوان محور مواصلاتی شهری و برون شهری در دستور کار قرار دارد.

احداث یک رینگ حفاظتی در پیرامون اصفهان یکی از طرح‌هایی است که درجهت رفع مشکلات ترافیکی موجود و جلوگیری از پیشرفت آن در کلانشهر اصفهان مورد توجه قرارگرفته است، عوامل زیر نیاز به احداث این رینگ را تایید می کند:

الف : افزایش جمعیت و افزایش وسایط نقلیه درون شهر و نیاز مبرم به انتقال از نقطه ای به نقطه دیگر شهر.

ب : افزایش ترافیک سراسری بین استانی و عبور آن از شهر اصفهان با توجه به مرکزیت این استان و تداخل با ترافیک شهری.

ج : توسعه رو به رشد صنعتی و کشاورزی منطقه و در نتیجه رشد صادرات و واردات استان.

د : اشباع شدن ترافیک در بعضی از خیابان های درون شهری به خصوص مسیر رینگ سوم .

بنابراین با توجه به مطالعات طرح جامع شهر اصفهان، چندین هدف برای این رینگ مشخص شده است:

اهداف طرح:

۱ - کاهش بارترافیک در مبادی ورودی به شهر اصفهان.

۲-  حذف ترافیک بین شهری از داخل شهر.

۳ -کاهش بار ترافیکی رینگ سوم.

۴ -  تامین یک ترافیک ایمن ، راحت ، سریع و ارزان در کلانشهر اصفهان.

از ۷۸.۲ کیلومتر مسیر حلقه حفاظتی ۴۵.۸ کیلومتر آن در ۱۱ منطقه از کلانشهر اصفهان ،۲۸.۶ کیلومتر آن درمحدوده پنج شهر دولت آباد ،خورزوق، خمینی شهر، درچه و شهر ابریشم و ۳.۸ کیلومتر آن درمحدوده فرمانداری ها قراردارد.

 مسیر حلقه حفاظتی دارای ۲۳ تقاطع غیر همسطح اصلی درمحل عبور از جاده های مهم محدوده آن و هفت دستگاه پل بزرگ است از این بین می توان به تقاطع با اتوبان فرودگاه (شهیداردستانی)، آزاد راه معلم، میدان استقلال، بلوار آتشگاه، بلوار شهید اشرفی اصفهانی، جاده دولت آباد، بلوار امام رضا (ع) ، اتوبان ذوب آهن و همچنین چهار دستگاه پل بر روی رودخانه زاینده رود اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =