سالانه ۱۰ تن ماهی خاویار در اصفهان تولید می شود

مدیر شیلات و امور آبزیان استان اصفهان گفت: تولید ماهی خاویار در استان اصفهان به ۱۰ تن در سال رسیده است.

مجتبی فوقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه اولین واحد پرورش ماهی خاویار سال ۹۱ در استان اصفهان شروع به کار کرد و اکنون تعداد آنها به چهار واحد رسیده است، اظهار کرد: قیمت خرید بچه ماهی خاویار گران تر از قبل شده و هزینه تولید ماهی خاویار گوشتی نسبت به سال گذشته افزایش زیادی داشته است. 

وی افزود: واحدهای تولید ماهی خاویار در کشور باید سالیانه تعداد قابل توجهی بچه ماهی خاویار را در دریای خرز رهاسازی کنند تا از تخریب اکولوژی آن جلوگیری شود و این نیز یکی از دلایل گرانی ماهی خاویار در ایران است، صادرات این ماهی نیز یکی دیگر  از دلایل بالا بودن قیمت آن است.

وی در مقایسه تولید ماهی خاویار با ماهی قزل آلا بیان کرد: هزینه تولید ماهی خاویار گوشتی تقریباً دو برابر این هزینه برای ماهی قزل آلا است، همچنین مدت خواب سرمایه در پرورش ماهی خاویار حدود یک سال و نیم است،  این در حالی است که ماهی قزل آلا فقط با گذشت شش ماه به اندازه قابل قبول برای فروش می‌رسد.

مدیر شیلات و امور آبزیان استان اصفهان خاطر نشان کرد: تسهیلات برای پرورش انواع ماهی مشترک است و پرورش ماهی خاویار دارای مزایای پرورشی ویژه ای نیست.

فوقی اضافه کرد: ماهی خاویار در فروشگاه‌های روسیه به راحتی به فروش می‌رسد به دلیل اینکه صید برای مردم آن کشور آزاد بوده و میزان مصرف و تقاضای این ماهی در آن کشور قابل توجه است، این در حالی است که در ایران تقاضا برای مصرف آبزیان کم بوده و در فرهنگ غذایی ایرانیان خوراک دریایی جایگاه ویژه ای ندارد به طوری که فروش ماهی سفید در شب عید به ۵۰ کیلوگرم نیز نمی‌رسد.

تولید ۶۵ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه ماهی زینتی در اصفهان
مدیر شیلات و امور آبزیان استان اصفهان همچنین در خصوص تولید ماهی‌های زینتی در استان اصفهان، تصریح کرد: ۷۵۰ واحد تولید ماهی زینتی در اصفهان فعالیت می کند، در سال گذشته نیز  ۶۵ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه ماهی زینتی در اصفهان تولید شد و این استان رتبه اول کشور را در این زمینه به خود اختصاص داد.
فوقی افزود: شهرستان کاشان با ۵۵۰ واحد تولیدی ۷۰ گونه ماهی و تولید حدود ۴۰ میلیون قطعه ماهی زینتی توانسته است زمینه اشتغال برای دو هزار و ۲۰۰ نفر را فراهم کند.  
وی ادامه داد: میزان آب مورد نیاز برای پرورش ماهی‌های زینتی بسیار کم است و ترویج فرهنگ نگهداری ماهی زینتی باعث افزایش تولید این نوع ماهی در استان اصفهان شده است.  
مدیر شیلات و امور آبزیان استان اصفهان اضافه کرد: ماهی‌های زینتی اصفهان علاوه بر ارسال به اکثر نقاط ایران به کشورهای آسیای میانه و خلیج فارس نیز صادر می شود.

کد خبر 360236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.