توزیع آب در بستر زاینده‌رود به روز می‌شود

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: شوراها در خصوص ساماندهی رودخانه و چاه‌های غیرمجاز و نیز گام‌هایی که باید در زمینه مدیریت پساب برداشته شود، ورود کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسعود میرمحمدصادقی، در نشست امروز -پنج‌شنبه ۸ آذرماه- شورای اسلامی شهرستان اصفهان، اظهار کرد: میان منابع و مصارف استان اصفهان با حضور صنایع بزرگی که در آن وجود دارد، تعادلی نیست، امیدواریم روند افزایشی بارش‌ها به نسبت دو سال گذشته همچنان ادامه پیدا کرده و روان آب های بهتری را نیز شاهد باشیم.

وی افزود: کمیته‌ای متشکل از آب منطقه‌ای، صنف کشاورزی و جهاد کشاورزی برای تصمیم گیری در خصوص زمان بازگشایی آب در نیمه آذرماه در صورتی که امکان این امر وجود داشته باشد، انجام شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تصریح کرد: دغدغه دیگر کشاورزان، عدم اختصاص حق‌آبه آنان بوده که طبق مصوبه شورای عالی آب، این حق‌آبه شامل تونل اول و زاینده رود طبیعی است که میزان آن بستگی به آورد رودخانه دارد؛ سهم دولت نیز در کنار آن در نظر گرفته شده و در نهایت میزان خسارات ناشی از تفاوت مصرف و آنچه باید مصرف می‌شده، محاسبه می‌شود.

وی با اشاره به جزئیات طرح جمع‌آوری و استفاده بهینه از پساب که توسط کارگروه سازگاری با کم آبی استان مورد بررسی قرار گرفته است، توضیح داد: در این طرح پساب حاصل از تصفیه خانه اصفهان با ارتقای سطح کیفی آن به صورتی که قابل کشت باشد، با سرعت چهار متر مکعب بر ثانیه جاری خواهد شد که از این طریق در طول سال کشاورزان می‌توانند با الگوهای جهاد کشاورزی دست به کشت و کار بزنند.

پیشرفت ۲۷ درصدی سد کوهرنگ

میرمحمدصادقی ادامه داد: تونل سوم کوهرنگ تقریبا به اتمام رسیده و سد کوهرنگ نیز با همکاری فولاد مبارکه ۲۷ درصد پیشرفت داشته که اوایل سال آینده بتن ریزی بدنه آن آغاز و تا دو سال و نیم دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: طرح بهشت‌آباد هنوز در مرحله برنامه‌ریزی است که بعید می‌دانم تا پیش از هفت یا هشت سال آینده به نتیجه منجر شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اصفهان، خاطر نشان کرد: شوراها باید با تعاملی که میان خود و اصناف کشاورزی ایجاد می‌کنند، به دنبال نتیجه مطلوب بوده و در جلسات تصمیم‌گیری نمایندگان کشاورزان را نیز شرکت دهند.

وی با اشاره به اینکه تنها قسمتی که شبکه توزیع آب در آن به روز نیست، حدفاصل سد چم‌آسمان تا نکوآباد است، تصریح کرد: آب در این قسمت به صورت سنتی برداشت می‌شود که با اجرای پروژه ایجاد شبکه در دو طرف رودخانه، توزیع آب منظم شده، دیگر کسی به طور مستقیم از رودخانه برداشت نکرده و تمام شبکه‌های توزیع به روز خواهد شد.

میرمحمدصادقی درباره نقش شوراها در زمینه زاینده‌رود نیز افزود: ساماندهی رودخانه و چاه‌های غیرمجاز و گام‌هایی که باید در زمینه مدیریت پساب برداشته شود، عرصه‌هایی است که شورای شهرستان باید به آن ورود کند.

وی با بیان اینکه به‌خاطر فراگیری مشکل خشکسالی، امکان تامین آب از منابع دیگر وجود ندارد، تصریح کرد: اکنون در زمینه زاینده‌رود، دوره جدیدی از همکاری‌ها را شاهد هستیم و باید در خصوص اشتباهاتی که ممکن است در این مسیر پیش آید مراقب باشیم.

کد خبر 359960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.