"نه" به مصرف پلاستیک در سراسر دنیا

هر ساله حدود هشت میلیون تن پسماند پلاستیکی به اقیانوس‌ها ریخته می‌شود، به عبارتی یک کامیون مواد پلاستیکی در هر ۱۰ دقیقه! این در حالی است که تجزیه هر کیسه پلاستیکی یک هزار سال به طول می‌انجامد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، حجم بالای پسماندهای پلاستیکی که در حال حاضر جهان با آن روبه رو است در اثر بی مبالاتی انسان و همچنین نادیده گرفتن تأثیرات مخرب این محصول مصنوعی بر محیط زیست به وجود آمده است. برای مثال ایالات متحده، در حالی که تنها چهار درصد از کل جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد، روزانه حدود ۵۰۰ میلیون محصول پلاستیکی استفاده می‌کند که این به معنای نیاز چندین هزار ساله برای تجزیه و همچنین تخریبات ویرانگر در محیط زیست و حیات وحش است. در راستای مقابله با این بحران، ۱۶ شهر و کشور ازسراسر دنیا اقدام به ممنوعیت استفاده از ظروف پلاستیکی کرده و در مسیر مبارزه جدی در برابر استفاده از پلاستیک به پا برخواسته‌اند. این مناطق همچنین در راه دستیابی به هدف والای خود به عنوان الگو و الهام بخش دیگر کشورهای دنیا عمل کرده و گام‌های مؤثر خود را به سایر مناطق نیز پیشنهاد می‌کنند. در ادامه با این مناطق و قوانین آن‌ها در مسیر ممنوعیت استفاده از مواد پلاستیکی آشنا خواهیم شد.

۱. کنیا

از ماه آگوست سال ۲۰۱۷ تاکنون استفاده، تولید و یا فروش حتی یک کیسه پلاستیکی در کنیا، چهار سال زندان و یا ۳۸ هزار دلار جریمه به همراه دارد. این کشور سختگیرانه‌ترین قوانین را در راه ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی دارد و الهام بخش ارائه راه‌حل‌های خلاقانه برای جایگزینی مواد پلاستیکی است.

۲. وانوآتو

این کشور اقیانوس آرامی در روز استقلال خود، یعنی ۳۰ ژوئیه ۲۰۱۷ اعلام کرد که از این تاریخ، شروع به حذف کیسه‌ها و بطری‌های پلاستیکی می‌کند. اجرای این قانون سبب ممنوعیت استفاده یا واردات کیسه‌ها و بطری‌های پلاستیکی یکبار مصرف شده و بدین ترتیب وانوآتو نخستین کشور حاشیه اقیانوس آرام با قانون ممنوعیت به کارگیری پلاستیک شد.

۳. انگلستان

در ژانویه ۲۰۱۸ انگلستان برنامه ۲۵ ساله‌ای با عنوان "استاندارد طلایی جهانی" در راه حذف زباله‌های پلاستیکی معرفی کرد. این عمل نخستین نقطه عطف در راه حذف میکروپلاستیک‌ها بود؛ بدین معنا که این مواد بیش از این در محصولات و تولیدات آرایشی-بهداشتی شخصی استفاده نشود. این پلاستیک‌های کوچک در محصولاتی نظیر اسکراب بدن، ژل‌های شستشوی صورت، خمیر دندان و محصولات تمیزکننده بهداشتی یافت می‌شود و حتی با ورود به اقیانوس‌ها خوراک موجودات دریایی شده و اغلب به  زنجیره غذایی باز می‌گردند.

البته این قانون ممنوعیت در همه موارد قابل اجرا نیست چرا که در محصولاتی همچون کرم‌های ضد آفتاب و آرایشی همچنان مقادیری از میکروپلاستیک‌ها یافت می‌شوند، ولی وجود مالیات برای کیسه‌های پلاستیکی که از سال ۲۰۱۵ در این کشور اعمال شد، کاهش ۹ میلیارد کیسه پلاستیکی در چرخه تولیدات پلاستیکی این کشور را در پی داشت. انگلستان همچنین تصمیم به ممنوعیت استفاده از نی‌ها، همزن‌ها و گوش پاک‌کن‌های پلاستیکی تا سال آینده دارد و در مقابله با پلاستیک آنقدر جدی است که حتی ملکه انگلستان نیز از ماه فوریه سال جاری با جمع‌آوری نی‌ها و بطری‌های پلاستیکی از دربار سلطنتی به این جنبش پیوسته است.

۴. تایوان

این کشور با محدود کردن استفاده از فنجان‌ها، ظروف، نی و کیسه‌های پلاستیکی در ماه فوریه یکی از شدیدترین ممنوعیت‌های جهانی در استفاده از پلاستیک را معرفی کرد. این قانون ممنوعیت که بر اساس قواعد و مقررات موجود در زمینه برنامه‌های بازیافت و هزینه‌های اضافی برای کیسه‌های پلاستیکی نوشته شده است، تا سال ۲۰۳۰ به طور کامل لازم‌الاجرا خواهد بود.

۵. زیمبابوه

در ژوئیه سال ۲۰۱۷، زیمباوه قانون ممنوعیت استفاده از پلی استایرن (یونولیت) را معرفی کرد. این محصولات فشرده فوم مانند که برای حمل موادغذایی استفاده می‌شوند برای تجزیه شدن در محیط زیست، به بیش از یک میلیون سال زمان احتیاج دارند. نقض این قانون جریمه‌ای بین ۳۰ تا ۵۰۰ دلار در پی خواهد داشت.

۶. مونترال

این شهر کانادایی که از دو میلیارد کیسه پلاستیکی مورد استفاده سالیانه خود تنها ۱۴ درصد را بازیافت می‌کرد، از ماه ژوئیه سال ۲۰۱۸ مقابله با استفاده‌ از محصولات پلاستیکی را آغاز کرد و تا تاریخ پنجم ژوئن به بازرگانان فرصت داد تا با این سیاست منطبق شوند. پس از این تاریخ متخلفان مجبور به پرداخت جریمه‌های نقدی بالغ بر بیش از یک هزار دلار برای اشخاص و دو هزار دلار برای شرکت‌ها بودند.

۷. مالبو

در ماه مارس ۲۰۱۸، شورای محلی شهر مالیبوی کالیفرنیا به منظور جلوگیری از ورود پلاستیک به سواحل و اقیانوس‌ها،  قانون ممنوعیت فروش، توزیع و استفاده از نی‌ها، همزن‌ها و کارد و چنگال‌های پلاستیکی یکبار مصرف را تصویب کرد و این قانون از یکم ژوئن همان سال به مرحله اجرا گذاشته شد.

۸. سیاتل

این شهر نخستین شهر ایالت متحده در تصویب قانون ممنوعیت استفاده از نی‌ها و ظروف پلاستیکی یکبار مصرف است. این ممنوعیت در سپتامبر ۲۰۱۷ با تشکیل کمپین "Strawless in Seattle" که شامل حضور بیش از ۱۰۰ رستوران، سازمان‌های بزرگ ورزشی، فرودگاه‌ها و آکواریوم‌ها بود، مورد آزمایش قرار گرفت.

۹. استرالیا

ایالت استرالیای جنوبی، تاسمانیا و قلمرو شمالی، به طور گسترده‌ دست به اجرای قانون ممنوعیت استفاده از پلاستیک‌های یکبار مصرف کرده است. کوئینزلند نیز در ژوئن ۲۰۱۸ به این گروه پیوست و سوپرمارکت‌های بزرگ Coles and Woolworths نیز پذیرفتند که برای تحت تأثیر قرار دادن مشتریان در ویکتوریا و نیو ساوت ولز و تا اواخر ۲۰۱۸ نسبت به حذف کامل محصولات یکبار مصرف پلاستیکی اقدام کنند. به گزارش Clean Up Australia، این کشور یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ضایعات در جهان بعد از ایالات متحده آمریکا است و قبل از قانون اعمال ممنوعیت هر استرالیایی سالیانه بیش از پنج میلیارد کیسه پلاستیکی استفاده می‌کرد.

۱۰. کانادا

  هرچند تا اول ژوئیه سال جاری تولید و واردات میکروپلاستیک‌ها برای داروهای غیر تجویزی و بعضی محصولات بهداشتی طبیعی مجاز ماند ولی کانادا در ژانویه سال ۲۰۱۸ به طور کامل در مقابل استفاده از این ذرات ایستادگی کرد. این امر در حالی صورت پذیرفت که بر طبق تحقیقات در هر کیلومتر مربع از دریاچه "انتاریو"، یکی از پنج دریاچه بزرگ آمریکای شمالی که از شمال، غرب و جنوب غربی به استان کانادایی انتاریو ختم می‌شود، حدود ۱/۱ میلیون میکروپلاستیک‌ یافت می‌شود.

۱۱. هامبورگ

در فوریه سال ۲۰۱۶، شهر هامبورگ آلمان برای مقابله با تاثیر مخرب جعبه‌های پلاستیکی غیرقابل بازیافت قهوه به مرحله مهمی از ممنوعیت استفاده از پلاستیک رسید چرا که بسیاری از این ظروف نمی‌توانند به طور کامل بازیافت شوند و حتی آن تعدادی که قابل بازیافت هستند نیز به دلیل طراحی پیچیده خود، نیازمند صرف انرژی زیادی هستند، حال آنکه پیش از تصویب قانون ممنوعیت استفاده، میلیاردها ظرف خالی پلاستیکی در محل‌های دفن زباله رها شده بودند.

۱۲. فرانسه

فرانسه اولین کشوری بود که در سال ۲۰۱۶ دست به اجرای ممنوعیت کامل استفاده از فنجان‌ها، بشقاب‌ها، کاردها و چنگال‌های پلاستیکی تا سال ۲۰۲۰ زد. این امر به دلیل ممنوعیت کامل استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در سال ۲۰۱۵ رخ داد که فرانسه به منظور تبدیل شدن به کشوری نمونه از لحاظ کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، تنوع بخشیدن به نوع انرژی مصرفی و افزایش استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر خود آن را به کار بست.

۱۳. دهلی نو

این شهر عظیم در هند با بیش از ۲۰ میلیون جمعیت، با اعمال قانون ممنوعیت استفاده از انواع پلاستیک‌های یکبار مصرف در سال ۲۰۱۷، گامی اساسی در راه کمک به سیاره زمین برداشت. دهلی نو پس از اینکه در بررسی‌های انجام شده میان ۱۶۰۰ شهر، رتبه نخست در داشتن بدترین کیفیت هوا را به خود اختصاص داد، پس از شکایت درباره سوزاندن غیر قانونی پلاستیک در محل دفن زباله‌هایش، این گام مؤثر را برداشت.

۱۴. مراکش

قبل از تصویب قانون ممنوعیت استفاده از پلاستیک در یکم ژوئیه ۲۰۱۶، مراکش با آمار باورنکردنی استفاده سالیانه از ۹۰۰ کیسه پلاستیکی توسط هر فرد، هر سال سه میلیارد کیسه پلاستیکی استفاده می‌کرد که باعث شد پس از آمریکا بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کیسه‌های پلاستیکی در دنیا باشد. اما پس از آن لایحه اساسی برای ممنوعیت تولید، واردات، فروش و توزیع انواع کیسه‌های پلاستیکی در سراسر کشور تصویب و اجرا شد.

۱۵. رواندا

در شرایطی که دیگر کشورهای جهان اقدام به اعمال مالیات برای حمل کیسه‌های پلاستیکی کرده بودند، "رواندا" استفاده از آن‌ها را مطلقا ممنوع کرده بود به طوری که از سال ۲۰۰۸ به بعد حمل یک کیسه پلاستیکی در این کشور محکومیت به زندان را در پی داشت. این در حالی بود که به طور معمول، قوانین کمپین "Plastic Oceans" برای متخلفان تنها جریمه‌ای بالغ بر ۶۱ دلار در نظر داشت. قانون منع استفاده از پلاستیک در رواندا نقطه آغازی برای تبدیل شدن این کشور به اولین کشور بدون پلاستیک در جهان بود که البته این امر به طور کامل در سال ۲۰۲۰ محقق خواهد شد.

۱۶. نیویورک

هرچند در حال حاضر تنها یک در حد یک پیشنهاد است ولی با توجه به خطرات و عوارض ویرانگر پلاستیک بر آب و منابع طبیعی، نیویورک قصد دارد به منظور پایان دادن به استفاده از کیسه‌های پلاستیکی یکبار مصرف در فروشگاه‌های موادغذایی و سایر خرده‌فروشی‌ها، تا سال آینده قانون ممنوعیت استفاده از این کیسه‌ها را اعمال کند که البته این قانون شامل موارد استثنایی از جمله کیسه‌های تولید پلاستیکی (produce bags)، کیسه‌های بیرون‌بر (take-out bags)، کیسه‌های زباله و کیسه‌های بسته‌بندی موادغذایی می‌شود.

گزارش از: مریم زمانی، خبرنگارایمنا

کد خبر 358792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهار DE ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    3 0
    خیلی هم عالی. کاش در ایران هم فرهنگسازی بشه
  • Ehsan DE ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
    1 0
    کاش ماهم به این فرهنگ برسیم