سهم موقوفات صارمیه در ساخت مدرسه کامل شد

مدیرکل سابق نوسازی و توسعه و تجهیز مدراس استان اصفهان گفت: سهم موقوفات صارمیه در ساخت مدرسه در شهر اصفهان کامل شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد حسین سجاد پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) در آیین بهره‌برداری از شش باب مدرسه موقوفه صارمیه با اشاره به اینکه استانداری اصفهان در تعامل بسیار سازنده با اداره کل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان هدایت این پروژه‌ها را بر عهده داشت، اظهار کرد: تاکنون شش دبیرستان بزرگ و شاخص به نام موقوفه صارمیه در شهر اصفهان طراحی و ساخته شده است.

 وی با بیان اینکه مدارس موقوفات صارمیه هم اکنون از شاخص‌های شهری و منطقه‌ای در بحث معماری و از پرطرفدارترین و بهترین فضاهای آموزشی در شهر اصفهان هستند، اضافه کرد: روشنفکری در وقف‌نامه‌ای که برای این موقوفه‌ها تنظیم شده به چشم می‌خورد و از آثار و نکات برجسته این وقف‌نامه توجه به مدارس متوسطه است.

سجاد با بیان اینکه اولین مدرسه موقوفه صارمیه در اصفهان در سال ۱۳۰۰ساخته شده است، افزود: زمانی که سلاطین جهان و حکام ایران و اصفهان مشغول کارهای دیگری بودند اکبر میرزا، ملقب به صارم‌الدوله تصمیم می‌گیرد که در اصفهان مدرسه بسازد و در آن زمان بعضی از علما هم پرداختن به مدارس جدید را منع می‌کردند و اولین مدرسه در سال ۱۳۰۰ در محله‌ای نزدیک جلفا ساخته شده و اولین مدرسه موقوفه صارمیه به سبک جدید در سال ۶۷ در ناحیه دو اصفهان احداث می‌شود.

مدیرکل سابق نوسازی و توسعه و تجهیز مدراس استان اصفهان گفت: تا سال ۱۳۸۹ تعداد پنج مدرسه از محل این موقوفه‌ها ساخته می‌شود و استانداران در هر زمان به نام حاکمان اصفهان تولیت موقوفه را بر عهده داشتند.

وی تصریح کرد: نوع توافق‌هایی که بین آموزش و پرورش، موقوفه صارمیه و استانداری صورت گرفت توافق‌های مشارکتی بوده است و در واقع بخش زیاد ساخت مدرسه بر عهده موقوفه بوده و بخشی را نیز آموزش و پرورش انجام داده است.

سجاد با اشاره به اینکه تا قبل از حضور استاندار کنونی در اصفهان تعداد هشت مدرسه دیگر نیز به صورت مشارکتی کلنگ‌زنی شد و سهم موقوفه به اتمام رسید، افزود: این پروژه‌ها هم چنان به صورت نیمه کاره و ناتمام رها شدند. وجود این پروژه‌ها باعث شده بود تا مردم محله‌ها دائم گله‌مند باشند که این پروژه‌ها محل تجمع نخاله، زباله و تجمع اراذل و اوباش شده است.

وی گفت: بعضی از این پروژه ها شش سال و تعدادی سه سال و تعدادی هم ۱۱ سال معوق و بلاتکلیف بودند و میانگین توقف پروژه‌ها شش سال ارزیابی شده است و با تدابیر استانداری اصفهان این پروژه ها تکمیل شدند.

کد خبر 358486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.