اقتصاد، دین و نظام اجتماعی در سیره شهید بهشتی

دو تن از اساتید برجسته دانشگاه در ویژه برنامه‌ای با حضور دانشجویان، قانون اساسی، مباحث حقوقی، دین و اقتصاد ایران را از نگاه شهید بهشتی مورد ارزیابی و بازخوانی قرار دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالحسین ساسان در ویژه برنامه بازخوانی اندیشه‌های شهید بهشتی با عنوان«من بهشتی هستم» که امروز دوشنبه-۲۱ آبان- به مناسبت نودمین سالگرد ولادت شهید بهشتی در دانشگاه اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه شهید بهشتی افزون بر سخنرانی، کتاب، مقاله و نوشته، بُعد شگفت انگیزی به اسم «سیره بهشتی» هم دارد، اظهار کرد: سیره بهشتی در واقع گویای اسلام واقعی است و این سیره حداقل ۵۰ سال از زمان خودش جلوتر بود؛ علاوه بر سخنان ایشان، سیما، رفتار و کردار آن بزرگوار همه را به اسلام جذب می کرد.

وی گفت: شهید بهشتی و امام موسی صدر مدرسه‌ای به نام «دین و دانش» تاسیس کردند، که در آن زمان از بهترین مدارس و قبله آمال دانش آموزان بود.

ساسان با اشاره به اینکه سیره شهید بهشتی نفس توسعه، اسلام واقعی و خود اسلام بود، خاطر نشان کرد: ایشان اهمیت بسیار زیادی به آموزش و کادرسازی می دادند، در مدرسه، زبان تدریس می کرد و خلاقیت بسیار زیادی در تدریس داشت.

بهشتی انتقادپذیری را سرمایه بزرگ حکومت داری می دانست

وی افزود: شهید بهشتی اصلا اهل ریا نبود، بسیار به ورزش اهمیت می داد و انتقادپذیری را سرمایه بزرگ حکومت داری می دانست و خود بسیار انتقاد پذیر بود و اعتقاد داشت که توسعه از کانال توسعه انسانی می گذرد.

این استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان اظهار کرد: بهشتی انقلاب اسلامی ایران را از فاجعه حتمی و حکومت کمونیستی نجات داد.

وی با بیان اینکه رضاشاه گفت من تاج افتاده قاجاریه را برداشتم و قاجاریه خودشان هم نمی خواستند ادامه دهند، گفت: انقلاب اسلامی ایران پیروزی علیه شاه نبود، بلکه پیروزی علیه کمونیسم بود و قانون اساسی ایران لیبرال‌ترین قانون اساسی زمان خودش بود.

شخص پرستی در اندیشه بهشتی رد شده است

در ادامه برنامه همچنین فرشاد مؤمنی، استاد اقتصاد دانشگاه درباره شهید بهشتی گفت: در وضع موجود کشور سؤال اساسی این است که «از کجا باید آغاز کنیم؟» که در پاسخ باید گفت، در استانداردهای اندیشه توسعه دو گروه معرفت نیاز است، اول بررسی و آسیب شناسی بنیان های اندیشه‌ای وضع موجود و دوم بازگشت به اندیشه‌های شهید بهشتی است.

وی خاطرنشان کرد: قانون اساسی، کار مشترک شهید بهشتی و اندیشه ورزان اول انقلاب بود و اندیشه‌های شهید بهشتی نقش زیادی در آن داشت.

مومنی با بیان اینکه نظری وجود دارد که وضع نامطلوب فعلی ایران به دلیل عمل نکردن به قانون اساسی است، خاطر نشان کرد: برای اصلاح ناگزیریم به قانون اساسی برگردیم و راه برون رفت از مشکلات جامعه با تکیه بر سیره بهشتی به دو صورت امکانپذیر است، بررسی نظر شهید بهشتی در هر موضوع خاص و دیگری بررسی اسلوب روش شناختی شهید بهشتی.

وی افزود: شهید بهشتی نگاه دینی به مسئله توسعه داشتند و توسعه را از دریچه قرآن و سیره پیامبر و معصومین نگاه می کردند؛ ایشان اولین کسی بودند که بررسی کردند چرا اسلام، گروندگان به خود را به نام پیامبر صدا نمی زند و آنان را مسلمان می خواند.

مومنی تأکید کرد: همچنین ایشان معتقد بودند اسلام و نظام اجتماعی شخص محور نیست و شخص پرستی در اندیشه بهشتی رد شده و جامعه و نظام اجتماعی عقل محور و ضابطه محور است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: شهید بهشتی تشکیلات را ابزاری برای رشد انسان و مسؤلیت پذیری و برنامه ریزی را ثمره کار تشکیلاتی می دانست. ایشان نگاه علمی و اندیشه‌ای جامع به موضوعات داشت و افق هایی را می دید که کسی نمی دید. شهید بهشتی در کتاب «حق و باطل از دیدگاه قرآن» می گوید: «اگر ما امروز عزت نداریم، حاملان حق و عدل نیستیم».

دانشجویان مطالبه گر باشند

وی یاد آور شد:انتظار از دانشجوها این است که مطالبه‌گر باشند و نقش حکومت و عوامل بقای آن را در اندیشه‌های شهید بهشتی جستجو کنند.

مومنی افزود: برای رسیدن به نظام نوین اجتماعی  باید حقوق ملت را رعایت کرد و حاکمان هیچوقت نباید از این مسأله عدول کنند، محاکمه علنی در جرم‌های سیاسی وامنیتی و پرهیز از مجازات قبل از وقوع جرم، از جمله این مسائل است که در صورت عدم رعایت آنها حکومت مشروعیت خود را از دست می دهد.

به گزارش ایمنا، در آستانه فرارسیدن نودمین سالگرد تولد شهید بهشتی، مجموعه برنامه‌های «من بهشتی هستم» در اصفهان برگزار می‌شود. در قالب این مجموعه، برنامه هایی با همکاری سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان، دانشگاه اصفهان و مرکز تخصصی خانواده در حال اجرا است.

به جز نشست‌هایی که از امروز در تالار شریعتی دانشگاه اصفهان طی سه روز متوالی از ساعت ۱۲ اجرا می شود، در مجموعه خانه فرهنگ شهید بهشتی نیز طی روزهای ۲۱ تا ۲۳ آبان از ساعت ۱۸ تا ۲۰ گفت و گوی صمیمانه اعضاء خانواده شهید بهشتی برگزار می‌شود که محور آن گفت و گو پیرامون شخصیت و اندیشه‌های شهید بهشتی است. نشست «گفت و گو کلید رشد فرزندان»، نیز روز چهارشنبه ۲۳ آبان ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه در محل سالن همایش‌های کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار می شود.

کد خبر 358418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.