تورم کارت‌های اعتباری به ضرر مردم و به نفع بانک‌ها است

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: تعدد کارت‌های اعتباری در واقع برای بانک‌ها مشکل خاصی ایجاد نمی کند بلکه رسوب سرمایه‌ها در حساب های راکد، برای بانک یک مزیت محسوب شده که هزینه‌ای نیز در پی ندارد.

احمد گوگردچیان در گفتگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تعدد کارت‌های بانکی اگر چه موجب هدر رفتن وقت مردم برای عملیات های بانکی می شود اما مردم نیز نسبت به این موضوع بی تفاوت هستند.

این کارشناس علوم اقتصادی نبود ارتباط و همکاری بانک‌های مختلف کشور با یکدیگر را از علل اصلی وجود این حجم از کارت اعتباری در کشور دانست و تصریح کرد: افرادی که قصد دارند تا از طریق بانک های مختلف عملیات مالی انجام دهند، ملزم به افتتاح حساب و دریافت کارت اعتباری از آن بانک هستند و ماهیت و قابلیت های کارت های اعتباری بانک ها هم دارای محدودیت های خاصی است که همین سبب ایجاد محدودیت هایی برای استفاده از کارت های اعتباری می شود.

وی علت دیگر تعدد کارت‌های اعتباری در کشور را ایجاد حساب به منظورهای مختلف در هر بانک دانست و یادآور شد: بانک برای هر عملکرد خاص، یک حساب جداگانه برای مشتری خود افتتاح می کند و برای مثال بانک ها برای مسائل مختلفی مثل  دریافت حقوق، دریافت وام، ایجاد صندوق امانات و واریز سود بانکی حساب های جداگانه ای را قرار می دهند که همین سیاست سبب ایجاد حساب های مختلف ومتعدد توسط یک فرد می شود.

گوگردچیان افزود: بانک ها می توانند برای کاهش تعداد کارت‌های اعتباری به دارندگان بیش از یک کارت، نسبت به فعال نبودن کارتهای دیگرشان هشدار دهند و با فراخوان به دارندگان بیش از دو کارت اعتباری، حساب هایشان را متمرکز کرده و در روند رسیدگی به حساب های افراد تسهیل سازی کنند.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه سیاستی که بانک ها در مورد فعال نبودن دستگاه های کارتخوان اتخاذ کرده اند صحیح است، افزود:  باید این سیاست در مورد کارت های اعتباری هم لحاظ شود و حساب هایی که راکد هستند تراکنشی ندارند با یک فراخوان کوتاه به دارنده حساب مسدود شده و پس از مدتی از سیستم بانکی حذف شوند.

وی با اشاره به اینکه کارت‌های اعتباری بانک های ایرانی بر خلاف کارت‌های اعتباری کشورهای دیگر بجای تراشه الکترونیکی، دارای نوار مغناطیسی است، افزود: تعویض و هوشمند سازی کارت های اعتباری بانک های ایرانی و استفاده از تراشه الکترونیک در آنها، نیاز به یک هزینه فراوان و دستگاه های پیشرفته دارد که هم اکنون در این شرایط حساس اقتصادی غیر ممکن به نظر می رسد.

گوگرچیان ادامه داد: در صورتی که از تراشه‌های در کارت های اعتباری استفاده شود ، علاوه بر افزایش امنیت، قابلیت های زیادی به این کارت ها اضافه می کند و دارنده کارت می تواند اطلاعات زیاد دیگری را در آن نگهداری کند که این اقدام اخیرا در ثبت احوال و نیروی انتظامی برای صدور کارت ملی و گواهینامه انجام شده است.

وی با تاکید بر یکسان سازی استفاده از خدمات بانکی با به اشتراک‌گذاری اطلاعات افراد بین بانک‌ها، افزود: این اقدام از تورم ایجاد شده در صدور کارت‌های اعتباری و هزینه‌های آن جلوگیری می کند.

این کارشناس اقتصادی علت دیگر تعدد کارت‌های اعتباری، ایجاد حساب های متعدد با موضوعات مختلف در هر بانک دانست و یادآور شد: بانک برای هر عملکرد خاص، یک حساب جداگانه برای مشتری خود افتتاح می کند، برای مثال بانک‌ها برای مسائل مختلفی مثل دریافت حقوق، دریافت وام، ایجاد صندوق امانات و واریز سود بانکی حساب های جداگانه ای را قرار می دهند که همین سیاست سبب ایجاد حساب های مختلف و متعدد برای یک فرد می شود.

گوگرچیان افزود: بانک ها می توانند برای کاهش تعداد کارت های اعتباری به مشتریانی که بیش از یک کارت دارند، نسبت به فعال نبودن کارت های دیگرشان هشدار دهند و با فراخوان به دارندگان بیش از دو کارت اعتباری، حساب هایشان را متمرکز کرده و در روند رسیدگی به حساب های افراد تسهیل سازی کنند.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه سیاستی که بانک‌ها در مورد فعال نبودن دستگاه های کارتخوان اتخاذ کرده اند صحیح است، افزود: باید این سیاست در مورد کارت های اعتباری هم لحاظ شود و حساب هایی که راکد بوده و تراکنشی ندارد با یک فراخوان کوتاه به دارنده حساب مسدود شده و پس از مدتی از سیستم بانکی حذف شوند.

وی ادامه داد : البته حساب های راکد و مبالغ موجود در آن، سرمایه بادآورده ای است که تقریبا به نفع بانک‌های کشور حساب می شود.

گوگردچیان گفت: بانک ها می توانند با ایجاد یک فرصت شغلی جدید در بانک ها به عنوان مشاور بانک، اطلاعات و آموزش را به مردم ارائه کنند که البته هم اکنون بانک ها از طریق ایجاد بروشور های آموزشی و تابلو های راهنما سعی کرده اند تا نهایت آموزش لازم را به مردم بدهند.

به گزارش ایمنا در برخی منابع ذکر شده که ۴۱۲میلیون کارت اعتباری بانکی در کشور وجود دارد که ۸۰ درصد آنها هیچ تراکنشی در یک ماه ندارد.

کد خبر 357822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.