معیشت هزاران کشاورز اصفهانی در گرو حقابه زاینده رود

لنجان-عضو صنف کشاورزان لنجان گفت:امروز این سوال در ذهن کشاورزان اصفهان مطرح بوده که چگونه اخطارهای قانونی، تخریب ها و ... برای کشاورزان به طور کامل اجرا می شود اما برای شرکت هایی چون فولاد مبارکه، ذوب آهن و دیگر صنایع آب بر و متجاوزین به حریم زاینده رود اجرا نمی شود.

میلاد موذنی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان با اشاره به پیوند کشاورزان شرق و غرب استان اصفهان برای پیگیری مطالبات به حق خود و رساندن گلایه‌های این صنف به گوش مسئولان اظهار کرد: طی سال های اخیر کشاورزان استان اصفهان بارها با تجمع خواستار رسیدگی مسئولان به مشکلات کشاورزان این استان که ناشی از خشک شدن زاینده رود بوده شده اند و تنها خواسته آنها تامین حقابه خود از زنده رود است.

وی افزود: سهم حقابه کشاورزان استان اصفهان از زاینده رود در سال های اخیر به طور کامل اختصاص نیافته و حتی پس از پیگیری های متعدد پس از به جریان افتادن زاینده رود در مقطعی از سال تنها برای اشجار و باغات غرب اصفهان رهاسازی شد و در شرق استان این مشکل بسیار جدی تر بوده به گونه ای که امسال به دلیل رها نشدن آب برای کشت پاییزه مشکلات کشاورزان شرق بسیار افزایش یافته است.


عضو صنف کشاورزی شهرستان لنجان با بیان اینکه کشاورزان شرق و غرب استان در کنار یکدیگر قرار داشته و مطالبات قانونی خود را پیگیری می کنند، تصریح کرد: کشاورزان استان اصفهان روز گذشته با حضور در حاشیه زاینده رود و تجمع در کنار دریاچه قایقرانی و همچنین سد چم آسمان خواستار جلوگیری از برداشت های غیرمجاز و رفع موانع  و تاسیسات غیرقانوی از بستر رودخانه شدند.


وی ادامه داد: حدود پنج سال از اجرای مصوبات شورای عالی آب می گذرد،  اما تاکنون به این خواسته کشاورزان استان اصفهان جامه عمل پوشیده نشده و مشکلات آنان روز به روز افزایش یافته از این رو این پیوند در راستای کاهش میزان آب انتقال یافته از سرچشمه زاینده‌رود به یزد، توجه ویژه به حق آبه حق آبه‌داران و نظارت بر میزان برداشت در بالادست تشکیل شد.


موذنی اضافه کرد: نباید فراموش کرد حدود دو سال پیش ساماندهی زاینده رود شامل لایروبی، تخریب تاسیسات غیرقانونی در بستر زاینده رود و... بر عهده صنف کشاورزی گذاشته شد اما با وجود ساخت و سازهای غیرقانونی و پیگیری های متعدد از سوی صنف همکاری لازم از سوی نهادها وادارت مرتبط با موضوع تا کنون به صورت کامل انجام نگرفته است.


وی با بیان اینکه کشاورزان معتقد هستند قانون باید برای همه و به صورت کامل باید اجرایی شود، اظهار کرد: امروز این سوال در ذهن کشاورزان مطرح بوده که چگونه اخطارهای قانونی، تخریب ها و ... برای کشاورزان به طور کامل اجرا می شود، اما برای شرکت هایی چون فولاد مبارکه، ذوب آهن و دیگر صنایع آب بر و برخی متجاوزین به حریم زاینده رود اجرا نمی شود و از سوی دیگر در شرایطی که امسال آبی برای تحویل حقابه های کشاورزان اصفهان وجود ندارد، صنعت فولاد، شرب یزد و... از حقابه های کشاورزان این استان برای خود کسب درآمد می‌کنند.


عضو صنف کشاورزی شهرستان لنجان با بیان اینکه تاکنون اخطارهای فراوانی که به ذوب آهن، فولاد مبارکه و... داده شده مورد توجه قرار نگرفته است، خاطرنشان کرد: امروز سوال کشاورزان استان اصفهان این است که چرا مصوبات ۹ ماده ای زاینده رود به صورت کامل اجرایی نمی شود تا با اجرای کامل بندهای این مصوبه، باری از دوش کشاورزان برداشته شود.


وی گفت: کشاورزان استان اصفهان معتقد هستند چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است، در مصوبات شورای عالی آب بیش از ۱۵ سال است که قرار شده تونل سوم کوهرنگ و بهشت آباد برای تامین آب آشامدینی اصفهان، یزد و کشاورزری چهارمحال و بختیاری احداث شود، اما هنوز این مهم محقق نشده و این مسئله باعث شده برداشت ها از حقابه کشاورزان اصفهانی انجام شود و آب را به یزد منتقل کنند.


موذنی تاکید کرد: در این پروژه استان چهار محال و بختیاری نه تنها کمکی به تحقق موضوع نداشته بلکه چند سال است، کار را با طرح شکایت های زیست محیطی و... با تاخیر مواجه کرده و از سوی دیگر در این استان ۴۲ طرح جدید اجرایی شده و نمونه بارز آن نیز اجرای پروژه لوله گذاری انتقال آب بن_بروجن است.


وی افزود: امروز کار به جایی رسیده که به دلیل عدم واگذاری حقابه کشاورزان آنها بیکار مانده و هیچ درآمدی ندارند و در این شرایط سخت اقتصادی تنها خجالت زده زن و فرزند خود هستند از این رو مطالبه بحق کشاورزان شرق و غرب استان اصفهان آن است، که اگر آبی هست باید برای همه باشد و اگر آب نیست برای همه نباید باشد.


عضو صنف کشاورزی شهرستان لنجان با بیان اینکه نخستین قدم برای تحقق خواسته بحق کشاورزان استان اصفهان مدیریت صحیح زاینده رود است، یادآور شد: چرا تنها آب برای کشاورزی کشاورزان اصفهانی نیست و دیگر مصرف کنندگان از حقابه کشاورزان استفاده کنند در این صورت است که مسئولان با اعتراض کشاورزان حق آبه دار زاینده رود مواجه خواهند شد از این رو به نظر می رسد آب موجود باید به نسبت نیاز بین شرب یزد و کشاورزان اصفهان تقسیم شود.


وی تصریح کرد: نباید این مهم را فراموش کرد که وزرات نیرو وظیفه دارد جدول زمان بندی رهاسازی آب را ارایه دهد و زمان اتمام پروژه تونل سوم را نیز به کشاورزان اصفهانی اعلام کند و تا آن زمان خسارت وارده به کشاورزان نیز پرداخت شود.

کد خبر 357543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.