چه افرادی بیشتر در معرض  ابتلا به سرطان مغز قرار دارند؟

بررسی‌های جدید محققان نروژی نشان می‌دهد افرادی که دارای مغز بزرگتری هستند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان مغز قرار می‌گیرند و علت آن ممکن است مربوط به تعداد زیادتر سلول‌های مغزی باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گلیوما (Glioma) یکی ازتومورهای اولیه سیستم عصبی مرکزی است که در نخاع یا مغز بروز می‌کند. این نوع سرطان در سلول‌های یاخته گلیال آغاز می‌شود که جزو سلول‌های مغزی غیر عصبی (non-neuronal brain cells) هستند و از نورون‌ها محافظت می‌کنند.

موضوع مهم اینکه سرطان گلیوما ۳۳ درصد از تومورهای سرطان مغز  را به خود اختصاص می‌دهد. انواع مختلفی از  گلیوما وجود دارد که برخی از آن ها نادر و برخی تهاجمی‌تر از انواع دیگر است. محققان دانشگاه علوم و فناوری "تروندهایم" در نروژ به تازگی این مورد را بررسی کرده‌اند که آیا اندازه مغز افراد می‌تواند خطر ابتلا به گلیومای "high-grade" را که پیشرونده‌ترین و تهاجمی‌ترین نوع سرطان است، پیش‌بینی کند یا خیر؟

دکتر فیلینگن، یکی از اعضای گروه تحقیق در این باره می‌گوید: "تحقیقات مختلف نشان داده است که اندازه اندام‌های مختلف بدن، یک فاکتور مهم برای گسترش سرطان محسوب می‌شود. برای مثال خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی دارای اندازه بزرگتر این عضو بیشتر است."

محققان با استفاده از اسکن مغناطیسی و مدل مغز سه بعدی، حجم درون جمجمه ۱۲۴ بیمار را که مبتلا به سرطان گلیوما نوع "high-grade" بودند، ارزیابی کردند. یافته‌های جدید نشان داد که حجم داخل جمجمه با خطر ابتلا به گلیوم high-grade ارتباط زیادی دارد. همچنین از آنجا که بدن مردان در مقایسه با زنان بزرگ‌تر است، مغز آن‌ها نیز بزرگ‌تر بوده و گسترش تومورهای مغز در مردان بیشتر از زنان است.

البته این موضوع بدین معنا نیست که مردها باهوش تر از زنان هستند، بلکه افرادی که جثه بزرگ‌تری دارند دارای قلب، ریه ها و مغز بزرگ‌تری نسبت به سایرین هستند. این افراد به دلیل آنکه مغز بزرگ‌تری دارند به سلول‌های مغزی بیشتری برای کنترل اعضای بدن خود نیاز دارند.

یافته‌های جدید نشان می‌دهد زنانی که حجم درون جمجمه‌ای آن‌ها بزرگ تر از دیگران است، بیشتر در معرض گسترش تومورهای مغزی قرار دارند. نتیجه این بررسی‌ها به تازگی در مجله " Neuro-Oncology" منتشر شده است.

کد خبر 357484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.