تجمع اعتراضی کشاورزان در نجف آباد

نجف آباد- تجمع تعدادی از کشاورزان نجف آباد در اعتراض به رعایت نشدن حق آبه آن‌ها از زاینده رود، در حالی وارد سومین روز خود شد که مدیر اداره منابع آب شهرستان از بررسی این موضوع در جلسه شورای حوضه آبریز زاینده رود در اواسط ماه جاری خبر می دهد.

محمد خلجی با اشاره به تجمع کشاورزان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان نجف آباد اظهار کرد: محور اصلی اعتراض کشاورزان موضوع تخصیص آب به کشت پاییزه است که در این باره شورای حوضه آبریز زاینده رود که اواسط آبان ماه سال جاری با حضور وزیر نیرو و نمایندگان دستگاه های مختلف از جمله جهاد کشاورزی، محیط زیست و نمایندگان کشاورزان تشکیل خواهد شد، تصمیم گیری می کند.

خلجی با اظهار امیدواری برای بهتر شدن وضعیت بارش های امسال گفت: میزان اختصاص آب به مصارف گوناگون بر اساس پیش بینی های صورت گرفته در خصوص میزان بارش و ذخیره سد زاینده رود انجام خواهد گرفت.

بیش از ۷۰درصد آب زاینده رود متعلق به حق آبه داران است

جمشید باقری یکی از کشاورزان حاضر در این تجمع به خبرنگار ایمنا گفت: مردادماه امسال که کشاورزان تجمع کردند، فقط به مدت هفت روز آب را باز کردند و قرار بود حدود ۳۰ میلیون متر مکعب آب به امور کشاورزی برسد ولی فقط حدود ۱۰ میلیون متر مکعب آن به ما رسید.

وی اضافه کرد: بقیه آب را صنایع مختلف و حتی شهرداری های واقع در مسیر برداشت کردند، همین الان هم با وجود خشکسالی مرتب از زاینده رود به نقاط مختلف آب منتقل می کنند، بیش از ۷۰درصد آب زاینده رود متعلق به حق آبه داران است و حتی اولین تونل کوهرنگ نیز با پول کشاورزان اصفهان اجرا شد ولی در عمل حق آبه ما رعایت نمی شود.

یکی دیگر از کشاورزان از حضور نیافتن هیچ کدام از مسئولان در جمع کشاورزان معترض انتقاد کرد و ادامه داد: متاسفانه مسئولان استان و کشور حتی مصوبات شورای عالی آب که خودشان به تصویب رسانده اند را اجرا نمی کنند. مسئولان در مرحله اول وجود معترضان را منکر می شوند و بعد هم فقط وقتی سراغ ما می آیند که موضوع را رسانه های بیگانه مطابق میل و نظر خود منعکس کنند.

کشاورز دیگری اظهار کرد: در حال جمع آوری طوماری هستیم که در آن از مسئولان خواسته شده میزان نیاز واقعی ذخیره سد خمیران در بالادست این منطقه را بررسی و مازاد آن را برای تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی رها سازی کنند.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان نجف آباد حتی بیش از ۳۰درصد از سد خمیران حق آبه دارند ولی به دلیل مظلومیت، کسی حاضر به دادن حق آن ها نیست.

کد خبر 357113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.