داروی کنترل فشار خون، خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهد!

بررسی‌های جدید محققان کانادایی حاکی از این است که یکی از داروهای درمان فشار خون بالا ، خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، داروی مهارکننده آنزیمی "angiotensin" که برای کنترل فشار خون بالا استفاده می‌شود، برای استفاده کوتاه مدت خطری نداشته و یک داروی تاثیرگذار محسوب می‌شود. اما بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که مهارکننده آنزیمی آنژیوتانسین (ACEIs) ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

محققان دانشگاه " McGill" کانادا ارتباط این دارو و خطر گسترش سرطان ریه را در افراد مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها دریافتند که مصرف این دارو باعث افزایش دو ماده در ریه‌ها با نام های "bradykinin" و " substance P" می شود.   ماده Bradykinin  نوعی پپتید (پلیمرهای کوچکی که از به هم پیوستن اسیدهای آمینه ایجاد می‌شوند) است که باعث گشاد شدن رگ‌های خونی شده و فشار خون را کاهش می دهد. ماده substance P نیز یک پپتید است که می‌تواند به عنوان یک انتقال دهنده عصبی عمل کند.

 دانشمندان ارتباط این دو ماده را با خطر ابتلا به سرطان ریه نشان داده‌اند. به گفته محققان ماده Bradykinin مستقیما بر گسترش این نوع سرطان اثر می‌گذارد. substance P نیز به تکثیر تومورهای ریه کمک می‌کند. محققان داده‌های پزشکی حدود یک میلیون نفر را که در فاصله سال‌های ۲۹۹۵ تا ۲۰۱۵ از این نوع داروی کاهش فشار خون استفاده کرده بودند، مورد بررسی قرار دادند. سن شرکت کنندگان بالای ۱۸ سال بود و نشانی از سرطان در هیچ کدام از آن‌ها دیده نمی‌شد. در طول دوره ۶.۴ ساله تحقیق حدود ۸ هزار مورد ابتلا به سرطان ریه در این افراد تشخیص داده شد.

محققان خطر ابتلا به این نوع سرطان را در میان افرادی که داروی کاهنده فشار خون ACEIs را مصرف کرده بودند با افرادی که داروی مسدودکننده‌ گیرنده آنژیوتنسین (ARBs) مصرف کردند مقایسه کرده و دیگر فاکتورهای تاثیرگذار سرطان ریه مانند استعمال دخانیات، سن، شاخص توده بدنی و سپیشینه بیماری سرطان ریه را نیز ارزیابی کردند.

نتیجه بررسی‌ها نشان داد که داروی ACEIs در مقایسه با مصرف داروی  ARBs، خطر ابتلا به سرطان ریه را ۱۴ درصد افزایش می‌دهد و این تاثیر زمانی مشخص شد که شرکت کنندگان برای مدت پنج سال از این دارو مصرف کردند. همچنین خطر ابتلا به سرطان ریه در میان افرادی که برای مدت ۱۰ سال داروی ARBs را استفاده کردند ۳۱ درصد افزایش یافته بود.

کد خبر 357052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.