پیاده روی اربعین گامی بزرگ برای فراگیر کردن فرهنگ عاشورا است

لنجان-رییس شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان لنجان گفت:پیاده روی اربعین، صرفاً یک نمایش و پیاده روی نمادین و حرکتی خنثی نبوده و نیست، بلکه این حرکت، راهی برای جلب توجه مردم به امام حسین (ع) و انتقال معارف حقیقی اسلام و پیام اصلی عاشورا است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت الاسلام شیخ مجید سبکتکین در جمع جوانان و هیئت های مذهبی شهرستان لنجان با اشاره به اهمیت بزرگداشت اربعین حسینی اظهار کرد: اسرای کربلا و اهل بیت اباعبدالله الحسین حسین(ع)، پس از آزادی، در چهلمین روز شهادت این امام همام به سرزمین کربلا رسیدند و این اولین بار بود که توانسته بودند مطابق میل و متناسب با سوز دل خود آزادانه به اقامه‌ی عزا برای امام حسین(ع) بپردازند و این سنت بزرگ از همان زمان تاکنون جاری است.

وی افزود:پیاده روی اربعین، صرفاً یک نمایش و پیاده روی نمادین و حرکتی خنثی نبوده و نیست، بلکه این حرکت، راهی برای جلب توجه مردم به امام حسین (ع) و انتقال معارف حقیقی اسلام و پیام اصلی عاشورا است.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان لنجان تصریح کرد: اصلاح طلبی حسینی، برای احیای امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه با ظلم مستکبرین از جمله معارف حقیقی اسلام و پیام اصلی عاشورا هستند و تمام تلاش دشمنان اسلام در طول تاریخ نیز این بوده که با ایجاد ناامنی برای زائرین اربعین، جلوی این حرکت عظیم را بگیرند.

وی ادامه داد: در زمان متوکل خلیفه عباسی، او دستور داد ابتدا، گنبد و بارگاه امام حسین (ع) را تخریب کنند و زمینش را شخم زده و زیر کشت ببرند، ضمناً هزاران مأمور در مسیر راه‌های منتهی به کربلا قرار داد تا از ورود زائرین جلوگیری کنند، اما علیرغم به حداقل رساندن حضور، نتوانست آن‌را به صفر برساند.

سبکتکین اضافه کرد: در آن زمان کار به جایی رسید که متوکل مجبور شد، طی فرمانی زیارت بارگاه امام حسین (ع) را به شرط این‌که دست راست زائر را قطع کنند، آزاد کند، و در طول دهه‌های اخیر نیز بعثی‌های ملعون بارها با حربه‌های مختلف سعی در ایجاد موانع امنیتی و تهدید جانی زائرین اباعبدالله الحسین(ع) داشته‌اند.

وی عنوان کرد: در چند سال اخیر نیز ایجاد ناامنی، ترور، تهدید و ایجاد خطرات جانی با حضور داعش و تکفیری‌ها به اوج خود رسید تا مانع از شکل‌گیری این کنگره عظیم انسانی شود اما همه شاهد هستیم در سایه مجاهدت انسان‌های مجاهدی چون شهدای مدافع حرم، امنیتی مثال زدنی بر عراق حکمفرما شده است و حضور میلیون‌ها زائر از چهل کشور دنیا نشان دهنده شکست پروژه دشمن در ناامن‌سازی عراق و کم کردن و به حداقل رساندن، حضور زائرین در عراق بود.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان لنجان خاطرنشان کرد:حضور  خیل عظیم زائران حسینی در پیاده روی اربعین آن هم با تنوع گسترده از سراسر دنیا، علاوه بر این‌که بیانگر اعتماد به‌وجود امنیت در عراق بوده، فرصتی است تا جبهه مقاومت، قدرت سخت خود را از حیث امنیتی به رخ بکشد و پیام توانایی، ایجاد امنیت و ثباتی را که با اتکاء به قدرت درونی جهان تشیع به دست آمده را به همه جهانیان منتقل کند.

وی افزود: این بستر امن و حضور زائران حسینی از سراسر دنیا، فرصت بسیار مغتنمی است تا با برنامه‌ریزی درست و هدفمند، پیام اصلی نهضت عاشورا که حرکت اصلاحی برای حاکمیت معارف الهی در سطح جوامع بشری و کنار زدن منکرات بزرگی چون ظلم و استکبار و وجود جامعه طبقاتی از سطح جوامع است را به زائران منتقل کنیم.

سبکتکین تصریح کرد: در زیارت اربعین آمده است «و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله و خیره الضلاله» یعنی امام حسین (ع)، در دعوت مردم، هیچ جای عذر و بهانه‌ای برای کسی نگذاشتند وبی‌دریغ خیرخواهی کردند و جان خود را در راه خدا دادند تا بندگان الهی را از جهالت و نادانی و سرگردانی و گمراهی نجات دهد و برهاند.

وی ادامه داد: فراموش نکنیم که اهل بیت(ع) می‌فرمایند شرط بهره مندی از ثواب زیارت چیزی نیست جز، زیارت بامعرفت، معرفت نسبت به این‌که همه ما باید به مانند یک یَد واحد، در سایه اعتصام به حبل الهی که قرآن و ولیّ مشروع در زمانه غیبت است، حرکت کنیم.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان لنجان  اضافه کرد: عدِه‌سازی یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های تشیع قبل از ظهور است تا با نیرو پروری و تعمیق معرفت این نیروها نسبت به منطق قرآن، برای ظهور امام عصر(عج)، شرایط را مهیا کنند.

وی عنوان کرد: منطق قرآن، برای ظهور امام عصر(عج) نیز عبارت است از آمادگی برای بذل جان و مال و همه‌چیز خود در راه جهاد فی سبیل الله تا قوی و قویتر شویم و موانع ظهور را برداریم، این‌که متوجه شویم زیارت با معرفت یعنی شناخت منطق فکری امام حسین(ع) و منطق فکری ایشان چیزی جز «هیأت منا الذله» نبود.

کد خبر 356769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.