۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
وسواس فکری را جدی بگیرید!

بحث در مورد جدی‌ بودن بیماری‌های روحی‌روانی امروزه بسیار پر طرفدار است چرا که بسیاری معتقدند سرچشمه تمام بیماری‌ها ذهن است.

به گزارش ایمنا، یکی از رایج‌ترین بیماری‌های فکری در عصر حاضر، وسواس فکری یا سندروم وسواس (OCD) است که نوعی اختلال اضطرابی همراه با افکار غیر قابل کنترل، ناخواسته و رفتارهای متداول و تکراری است که طی آن فرد احساس می‌کند به طور کاملا غیر منطقی مجبور است بعضی کارها را انجام و یا تکرار کند و توانایی مقاومت در برابر آن را ندارد.

انجام ندادن این کارها سبب ایجاد نوعی ترس، استرس و دلهره‌ می‌شود و احساس عذاب عجیبی به فرد می‌دهد به طوری که شخص قادر به تمرکز حواس خود نیست و تمام ذهنش معطوف به کار فراموش شده و یا انجام نشده می‌شود. افراد مبتلا به سندروم وسواس همیشه نوعی ترس دارند، ترس از آلودگی، ترس از دست دادن افراد خانواده، ترس انفجار خانه در اثر روشن ماندن اجاق گاز، ترس از آسیب رساندن به خود یا دیگران، ترس از نداشتن مایحتاج، ترس از نبودن نظم و تقارن و غیره.

 این افراد همچنین رفتارهای وسواسی همچون بررسی چند باره قفل و کلیدها، جمع کردن بیش از حد خرت و پرت‌های قدیمی از ترس اینکه شاید روزی به کار آیند و نباشند، حساسیت بسیار برای منظم بودن و قرار داشتن هر چیز در جای خود، چندین بار شستن دست‌ها، ظروف و محیط اطراف و بدتر از آن جاه‌طلبی بیش از حد تصور را از خود نشان می‌دهند.

به طور کلی بیماران وسواس فکری در شش دسته شستشوگرها، وارسی کننده‌ها، شکاک‌ها، شمارشگرها، برنامه‌ریزها و ذخیره‌سازها جای دارند که همگی سبب اتلاف وقت، بازماندن از کارهای اصلی، عدم توانایی در تمرکز حواس، خستگی ذهن و بی‌حوصله شدن فرد برای فکر کردن دربارهٔ موضوعات مهم، مشکل در برقرای ارتباط و کاهش کیفیت زندگی شخصی و حتی اطرافیان می‌شود.

بدتر اینکه از دست دادن بینش در این افراد سبب بروز روان‌پریشی می‌شود که نوعی وضعیت روانی غیرطبیعی است و روان‌شناسان آن را به عنوان "از دست رفتن توانایی تفریق واقعیت از خیال" شرح می‌دهند. این افراد بیان غیرعمد و درک نادرست از واقعیت دارند، چیزهایی که اساسا نبوده و نیست را دیده و می‌شنوند و در قضاوت دچار اختلال می‌گردند. عدم رسیدگی و درمان روان‌پریشی سبب بروز افسردگی‌های سایکوتیک و در درجه بدتر و شدیدتر سبب شیزوفرنی و اکسیزوفرنی می‌شود.

شیزوفرنی نوعی مشکل ناتوانی عروق مغزی است که سبب شنیدن و دیدن صداها و صحنه‌های خیالی و باورهای شدیدا اشتباه شده که طی آن فرد باور دارد دیگران افکار او را تحت کنترل دارند و بر ضد وی دسیسه‌چینی می‌کنند. اسکیزوفرنی نیز نوع شدیدتری از شیزوفرنی است که به آن روان گسیختگی هم می‌گویند و ویژگی‌های بارز آن ناتوانی در اندیشیدن، عاطفه ضعیف، انجام رفتارهای نامعقول و ناتوانی در درک واقعیت است. این بیماری که از سایر اختلال‌های شناخته شده روان‌شناختی، وخیم‌تر و شدیدتر است به صورت توهم شنیداری جنون آمیز یا تکلم و تفکر آشفته نشان داده شده و با اختلال در عملکرد اجتماعی یا شغلی قابل توجهی همراه است و عملا سبب زوال عقل فرد شده و قدرت تفکر را از او می‌گیرد که البته قابل درمان هست ولی این امر به سختی اتفاق می‌افتد.

همانطور که گفته شد عدم درمان به موقع وسواس فکری سبب بروز اختلالات خطرناک و جبران ناپذیری می‌شود که نتیجه آن محروم شدن از حق طبیعی یک زندگی عادی و اجتماعی است. پس لازم است که وسواس فکری را بسیار جدی بگیریم.

گزارش از مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 356605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.