جنگ اقتصادی آمریکا و چین به نفع ایران نیست

عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی اصفهان گفت: جنگ اقتصادی بین ایالات متحده آمریکا و چین در هر صورت به نفع ایران تمام نمی شود چراکه هدف آمریکا در این جنگ، ضربه زدن به اقتصاد بزرگ چین و تحریک دولت این کشور برای صرف نظر از بازار انرژی ایران است.

قاسمعلی جباری در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اعمال تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلاری اخیر ایالات متحده برای کالاهای چینی اظهارکرد: این اقدام ایالات متحده، ضربه بزرگی به اقتصاد بزرگ چین زد و این کشور در حال حاضر پیش از آنکه درگیر روابط اقتصادی خود با ایران باشد، به روابط اقتصادی خود با آمریکا فکر می کند.

رییس کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری، تامین مالی و توسعه روابط خارجی افزود: محدود شدن روابط اقتصادی ایران با چین، پیش از جنگ اقتصادی آمریکا و چین اتفاق افتاد چراکه این کشور، ایران را در لیست کشورهای پر خطر برای سرمایه گذاری قرار داده است.

جباری اضافه کرد: اکنون ارتباط بانکی محدود و ناچیزی بین چین و جمهوری اسلامی ایران برقرار است و نمی توان به حفظ شدن این رابطه در آینده امیدوار بود زیرا به تازگی بیشتر شرکت‌های چینی اقدام به مسدود کردن حساب شرکت‌های اقتصادی ایران کرده اند.

وی ادامه داد: چینی ها درصدد قطع کامل روابط اقتصادی و بانکی خود با ایرانی‌ها هستند و در حال حاضر ارتباط اقتصادی ایران با چین به حداقل رسیده است، عبور و مرور کشتی‌ها و نفتکش‌های چینی به بندرهای ایران کاهش چشمگیری پیدا کرده و احتمال نمی رود که پس از اعمال تحریم‌های ۱۳ آبان تفاوت مثبت یا منفی مهمی در روابط اقتصادی این ایران و چین به وجود بیاید.

عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه چین منافع اقتصادی روابط خود با ایالات متحده را فدای حفظ روابط با ایران نخواهد کرد، یاد آور شد: اکنون اقتصاد ایران، در حال گذراندن شرایط خاصی است که در گذشته آن را تجربه نکرده بود و حمایت و پشتیبانی همه جانبه از هیچ شخص و کشوری در دستور کار ایران قرار ندارد و باید با اعتماد به ملت ایران، پتانسیل‌های داخلی کشور را کشف کرده و به کار گرفت.

جباری با بیان اینکه رابطه اقتصادی ایران و چین صرفا محدود به دریافت کالا در ازای نفت شده است، اظهار کرد: وارد کردن کالاهای چینی در هر صورت به نفع اقتصاد ایران نیست، شرکت‌های چینی نیز اصلا راضی به از دست دادن بازار ایران برای فروش کالاهایشان نیستند و فعالیت اقتصادی در ایران را از الویت‌های مهم خود می دانند.

کد خبر 356468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.