کم آبی برای همه است/آب باید عادلانه تقسیم شود

مشاور عالی و مسئول هماهنگی امور مشاوران استاندار اصفهان گفت: آیا کسی که در بالادست، حق دارد در شرایط کم آبی هرچه خواست مصرف کند در حالی که پایین دست در آرزوی یک قطره آب باشد؟ پس اگر آب کم است برای همه کم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قربانعلی قائمی در همایش بررسی موضوع لوله گذاری و طرح بازچرخانی آب در زاینده رود در جمع رؤسای مجمع شوراهای اسلامی شهرستان‌های اصفهان، فلاورجان، خمینی شهر، مبارکه و لنجان اظهار کرد: اگر قرار است کار جمعی انجام شود چه جمعی بهتر از نمایندگان مردم در ساختار شوارها که نزدیکترین حلقه بین مسئولین و مردم هستند.

وی با اشاره به طرح های هفت گانه احیای زاینده رود افزود: در روزهای ابتدایی کار استاندار افراد بسیاری به او مراجعه می کردند که عمده مطالبات آن‌ها مسئله آب بود چرا که در پس این موضوع مسائل مختلفی اعم از زندگی، صنعت، کشاورزی، اشتغال و آسیب های اجتماعی را رقم زده بود.

مشاور عالی و مسئول هماهنگی امور مشاوران استاندار اصفهان با بیان اینکه تاکنون ۶۰ درصد وقت استاندار در خصوص مسائل پیرامون آب گذشته است، اظهار کرد: متخصصان و دلسوزان و کسانی که دچار بحران شده بودند هرکدام از اینها حرف‌های قابل تأملی داشتند اما قطعاً باید تمام فعالیت‌ها کارشناسی و علمی باشد و نمی‌توانیم منتظر بمانیم تا رودخانه به خودی خود پرآب شود و نمی توان در این زمینه دست روی دست گذاشت.

وی با تأکید بر اینکه بخشی از مشکلات زاینده رود  به خارج از استان مربوط است، خاطرنشان کرد: همه مشکلات آب تنها به استان اصفهان مربوط نمی‌شود در حالی که برخی از مدیران قبلی کمبود بودجه و مشکلات داخلی را مطرح می کردند، بارها از سد و تونل بازدید کردیم. یکی از افتخارات دولت تدبیر و امید ایجاد کارگروه سازگاری با کم آبی بوده است که این امر برای تمام کشور اجرایی شد و همه به این نتیجه رسیدند که کشور ما در منطقه کم آبی است و باید در حوزه‌های مختلف صرفه جویی کرد.

مشاور عالی استاندار اصفهان در خصوص اهمیت صرفه جویی بخش های مختلف گفت: در کشاورزی باید با کمترین آب بهترین محصول را برداشت کرد و در صنعت با استفاده از تکنولوژی های جدید بهترین خروجی را داشت، آیا صنعت حق دارد که هرطور بخواهد از آب استفاده کند؟ وقتی مردم و کشاورزان دچار مشکل هستند صنایع باید به سمت تکنولوژی‌های نوین بروند که حتی از آب استفاده نکنند.

وی در خصوص پرداخت حقابه در شرایط کم آبی گفت: آیا کسی که در بالادست، حق دارد در شرایط کم آبی هرچه خواست مصرف کند در حالی که پایین دست در آرزوی یک قطره آب باشد؟ پس اگر آب کم است برای همه کم است و تردید ندارم اگر تک تک ما و شما به خدای خود رجوع کنیم قطعاً تقسیم عادلانه آب را از بهترین روش‌های رساندن آب به دست همه مناطق می دانیم.

قائمی در خصوص آسیب‌های کم آبی به میراث فرهنگی استان گفت: در اصفهانی که به آن نگاه بین‌المللی می شود متأسفانه چند سالی است که قطره آبی وجود ندارد و گردشگران و کسانی که رودخانه را پرآب دیدند امروز آن را خشک می بینند. این خشکی به درختان و مادی‌های استان آسیب‌های بسیاری می‌زند در اصفهان باید شادابی وجود داشته باشد و برای شادابی باید با کمترین آب بتوانیم زاینده رود را جاری کنیم.

وی با اشاره به ۱۱ماه تلاش در خصوص موضوعات مربوط به آب اظهار کرد: امیدواریم توزیع عادلانه آب با طرح موجود در تمام مناطق استان تأمین و اجرا شود که در این امر مسئولان میراث فرهنگی، محیط زیست، راه و شهرسازی و جهادکشاورزی همچنین دیگر مسئولان استان در تلاش برای اجرای این طرح هستند.

مشاور عالی استاندار اصفهان با ابراز تأسف از اینکه امسال ۶۰ مدرسه در استان به دلیل فرونشست زمین تعطیل شده است، افزود: ایمنی دانش آموزان برای ما مهم است و می‌توان مدارس را تعطیل کرد اما آیا می توانیم میراث فرهنگیمان را هم تعطیل کنیم؟ فرونشست زمین  به طور خاموش در حال رخ دادن است و باید تدابیری برای آن اندیشده شود، این امر با خشکی زاینده رود رابطه بسیاری دارد.

قائمی با اشاره به اجرای دو طرح از هفت طرح در حال حاضر اظهار کرد: از هفت طرح موجود دو طرح که یکی شامل کنترل و رصد چاه های غیرمجاز در بالادست و پایین دست در حال اجراست و طرح دیگر مدیریت برق چاه‌های آب است که در حال حاضر در استان اجرامی شود.

کد خبر 356361

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.