تدوین سند احیای بافت تاریخی شهرضا

شهرضا – شهردار شهرضا از تدوین برنامه جامع اقدام مشترک برای بازآفرینی مناطق حاشیه‌ای، نوسازی بافت تاریخی و مرمت بازار این شهر خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، حاشیه‌نشینی پدیده‌ای است که هم می‌تواند محل اصلی و مهمی برای آسیب‌های اجتماعی ایجاد کند و هم می‌تواند محلی برای شکل‌گیری خرده فرهنگ‌ها و بستری برای زندگی جدید همسایگان جدید شهر بسازد.

براساس برآوردهای علمی، حاشیه‌نشینی بر فرآیند مدیریت شهری تاثیر منفی می‌گذارد و در صورت تداوم، کشور را با بحران‌های بزرگ روبرو می‌کند؛ به همین منظور لازم است با استفاده از توانمندی‌های اجتماعی و همکاری نهادهای گوناگون در زمینه ساماندهی این نواحی گام برداشت و آسیب پذیری آن‌ها را کاهش داد.

حاشیه‌نشینی و پیامدهای آن از بزرگ‌ترین معضل شهری در کشورهای در حال توسعه به شمار می‌رود که مشکلات اجتماعی و اقتصادی فراوانی به وجود می‌آورد؛ این امر ضرورت توجه و کنترل وضعیت حاشیه‌نشینیان و جلوگیری از گسترش بی رویه این مناطق را نشان می‌دهد.

شهرضا شش محله حاشیه‌ای دارد

رحیم جافری، شهردار شهرضا در جلسه «ستاد بازآفرینی پایدار شهری» این شهرستان، اظهار کرد: یکی از راهبردهای اصلی دولت تدبیر و امید در یک سال گذشته، تدوین برنامه‌های کاربردی برای بازآفرینی مناطق حاشیه‌ای و افزایش کمک‌ها به ساکنان این مناطق بوده است.

وی با بیان اینکه در طرح بازآفرینی مناطق حاشیه‌ای پنج گونه محله مشخص شده است، تصریح کرد: در شهرضا شش محله «حکیم قشقایی»، «اسلام آباد»، «آیت‌الله طالقانی»، «خمینی آباد»، «شهید چاووشی» و «سپهرآباد» برای بازآفرینی و استفاده از تسهیلات این طرح مشخص و مصوب شده‌ است.

شهردار شهرضا با انتقاد از همکاری نکردن دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد بازآفرینی این شهر، تأکید کرد: قرار شد تا بعضی از خدمات در قالب برنامه جامع اقدام مشترک به محلات هدف اختصاص یابد، اما تنها شمار اندکی از ادارات در این زمینه همکاری می‌کنند، این در حالی است که ۲۹ دستگاه اجرایی موظف به همکاری در این زمینه هستند.

جافری با اشاره به تأسیس دبیرخانه ستاد بازآفرینی شهرضا در شهرداری این شهر، خاطرنشان کرد: تدوین سند راهبردی و چشم انداز شهرستان که حاوی شرح وظایف هر دستگاه است، مشروط به همکاری مؤثر ادارات و پاسخ به استعلامات ارسالی است.

بازار، قلب تاریخی شهر

وی با بیان اینکه باید امید به زندگی را در محلات حاشیه‌ای افزایش دهیم، تصریح کرد: احیای بافت تاریخی و نوسازی بافت فرسوده مرکز شهر از مهمترین برنامه‌های ستاد بازآفرینی است که باتوجه به موقعیت و وضعیت شهرضا، باید اقدامات زیادی در این زمینه انجام شود.

شهردار شهرضا با بیان اینکه بافت‌های حاشیه‌ای بخشی از بدنه اصلی شهر هستند، تأکید کرد: سیما و منظر شهری تا حد زیادی تحت تأثیر شکل و وضعیت ظاهری اینگونه سکونتگاه‌ها قرار دارد.

جافری ضافه کرد: شهرضا یکی از ۱۲ شهر کشور است که طرح بازآفرینی آن به تصویب رسیده است، اگر از موقعیت ایجاد شده به خوبی استفاده کنیم، در آینده نزدیک این شهر به یکی از الگوهای بازآفرینی شهری در کشور تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح مرمت بازار نیز یکی از بخش‌های طرح بازآفرینی شهری شهرضا است، تصریح کرد: مرمت بازار به عنوان مهمترین و بزرگترین مجموعه تاریخی شهر شهرضا، نیازمند همکاری همه اداراتی است که در طرح مرمت، برای آن‌ها وظایفی مقرر شده است.

ثریا صنایعی، رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرضا اظهار کرد: اجرای طرح مرمت بازار به عنوان یکی از مهمترین طرح‌های مرمتی از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان دنبال می‌شود.

وی اضافه کرد: همزمان با آغاز اجرای طرح مرمت بازار از ابتدای امسال، مرمت راسته «حسینیه سادات» و پس از آن راسته «آهنگران»، در اولویت قرار گرفت و عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شد.

رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرضا گفت: اداره میراث فرهنگی به زودی طرح حفر کانال تأسیسات بخش مرمت شده بازار را تهیه و به شهرداری تحویل می‌دهد تا عملیات اجرایی در سایر بخش‌ها نیز آغاز شود.

صنایعی خاطرنشان کرد: بعد از جابجایی تأسیسات مخابرات و برق، عملیات گچ اندود کردن سقف آغاز می‌شود.

سردرگمی ادارات، نتیجه بی‌برنامگی است

غلامرضا سبزواری، رییس اداره راه و شهرسازی شهرضا نیز با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی استان باید سهم هر دستگاه از مرمت بازار را مشخص کند، تصریح کرد: سردرگمی ادارات متولی اجرای این طرح، باعث کندی فعالیت‌های اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه طرح‌های عمرانی جدید در مناطق حاشیه‌ای در حال اجرا است، اظهار کرد: ۹۰ درصد از عملیات اجرایی پروژه احداث سالن ورزشی محله حکیم قشقایی انجام شده و در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

رییس اداره راه و شهرسازی شهرضا اضافه کرد: کلنگ احداث مجموعه ورزشی محله شهید چاووشی به زمین خورده و عملیات اجرایی آن با همکاری سازمان نوسازی مدارس انجام می‌شود.

سبزواری اظهار کرد: شناسایی ۲۰۰ شبکه بدون روشنایی و بازسازی هزار و ۵۰ عدد لامپ شهری، از دیگر کارهای انجام شده در این محلات بوده است.

موقعیت تجاری شهرضا رو به افول است!

ناصر مشهدی‌زاده، مشاور اجرایی طرح بازآفرینی شهری شهرضا اظهار کرد: متأسفانه موقعیت تجاری شهرضا رو به افول است و اگر از ادامه این روند جلوگیری نشود، یکی از مهمترین مزیت‌های این شهرستان از دست می‌رود.

وی اضافه کرد: از نظر شاخص توسعه یافتگی استان که حاصل بررسی ۱۶۰ گزینه است، شهرضا در جایگاه دهم قرار دارد.

مشاور اجرایی طرح بازآفرینی شهری شهرضا با اشاره به وجود بافت تاریخی در این شهرستان، تأکید کرد: در جهان بافت‌های تاریخی گنجینه‌هایی ارزشمند برای کسب ثروت و اشتغالزایی هستند، اما متأسفانه در کشور اینگونه اماکن بیشتر یا ویرانه هستند و با توجیه فرسودگی، تخریب می‌شوند.

مشهدی‌زاده با اشاره به موقعیت توریستی شهرستان‌های استان، تأکید کرد: شهرستان کاشان الگوی مناسبی برای توجه به ارزش‌های تاریخی و میراث ماندگار است، اجرای طرح‌های مختلف، گردشگری را به یکی از مهمترین منابع درآمد کاشانی‌ها تبدیل کرده است.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به مشاغل سنتی، اظهار کرد: استادکاران قدیمی دیگر توان کار ندارند و جوانان نیز با توجیه عدم صرفه اقتصادی از فراگیری و اشتغال به این حرفه‌ها خودداری می‌کنند، در این فرایند بخش مهمی از ثروت اقتصادی و ارزش‌های معنوی شهرستان نابود می‌شود.

مشاور اجرایی طرح بازآفرینی شهری شهرضا خاطرنشان کرد: اجرای پروژه‌های احیای بافت فرسوده باید به دور از شتابزدگی و زیر نظر متخصصان باتجربه انجام شود.

کد خبر 356204

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.