خلق آثار هنری را باید در جوهره وجود انسان‌ها یافت

لنجان-مدرس ارشد انجمن خوشنویسان اصفهان گفت: خلق آثار هنری را باید در جوهره وجود انسان‌ها جست و جو کرد و به دلیل آنکه هنر از جنس روحانی برخوردار است پس می تواند با فطرت پاک انسان ها ارتباط برقرار کند.

استاد علی فرزانه در حاشیه افتتاح نمایشگاه خوشنویسی مشق مهر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نمایشگاه «مشق مهر» از ویژگی منحصر بفردی برخوردار است، چراکه در این نمایشگاه آثار تنها استاد بانوی استان اصفهان در زمینه خوشنویسی به نمایش گذاشته شده و این افتخاری برای استان به شمار می آید و به نوبه خود افتخار این را دارم از آثار فاخر این استاد توانا دیدن کنم.

وی افزود: استان اصفهان در دل خود اساتید و هنرمندان ارزنده ای را در رشته های مختلف هنری جای داده و افرادی که از نزدیک دستی برآتش دارند به خوبی می دانند برای خلق یک اثر فاخر زحمات بسیاری را باید متحمل شد و اینگونه نیست تنها قلم بر روی کاغذ گذاشته و اثری فاخر خلق شود.

مدرس ارشد انجمن خوشنویسان اصفهان با بیان اینکه دیدن آثار اصل انسان را به شگفتی وا می دارد، تصریح کرد: در عصر حاضر شاهد جعل هنر هستیم، و این مسئله به یکی از چالش‌های جامعه هنری ایران تبدیل شده است، دقتی که در گذشته های دور در بین هنرمندان وجود داشت امروز باید احیاء شود چراکه آنها برای انتخاب و خلق یک اثر مطالعه می کردند از این رو آثارشان دارای شخصیت خاص خود و امضای هر هنرمند در اثرش مشهود بود.

هنر هدیه ای خدا دادی است و خداوند به اندازه ای خاص، نمک در پنجه هنرمند می ریزد

وی با بیان اینکه هنر هدیه ای خدا دادی است و خداوند به اندازه ای خاص، نمک در پنجه هنرمند می ریزد، ادامه داد: این روزها شاهد خلق و نمایش آثاری هستیم که هر بخش از آن کپی شده از کارهای هنرمندان دیگر است و امضای هنرمند در پس آن دیده نمی شود و برهمین اساس می توان گفت تعداد هنرمندانی که خلاق باشند بسیار کم است، از این جهت جامعه ما نیاز دارد با خوشنویسی قدیم آشنا شود اما در این حوزه چاپ به تنهایی پاسخگو نخواهد بود.

فرزانه اضافه کرد: دنیای مدرنیته امروز زنگ خطری را برای انسان ها به صدا درآورده و با تمام آسایشی که برای انسان فراهم کرده، نتوانسته است آرامش را برای انسان ایجاد کند و نباید فراموش کرد بین آسایش و آرامش فرسنگ ها فاصله وجود دارد و در اینجاست نقش هنرمندان نمایان می شود.

وی با بیان اینکه در دنیای مدرنیته انسان ها بیش از حد معمول دچار آفت بیرون زدگی شده اند، عنوان کرد: دنیای مدرنیته انسان را از خود جدا کرد و به نوعی با خود بیگانه شدیم از سوی دیگر بمباران اطلاعات باعث شده انسان دایما دچار اضطراب و استرس باشد و این زنگ خطری برای انسان ها است.

هر تمدن را با هنر آن باید سنجید

استاد دانشگاه تربیت معلم اصفهان با بیان اینکه تاریخ و تمدن هر کشور پشت هنر آن کشور پنهان شده و هر تمدنی را با هنر آن می سنجند، خاطرنشان کرد: انسان در این دنیا غریب بوده و هرچه به جلو می رویم این غربت افزایش می یابد و جالب است که داد سخن حافظ نیز در این زمینه در دوران خود درآمده بود و برهمین اساس چنین می سراید آدمی در عالم خاکی نمی آید به دست/عالمی دیگر بباید ساخت و از نو آدمی، از سوی دیگر حافظ با ریا و مردم آزاری مبارزه می کرد تا شاید طرح جدیدی برای زندگی انسان ها پیدا کند و توجه به این مسئله وظیفه امروز هنرمندان است.

وی متذکر شد: هنرمند باید اهل درد باشد نه غصه، اهل درد بودن یعنی اهل هنرمند تعالی شدن است و چون در ذات خوشنویسی سیر و سلوک وجود دارد آنگاه می توان افق تازه تری را به روی خود بگشاییم.

فرزانه با بیان اینکه هنر نیز همچون انسان در این عالم غریب است، گفت: هنر در این عالم غریب بوده چون جنس آن هم نوع روح انسان و از عالم بالاست و این هنرمند است که می تواند پیوند بین عالم فرادست و فرودست را ایجاد کند.

وی با بیان اینکه یک اثر فاخر هنری دردها و سختی هایی که هنرمند برای رسیدن برای خلق آن کشیده را نمایان می کند، یادآور شد: پیوستگی غربت هنر و انسان با یکدیگر سبب می شود انسان با دیدن یک اثر هنری فاخر به فترت پاک خود باز گردد و به دلیل آنکه هنر از جنس روحانی برخوردار بوده پس می تواند با فطرت پاک انسان ها ارتباط برقرار کند گویی که فرد با دیدن یک اثر هنری، تازه متولد شده است و تمام غم‌ها را فراموش می کند.

خلق آثار هنری را باید در جوهره وجود انسان‌ها یافت

مدرس ارشد انجمن خوشنویسان اصفهان اخلاص را جوهره  خلق آثار هنری دانست و افزود: خلق آثار هنری را باید در جوهره وجود انسان‌ها یافت و در این میان باید توجه داشت خوشنویسی تنها هنری است که ایمه اطهار (ع) به آن پرداخته و به آن سفارش کرده اند و این موید جایگاه این هنر قدسی است، از این جهت رسالت مهم هنرمند آشتی دادن انسان با فطرت پاکش بوده و هنرمند به اندازه ای که به خود باور دارد می تواند باور دیگران را به خود جلب کند.

وی تصریح کرد: حال در این میان هنرمندی که تمام تعلقات دنیای مدرنیته را رها کرده و در کنج خلوت، وقت خود را صرف خلق یک اثر هنری می کند باید از جایگاه ویژه ای در بین هنرمندان و هنردوستان ایران زمین برخوردار باشد، اما متاسفانه آنگونه که باید به هنر توجه نمی شود.

فرزانه متذکر شد: بارها شنیده ایم که مسئولان مطرح می کنند استان اصفهان هنرمندان زیادی را دارد، اما مسئله مهم آن است که این فرصت بسیار مناسب مورد توجه قرار گیرد چراکه ارتزاق هنرمندان از هنر بوده و باید زمینه ارتزاق انها با حمایت مهیا شود.

وی با بیان اینکه به آینده بانوان خوشنویس استان اصفهان خوشبین هستم، عنوان کرد: وقتی بانویی همچون شهناز ملکی با تمام مشغله زندگی، سختی ها را به جان دل خریده و به این درجه از هنر دست یافته و از سوی دیگر با مشقت فراوان آثاری را خلق کرده که در توصیف نمی گنجد و از دیدن آن حیرت می کنیم مسئولان نباید نسبت به چنین هنرمندی بی تفاوت باشند.

کد خبر 355841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.