سبحانی: ظرفیت تولید فولاد به ۹ میلیون و ۴۵۰ هزار تُن می رسد

مدیرعامل سابق شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: پاشنه آشیل فولاد مبارکه حفظ اشتغال و جلوگیری از تعدیل کارکنان در شرایط بحران اقتصادی بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهرام سبحانی روز سه شنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان، اظهار کرد: تلاش شد با وجود مشکلات اقتصادی کشور از تعدیل کارکنان جلوگیری کنیم که این مهم فقط با افزایش تولید میسر بود، البته ورود به این شرکت محدود اما با افزایش تولید از تعدیل نیرو جلوگیری شد.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های اصلی فولاد مبارکه این است که نقشه راه دارد، تصمیمات خلع الساعه نیست و در تدوین برنامهه ا و نقشه راه از اعمال سلیقه‌های شخصی جلوگیری شده است.

سبحانی گفت: تلاش شده تا پا به پای تولید فولاد کشور پیش برویم و با وجود همه مشکلات اقتصادی سهم ۵۰ درصدی را در تولید فولاد حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه بروز حوادث در این شرکت زیر میانگین جهانی است، افزود: کاهش حوادث یکی از الگوهای اصلی در انجام کار بود زیرا عقیده داریم حتی بروز یک حادثه نیز زیاد است و بر اساس چشم انداز باید حوادث به صفر برسد.

انتقال ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب شیرین (آب شرب) به استان اصفهان

سبحانی از اجرای یک پروژه بزرگ آبی برای اصفهان خبر داد و افزود: به زودی پروژه انتقال ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب شیرین (آب شرب) از بندرعباس (نیاز به  سرمایه ۱۰ هزار میلیارد تومانی) به استان اصفهان با همکاری هفت اورگان از جمله فولاد مبارکه، ذوب آهن، اتاق بازرگانی و ...  و به حمایت صندوق توسعه ملی انجام می شود.

مدیرعامل سابق فولاد مبارکه اصفهان اضافه کرد: با اجرای این طرح بار زیادی از دوش زاینده رود برای تامین بخش های مختلف برداشته شده و بسیاری مشکلات آبی استان مرتفع می شود.

وی گفت: بر اساس ارزیابی efqm رتبه بالای ۶۰۰ براب فولاد مبارکه لحاظ شد که برای ما حکم رتبه طلایی و زرین دارد بطوریکه در رده شرکت های بزرگ اروپایی قرار گرفته ایم.

** بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت یا European Foundation of Quality Management که به اختصار EFQM خوانده می شود در سال ۱۹۸۸ توسط ۱۴ شرکت بزرگ اروپایی تشکیل شد و در حال حاضر ۶۰۰ سازمان بزرگ چند ملیتی و ملی عضو آن هستند . EFQM  در حقیقت یک سازمان غیر انتفایی متولی بررسی چهارچوب تعالی سازمانی موسوم به  EFQM Excellence Model است.

سبحانی با بیان اینکه در این سال ها در کنار تولید و توسعه و پیشرفت از مشارکت های غافل نبودیم، افزود: کمک در ساخت و تکمیل ورزشگاه بزرگ نقش جهان، کمک به ساخت و تکمیل مصلی اصفهان، پرداخت 13 میلیارد تومان برای کمک به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد، آزدی سازی کنار گذر غرب، کمک به ساخت موزه دفاع مقدس، بازسازی اورژانس بیمارستان محمد رسول الله، 2.5 میلیارد تومان کمک به زلزله زدگان کرمانشاه و ... از جمله این اقدامات ومشارکت‌های اجتماعی بوده است.

مدیرعامل سابق فولاد مبارکه اصفهان با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین مشارکت‌های این مجموعه سرمایه گذاری در احداث سد تونل سوم کوهرنگ بوده است، اضافه کرد: بر اساس پیش بینی مسئولان این سد تا کمتر از دو سال دیگر آبگیری می شود.

تولید محصولات کیفی به معنی قطع وابستگی‌ها است

مدیرعامل سابق شرکت فولاد مبارکه اصفهان با تاکید بر افزایش بهره وری نیروی کار٬ افزود: با استفاده از توان بخش خصوصی توانستیم تمرکز تولید را بر محصولات کیفی بگذاریم و از سال ۹۶ تا کنون انواع این محصولات به ۶۱ مورد رسیده است.

سبحانی اضافه کرد: تولید محصولات بازرگانی به دلیل نوع نگاه و تخصص بخش خصوصی به این بخش واگذار شد و این باعث شد که تمرکز برای تولید محصولات کیفی افزایش یابد و از ارزش افزوده‌ای که می‌توانستیم ایجاد کنیم، عقب نماندیم.

وی با بیان اینکه افزایش توان در تولید محصولات کیفی به معنی قطع وابستگی هاست، ادامه داد: زمانی این محصولات کیفی ( مانند ورق های آجدار، فولاد های استاندارد ای پی آی، ورق های رویه خودرو و ...) وارداتی بودند اما اکنون ظرفیت تولید در حدی است که صادرات آنها انجام می‌شود.

سبحانی گفت: در کنار تولید به رضایت نیروهای کار نیز توجه بسیاری شده است و نظرسنجی‌های نشان می‌دهد سال ۹۶ بیش از ۷۲ درصد کارکنان از شرایط کار رضایت داشتند و این میزان رضایت هر ساله رو به افزایش است.

مدیرعامل سابق فولاد مبارکه اظهار کرد: تاکنون طبق برنامه و نقشه راه جلو رفته‌ایم٬ تولید فولاد خام از سال ۸۱ تا امروز روند افزایشی داشته، از سال ۹۲ ظرفیت حدود هفت میلیون تُن بوده اما تا پایان امسال بر اساس برنامه این میزان به ۹ میلیون و ۴۵۰ هزار تُن خواهد رسید، که گویای رشد ۳۰ درصدی در تولید فولاد خام است.

سبحانی گفت: بر اساس برنامه تولید باید در سال ۱۴۰۴ به ۵۵ میلیون تن برسد که با توجه به روند رشد این شرکت تا کنون دستیابی به این مهم دور از انتظار نیست.

وی با بیان اینکه هرگز در کنار تولید  از توسعه غافل نبوده ایم، افزود: افزایش سرمایه در شرکت موثرترین و کارآمد ترین راه برای جلوگیری از خروج نقدینگی از شرکت و انجام طرح ها توسعه بود بنابراین در طول سال های اخیر سه مرحله افزایش سرمایه داشتیم.

سبحانی اضافه کرد: افزایش تولید را به طور مستمر در نظر داشتیم در حالیکه از توسعه غافل نبودیم، با اینکه در سال های ۹۳ و ۹۴ بحرانی ترین سال‌های فولاد را پشت سر میگذاشتیم در پنج سال گذشته هفت هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در گروه فولاد مبارکه سرمایه گذاری کرده ایم.

وی اضافه کرد: فولاد مبارکه با هفت هزار و ۹۰۰میلیارد تومان سرمایه یکی از بزرگترین شرکت‌های بورسی و با یک افزایش سرمایه دیگر که اتفاق خواهد افتاد، این شرکت رتبه اول شرکت های بورسی را بدست می آورد، در این سال ها فولاد مبارکه برای سرمایه و سهامداران شرکت نیز دستاورد داشته، همچنان که با بازدهی ۹۲ درصدی این شرکت، از ابتدای امسال تا کنون سرمایه سهامداران حداقل دو برابر شده است.

بحانی ادامه داد: در سال‌های ۹۵ و ۹۶ صنعت فولاد سوددهی کمی داشته اما فولاد مبارکه اصفهان با سرمایه گذاری های مناسب در زنجیره تولید توانست سودهی مناسبی داشته و ارزش افزوده را از بیرون به داخل شیفت دهد.

مدیرعامل سابق فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه به رغم بزرگنمایی های زیاد افراد در مورد مصرف آب این مجموعه صنعتی و فولادی ثابت کردیم که اینطور نیست و اگر بخواهیم مصرف آب هم کم می شود، افزود: در سال های پیش ۴۰ میلیون مترمکعب برداشت آب از رودخانه برای ۲.۴میلون تُن تولید در این کارخانه تعریف شده بود در حالیکه امروزه کمتر از۲۰ میلیون مترمکعب آب برای هفت میلیون تن تولید استفاده می شود که به معنی ۸۵ درصد کاهش در مصرف آب است.

وی اضافه کرد: د ردنیا شرکت های بزرگ تولید فولاد هستند که ۸.۵ میلیون مترمکعب مصرف آب برای هر تن فولاد دارند اما در فولاد مبارکه اصفهان کمتر از سه میلیون مترمکعب آب برای یک کیلو فولاد استفاده می شود که دستاورد خوبی در کاهش مصرف آب است.

کد خبر 355599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.