رأی دادگاه لاهه ممکن است ایران و آمریکا را پای میز مذاکره بکشاند

یک استاد حقوق بین الملل دانشگاه تهران گفت: در شرایط کنونی ایران می‌تواند با بهره‌برداری از رأی موقت، آمریکا را به عنوان یک تهدید در دنیا معرفی کند. از طرف دیگر آمریکا هم سیاست تبلیغات سوء علیه ایران را ادامه می‌دهد، در این فضای متشنج ممکن هر دوطرف به این نتیجه برسند که باید با حفظ مواضع مذاکره کنند.

یوسف مولایی در مورد رأی موقت دیوان بین‌الملل دادگستری که روز گذشته(چهارشنبه-۱۱ مهر) در پاسخ به درخواست ایران علیه تحریم‌های آمریکا صادر شد،  به خبرنگار ایمنا گفت: ایران باید از این دستاورد، بهره‌برداری سیاسی کرده و از آن برای شرمنده‌سازی و تضعیف موضع حقوقی آمریکا در دنیا استفاده کند.

وی افزود: البته نکته‌ای که می‌تواند جالب توجه باشد این است که بعد از صدور دستور موقت و در فضای به وجود آمده ممکن است دو طرف به بهانه رای دیوان به طرف مذاکره بروند و آن موقع می‌توان گفت این یک دستاورد است.

استاد دانشگاه تهران افزود: در غیر این صورت این رای آمریکا را وادار نمی‌کند که تحریم‌ها را به حالت تعلیق در آورد؛ چرا که تصمیم دادگاه لاهه آمریکا را وادار و ملزم به رعایت نکات منتشر شده در دستور موقت نمی‌کند.

این تحلیلگر مسائل حقوق بین‌الملل افزود: در دستور موقت، دستورات لازم‌الاجرا است، اما هیچ قدرت اجرایی در چارچوب و ساختار فعلی جامعه جهانی نمی‌تواند آمریکا را وادار کند که این تصمیمات را اجرایی کند.

مولایی تأکید کرد: البته ایران می‌تواند به بهره‌برداری حقوقی و سیاسی خود از این موضوع ادامه داده تا دنیا را متقاعد کند که آمریکا به دنبال اجرای حقوق بین‌الملل نیست و با ادعای قدرت نظامی و اقتصادی برتر می‌خواهد یک جانبه‌گرایی کند.

عضو هیأت علمی گروه حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: ایران می‌تواند با بهره‌برداری از رأی موقت دادگاه لاهه، آمریکا را به عنوان یک خطر و یا تهدید در دنیا معرفی کند.

وی افزود: از طرف دیگر آمریکا هم سیاست تبلیغات سوء علیه ایران را ادامه می‌دهد، اما وقتی این فعالیت‌ها و تبلیغات دوسویه و مخرب باشد، شاید هر دو طرف در این فضای متشنج به این نتیجه برسند که باید به طرف مذاکره رفته و آن را ادامه دهند.

مولایی تاکید کرد: شاید این دستور موقت بهانه‌ای باشد تا دو طرف با حفظ مواضع قبلی و تنها برای احترام به رأی دیوان به سمت مذاکره بروند و این نوعی دستاورد و شاید بتوان گفت بهترین دستاورد خواهد بود.

کد خبر 355103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 231 IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
    0 0
    خیلی شرمنده شدم وقتی دیدم دانشگاه تهران یک استاد با این تحلیل کودکانه دارد وای وای وای