کمبود ۲۵۰۰ دستگاه دیالیز

مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی کشور گفت: قیمت دستگاه‌های دیالیز ۵۰ تا ۱۰۰درصد افزایش یافته است و این درحالی است که ۲۵۰۰ دستگاه دیالیز در کشور کم داریم.

به گزارش ایمنا، داریوش آرمان مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی کشور با  با بیان اینکه حدود ۱۰۰ هزار بیمار کلیوی تحت پوشش این انجمن هستند، اظهار کرد: خبر داد هر سال ۱۵ تا ۲۰ درصد به تعداد بیماران کلیوی کشور اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه  تعداد بیماران پیوند کلیه حدود ۵۰ هزار نفر هستند، افزود: بقیه بیماران کلیوی یا نارسایی حاد دارند و تحت درمان هستند یا دیالیز می‌شوند که تعداد بیماران دیالیزی نیز ۳۱ هزار و ۵۰۰ نفر است.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی کشور با بیان اینکه  شرایط اقتصادی اخیر و تحریم‌ها بر وضعیت درمان و داروی بیماران کلیوی تاثیر داشته، ادامه داد: داروهایی که بیماران کلیوی برای آن فرانشیز پرداخت می‌کردند نسبت به سال گذشته ۲۰ تا ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است. در این شرایط سهم بیمه‌ها تغییری نکرده و این مابه‌التفاوت توسط خود بیماران پرداخت می‌شود که برای آن‌ها بسیار سنگین است.                                                                             

 وی با بیان اینکه لازم است تمام داروهای بیماران کلیوی تحت پوشش بیمه قرار گیرند؛ به طوری که فرانشیز بیماران صفر شود، اضافه کرد: قیمت دستگاه‌های دیالیز نیز ۵۰ تا ۱۰۰درصد افزایش یافته است و این درحالی است که ۲۵۰۰ دستگاه دیالیز در کشور کم داریم. البته قرار است به زودی ۵۰۰ دستگاه برای کشور تامین شود.

آرمان با بیان اینکه تحریم‌های ناجوانمردانه، مواد اولیه مورد نیاز شرکت‌های داروسازی را نیز نشانه گرفته، افزود: بسیاری از وسایل مصرفی مورد نیاز بیماران دیالیزی مانند صافی، فیلتر، محلول و ... با کمبود مواجه شده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه در داخل کشور نیز بعضا احتکار یا مشکلاتی در زمینه ترخیص داروها از گمرک و... و. وجود دارد و جان بیماران را با مخاطره مواجه می‌کند

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی کشور با بیان اینکه سالانه در کشور ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان برای برخی داروهای غیرضروری مانند آنتی‌بیوتیک‌ها هزینه می‌شود، افزود: دولت  این هزینه را صرف بیماران کلیوی کند.

وی با اشاره به هزینه ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومانی هر جلسه دیالیز برای دولت و با بیان اینکه روزانه ۱۶ هزار بار دیالیز در کشور انجام می‌شود، ادامه داد: اگر دولت این هزینه را صرف دارو و درمان بیماران کلیوی کند، صرفه اقتصادی بیشتری خواهد داشت.

آرمان هزینه هر بیمار دیالیزی را هفت برابر یک بیمار پیوند کلیوی دانست، اضافه کرد: بهتر است این هزینه دیالیز صرف پیوند کلیه و خارج کردن بیمار از چرخه دیالیز شود.

وی با اشاره به ارائه خدمات به ۱۵۰بیمار کلیوی زلزله‌زده کرمانشاه کرد، تصریح کرد:پنجمین بیمار نیازمند پیوند نیز با موفقیت پیوند زده شد.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی کشور از این کار به عنوان کاری دشوار و نیازمند هزینه زیاد بابت آزمایش‌های تخصصی یاد کرد و گفت: این هزینه‌ها بر عهده انجمن بوده است.

وی با بیان اینکه خوابگاه برای بیماران پیوند کلیه با همه امکانات در کرمانشاه و تهران راه‌اندازی می شود، افزود: این افراد باید بعد از پیوند در شرایط مناسبی زندگی کنند و هرچه فاصله محل پیوند و زندگی آن‌ها کمتر باشد موفقیت پیوند کلیه آن‌ها بیشتر خواهد بود.

آرمان با بیان اینکه تا پایان سال تعداد بیشتری از بیماران کلیوی زلزله‌زده که شرایط پیوند را دارند، پیوند کلیه میشوند. ادامه داد:تسریع در بازسازی واحدهای مسکونی بیماران کلیوی پیگیری می شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 354453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.