استیضاح وزرا درد است یا درمان؟

در شرایطی که ترکش نابسامانیهای اقتصادی این روزهای ایران هر روز به بخشی جدید اصابت می کند و از بازار سکه و دلار تا حتی پوشک را نیز تحت تأثیر قرار داده است، نمایندگان مجلس راه حل این وضعیت را در استیضاح وزرای دولت یافته اند.

به گزارش ایمنا، یکشنبه-۱۱ مرداد- نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، را پس گرفتند، اما در عوض طرح سؤال و استیضاح از شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت با ۷۰ امضاء اعلام وصول شد. این فعالیت نمایندگان در حالی صورت می‌گرفت که وزیر امور خارجه نیز روز یکشنبه برای پاسخگویی به سؤالات بعضی از نمایندگان در صحن علنی حاضر و پرسش و پاسخ پرحرارتی بین نمایندگان و وزیر درگرفت. در هفته‌های گذشته نیز وزرای کار و اقتصاد با رأی عدم اعتماد نمایندگان از کار برکنار شدند و حتی رییس جمهور نیز به مجلس فراخوانده تا به سؤالات نمایندگان پاسخ دهد. امری که به نظر بسیاری از کارشناسان کم سابقه توصیف شده است. برای بررسی این موضوع نظر بعضی از نمایندگان و کارشناسان را جویا شدیم که خلاصه آن در ادامه می‌آید:

عدم پاسخگویی به دغدغه نمایندگان و نگرانی مردم، علت اصلی استیضاح وزرا

‌احمد سالک، نماینده مردم اصفهان و عضو فراکسیون ولایی مجلس با اشاره به بحران‌های عمدتاً اقتصادی اخیر، تعلل و عدم برنامه‌ریزی صحیح و به موقع رییس جمهور و اعضای کابینه را علت اصلی ورود نمایندگان به موضوع استیضاح و برکناری وزرای کابینه دانسته است. وی مدعی تخلفات گسترده مالی در وزارت تحت مدیریت شریعتمداری (صمت) بوده و اظهار امیدواری می‌کند که استیضاح وزیر صنعت رأی بالای نمایندگان را در جهت خلع وزیر نامبرده به همراه داشته باشد.

البته وی استیضاح وزیر آموزش و پرورش در زمان کنونی را به علت اولویت مسایل اقتصادی کشور به صلاح نمیداند و البته یادآوری می کند که اظهارنظرهای وی شخصی بوده و تا زمان انجام  این مصاحبه فراکسیون ولایی به جمع‌بندی خاصی جهت اعلام موضع در قبال استیضاح وزیر صمت نرسیده است.

استیضاح های پی در پی تضعیف کننده وحدت ملی و تخریب کننده امید مردم است

حیدر علی عابدی، نماینده اصفهان و عضو فراکسیون امید مجلس با اظهار نگرانی از تضعیف دولت با ادامه استیضاح و برکناری پی در پی وزرا و فشار به قوه مجریه، این امر را تضعیف کننده وحدت ملی و تخریب کننده امید مردم به آینده می‌داند.

وی با برشمردن از خود گذشتگی‌های مردم و مسئولان در صدر انقلاب و در طول جنگ تحمیلی و پیروی از رهنمودهای داهیانه امام راحل (ره) در آن مقطع، این را دلیلی بر بالا بودن میزان اعتماد عمومی متقابل مردم و مسئولان در صدر انقلاب در برابر تحریم‌ها و فشارهای ظالمانه در آن زمان می‌داند. از نظر وی در زمان حاضر و با اتفاقات اخیر در مجلس، این رابطه و اعتماد دوسویه بین مردم و مسئولان دچار تزلزل شده و این امر می‌تواند به بهره‌برداری و سوءاستفاده دشمنان نظام منجر شود.

استیضاح برای نظم بخشیدن به مدیریت اجرایی کشور لازم است

مهرداد بال افکن،  فعال سیاسی اصلاح طلب نگاهی مثبت به استیضاح نمایندگان و طرح پرسش نسبت به مسئولان اجرایی دارد و این روند را در جهت کارآمد سازی هرچه بیشتر بدنه اجرایی کشور می‌داند.

وی روابط بین قوای مجریه و مقننه را مسئله‌ای کاملاً داخلی معرفی می کند و معتقد است استیضاح‌ وزرا و پرسش از رییس جمهور به استحکام وحدت ملی  کمک می کند و نشان‌دهنده پویایی روابط بین قوا و مردم‌سالاری در ایران است.

کد خبر 352387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.