نمایندگان تنها از یک پاسخ رییس جمهور قانع شدند

در جلسه سؤال از رییس جمهور که امروز سه شنبه-۶ مرداد- برگزار شد، نمایندگان مجلس بعد توضیحات مفصل حسن روحانی، تنها از یک پاسخ وی به ۵ سؤال مطرح شده قانع شدند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایمنا، سوال جمعی از نمایندگان از رییس‌جمهوری -که دهم مرداد با ۸۰ امضا در مجلس اعلام وصول شده بود- در دستور کار جلسه علنی صبح امروز(سه‌شنبه) مجلس قرار دارد. این جلسه به ریاست علی لاریجانی و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد. پیش از آغاز جلسه رییس جمهور و معاون اول با استقبال علی مطهری، نایب رییس مجلس شورای اسلامی وارد مجلس شورای اسلامی شدند.پس از آن علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی توصیه هایی را درباره جلسه سوال بیان کرد.

علاوه بر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، محمود علوی وزیر اطلاعات، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه نیز رییس جمهوری را همراهی می کنند.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات ، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس جمهوری نیز در صحن مجلس حضور دارند.

نمایندگان منتخب سؤال کنندگان حداکثر ۳۰ دقیقه فرصت دارند سؤال های اعلام شده را مطرح کنند و رییس‌جمهوری نیز حداکثر یک ساعت وقت دارد به این پرسش ها پاسخ دهد.

لاریجانی: در جلسه امروز ادب دیوانی رعایت شود

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی پیش از جلسه سوال از رییس جمهوری خاطرنشان کرد: امروز سؤالات نمایندگان از رییس جمهور در دستور کار مجلس است؛  برای ملت ما که دورانِ طولانیِ سلطنتِ وابسته را تحمل کرده است و مسئولین نظام شاهنشاهی بی‌اعتنا به پاسخگویی به ملت، خود را مدیون و خاضع قدرت‌های بیگانه می‌دانستند، این امر یک شکوفایی سیاسی بزرگ است.

لاریجانی تصریح کرد: بعد از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، بسیاری از کشورهای منطقه هنوز گرفتار نظام‌های استبدادی و قبیله‌ای وابسته هستند و در این امر، فاصله زیادی با نظام دموکراتیک جمهوری اسلامی دارند.

رییس مجلس همچنین گفت: از نمایندگان محترم که سؤالاتی که را مطرح می‌کنند و رییس جمهور می‌خواهم به ماده ۲۱۳ و ۱۱۳ آئین‌نامه توجه کرده و بدون خروج موضوعی از بحث که مستلزم تذکر رییس مجلس باشد، مباحث خود را بیان کنند.

وی تأکید کرد: در این راستا باید رعایت انصاف و حدِ کلام فاخر مورد توجه قرار گیرد. در بیان مقام معظم رهبری، حفظ کرامت یکدیگر تأکید شده است و انشاءالله بر حُسن ظن نسبت به یکدیگر استوار باشیم. از امام هادی (ع) نقل است که فرمودند «قلب دیگران چنان برای توست که قلب تو برای دیگران»

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با رعایت این اصول، جلسه امروز می‌تواند در نوع خود، کمال سیاست‌ورزی در کشور را نشان دهد و شرافتی را در حکمرانی تصویر نماید.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: به دلیل آنکه مستقیماً مطالب در اختیار مردم عزیز قرار می‌گیرد، در عینِ جدیت موضوعات مطروحه، عواطف برادرانه و ادب دیوانی نظام را در نظر داشته باشیم.

نمایندگان سؤال کننده چه گفتند؟

محمد دهقان: عدم انتشار لیست دریافت کنندگان ارز دولتی جای سوال دارد

محمد دهقان، نماینده چناران در مجلس شورای اسلامی به عنوان نخستین فرد سوال کننده، گفت: از شما می‌پرسم کدام کارشناس تجویز کرده بود که دولت جنابعالی در یکی دو سال گذشته ده‌ها میلیارد دلار ارز کشور را بدون برنامه برای واردات کالاهای لوکس و غیرضرور اختصاص دهد. زمانی که معاون اول رییس جمهور ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی را برای همه نیازهای مردم در دسترس اعلام کرد عمده کارشناسان در همان زمان بر اشتباه بودن این تصمیم از لحاظ قانونی تأکید داشتند؛ در این راستا مجلس نیز طرح دو فوریتی تدوین کرد، اما دولت در راستای جلوگیری از این اتفاق مقاومت کرد.

دهقان تصریح کرد: همه مردم و همه مقامات و نمایندگان مجلس از جنابعالی و دولت خواستند که فهرست گیرندگان ارز را منتشر کنید تا کالاهای وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومان را در بازار با قیمت ۱۰ هزار تومان نفروشند، البته خود شما هم چند روز اخیر بر ضرورت ارائه این لیست تأکید داشتید، اما این موضوع تاکنون محقق نشده است. عدم انتشار لیست دریافت کنندگان ارز دولتی جای سوال دارد، زیرا اگر کسی رانتی نبرده و فسادی نبوده است، چرا در برابر خواست قانونی مردم مقاومت می‌شود.

دهقان گفت: جناب آقای روحانی دولت جنابعالی در زمانی که مردم تحت تأثیر فشار سنگین گرانی و تورم قرار داشته و دارند و نگران وضعیت اقتصادی خود و فرزندانشان هستند متأسفانه صدها میلیون دلار ارز دولت را برای سفرهای غیرضرور خارجی اختصاص دادید تا افرادی به صورت رایگان به آنتالیا و مالزی و کشورهایی از این دست برای تفریح سفر کنند. متأسفانه ارائه ارز برای سفرهای غیرضرور منجر شد برخی مدیریت کشور را به تمسخر بگیرند، زیرا تشخیص این مسئله سخت نبود.

وی با بیان اینکه متأسفانه دولت شما بعد از ۴ ماه که صدای همه درآمده بود نسبت به قطع ارز سفرهای غیرضرور اقدام کرد، تصریح کرد: از این تأسف‌بارتر این بود که در زمان تحریک تقاضا و دعوت دلالان برای خرید ارز دولتی عملاً با بی‌توجهی جلوی ارز و توزیع دلار و یورو گرفته شد که در بازار توزیع نشود. متأسفانه به گونه‌ای برنامه ریزی شد که ارز ناشی از صادرات در بازار توزیع نشود و اگر کسی تمایل به فروش ارز خود در بازار داشت با او به عنوان قاچاقچی برخورد کردند و همه صرافی ها با یک چوب زده و بسته شدند.

یک آدم بازاری با ۵ کلاس سواد حساب انبار و مدیریت کار خود را دارد

دهقان با تأکید بر اینکه وقتی فضا به علت سوء مدیریت امنیتی می‌شود ارز ۳۵۰۰ تومانی به بیش از ۱۰ هزار تومان می رسد، افزود: تحلیل این موضوع هوش و علم بالا نمی‌خواهد زیرا همه موارد شفاف است. آقای رییس جمهور اگر شما طلا نداشته‌اید چرا دولت شما بازار را تحریک کرده و مردم را برای خرید سکه به صف کرد و بیش از ۶۱ تن سکه را به کمتر از نصف قیمت به تعداد معدودی فروخت و هزاران میلیارد تومان سرمایه مردم را به جیب تعدادی دلال و سودجو واریز کرد.

دهقان با بیان اینکه آقای رییس جمهور اگر ذخایر طلای شما کافی بوده است پس چرا ادامه فروش طلا را قطع کرده اید، تصریح کرد: اگر ذخایر طلا کافی بوده چرا سکه از یک و نیم میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرد؟

این نماینده مردم در مجلس دهم با تأکید بر اینکه آیا رئیس جمهور و تیم دولت از ذخایر دولت اطلاع کافی ندارد، گفت: متأسفانه یک آدم بازاری با ۵ کلاس سواد حساب انبار و مدیریت کار خود را دارد، چطور دولت با این دم و دستگاه و کارشناس این مسائل بدیهی را تشخیص نداده و با این همه مشکلات مواجه شد.

دهقان با بیان اینکه این ایرادات و مشکلات موجب کاهش ارزش پول ملی از یک سوم تا یک چهارم شد، تصریح کرد: متأسفانه به قیمت خالی کردن جیب مردم و کوچک شدن سفره آنها ده‌ها هزار میلیارد تومان پول به کیسه تعدادی آدم سودجو و اندکی از ثروتمندان واریز شده است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی می گوید هر کس با اهمال موجب تضییع حقوق دولتی و عمومی شود علاوه بر مجازات کیفری باید خسارت آن را نیز جبران کند، شما بگویید چه کسی این خسارت‌ها را به کشور وارد کرده و چگونه باید جبران کند.

محمد حسین فرهنگی: افزایش حجم نقدینگی سبب التهاب در بازار شد

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: طبق اصل ۱۳۴ قانون اساسی، رییس جمهور در برابر اقدامات هیئت وزیران و دولت خود مسئول است. جناب آقای روحانی شما در ابتدای دولت تصویر موفقی از دوره های مدیریتی آتی خود ترسیم کردید، اما باید تاکید کرد که رکود به وجود آمده در اقتصاد قطعا در ماه های اخیر نبوده و فقدان مدیریت صحیح از همان ابتدا سبب به وجود آمدن چنین مشکلاتی شد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه فقدان برنامه های کارشناسی مشکلاتی را به وجود آورد که این مشکلات رو به افزایش است. البته راهکارهای علمی برای رفع آن ها وجود دارد، اما متاسفانه برنامه ریزی از جانب دولت شما دیده نمی شود. رکود تورمی در طی سال های گذشته بسیار افزایش یافته که متاسفانه بی سابقه بوده است؛ چرا دولت در مهار نقدینگی موفق  عمل نکرده است؟ واقعیت های جامعه می گوید تورم نقطه به نقطه ۶۰ درصد در سال جاری بوده است.

وی افزود: چرا دولت اصلاحات اقتصادی را انجام نداد؛ آقای رییس جمهور از سال ۹۲ دست به کدام برنامه اصلاحی اقتصادی زدید، نظام بانکی، گمرکی، بیمه، عمران و حتی حمایت از بیکاران مورد توجه قرار نگرفت و اصلاحاتی در این حوزه انجام نشد حتی برنامه ششم که می توانست در این خصوص اصلاحاتی را انجام دهد با بی مهری روبه رو شد.

سید حسین نقوی حسینی: امروز اشتغال مصیبت کشور است

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه ما می دانیم که ام الفساد همه مسائل کشور بیکاری است، خطاب به رییس جمهور ادامه داد: فقط به نمایندگان بگویید شورای عالی اشتغال که بالاترین مرجع تصمیم گیری شغل در این کشور هست در طول ۵ سال دولت شما چند بار تشکیل شد؟ بانک اطلاعات بیکاران و اشتغال که وعده دو دوره انتخابات شما بود چه سرنوشتی پیدا کرد و به کجا رسید؟ طرح کارورزی به کجا رسید و چه نتیجه ای داشت، شما مجری قانون هستید و باید پاسخگوی ملت باشید.

نقوی حسینی خاطرنشان کرد: ما پشت سر شما هستیم، مجلس در کنار شماست؛ به دشمنان اعلام می کنیم ما آمریکا را له و تحریم ها را نابود می کنیم؛ کسانی که فکر می کنند می توانند در نظام جمهوری اسلامی اختلاف ایجاد کنند، کور خوانده اند.

برای حفظ نظام جمهوری اسلامی پای دولت شما می ایستیم

وی به رییس جمهور و دولت تاکید کرد: پشت سر رهبری حرکت کنید، همه ما پشت شما هستیم و حمایت می کنیم و آن ها را نابود می کنیم و کنار هم حرکت می کنیم، از ظرفیت های داخل کشور استفاده کنید، به درون توجه کنید و به سرمایه گذاران و نخبگان خودتان توجه کنید. ما می توانیم تحریم ها را دور بزنیم. نقدینگی داریم. در منازل مردم دلار به اندازه کافی داریم. اعتماد مردم را جلب کنید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: ما اختلاف سیاسی داریم، ولی امروز روز منافع ملی کشور و عزت ملت ایران است و به تعبیر حضرتعالی روز سخت کشور است، اما مرد کسانی هستند که روز سخت کشور پای نظام بایستند، ما برای حفظ نظام جمهوری اسلامی پای دولت شما می ایستیم.

حمیدرضا فولادگر:چه اقدام اساسی برای اصلاح ساختار اقتصادی انجام داده‌اید؟

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، در طرح سؤال از رییس جمهور تصریح کرد: این مشکلات به حدی است که هم شاهد رکود پروژه‌های عمرانی و صنعتی هستیم و هم مطالبات سال‌های قبل را علی‌رغم تغییر قیمت‌ها، باید به صورت اوراق مشارکت و با سررسید سال‌های آینده دریافت کنیم. شما، همکاران و مشاوران اقتصادی‌تان در سال ۹۲ به درستی، بیش از آنکه مشکلات اقتصادی را ناشی از تحریم‌های اقتصادی و بانکی بدانید، ناشی از مشکلات ساختاری و مدیریتی برشمردید؛ آیا امروز هم همچنان به این تحلیل پایبند هستید؟

فولادگر اضافه کرد: اگر به این تحلیل همچنان پایبند هستید، چه اقدام اساسی برای اصلاح ساختار اقتصادی به ویژه در حوزه پولی و بانکی و ارزی انجام داده‌اید و نسبت به آنچه در حیطه مسائل اجرایی بوده، چه اصلاحی صورت داده‌اید؟

شما که به بی‌ثباتی تصمیمات دولت قبلی اعتراض می کردید، چرا مثل آن شدید؟

نماینده مردم اصفهان ادامه داد: آیا به وعده خود در آغاز دولت دوازدهم مبنی بر ترمیم تیم اقتصادی خود عمل کردید؟ مجلس هرگونه همکاری را که لازم است، با دولت انجام داده و بعد از این هم انجام خواهد داد؛ انتظار این است که شما هم از انتظارات وسیع و قانونی خود استفاده کنید. شما که به بی‌ثباتی برخی تصمیمات دولت قبلی به درستی ایراد وارد می‌کردید، چرا خود به این روش مبتلا شده‌اید؟

فولادگر گفت: قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور به صورت کامل اجرا نشده است و براساس گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس دهم، هنوز شاهد واردات رسمی برخی ماشین‌آلات و تجهیزات توسط شرکت‌های خارجی هستیم که در داخل امکان تولید آنها وجود دارد و این یعنی دامن زدن به بیکاری!

وی اضافه کرد: هنوز برخی احکام قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور که با ادغام لایحه خروج از رکود و طرح حمایت از تولید مجلس و با همکاری دولت و مجلس تصویب شد، تدوین و اجرا نشده و دولت از اختیارات وسیع خود در این قانون استفاده نکرده است.

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس اظهار کرد: در شرایط رکودی فعلی بخصوص در ماه‌های اخیر، بیشترین فشار را در بخش‌های مختلف صنعتی و تولیدی داشته‌ایم.

پاسخ‌های رییس جمهور به نمایندگان

رییس جمهوری در صحن مجلس شورای اسلامی ، «پاسخگو بودن» را بالاترین نقطه قوت مسئولان نظام دانست و گفت: هیچ کس فکر نکند که پاسخگو بودن یک نقطه ضعف است. همه باید به بهترین کلام و بهترین سخن و بهترین جملات نسبت به هم صحبت کنیم. این روز را روزمبارکی برای دموکراسی، کشور و مردم سالاری دینی می بینم.

رییس جمهوری افزود: همه مسئولان باید در چارچوب وظایف خود و قانون پاسخگو باشند. در چارچوب آنچه که قانون مقرر کرده است. هیچکس از مردم شریف ایران و دوستان ما درجهان یا دشمنان فکر نکنند امروز آغاز شکافی بین دولت و مجلس است. این تصور کاملا اشتباه است. مجلس و دولت بار بزرگی بر دوش دارند که باهمکاری یکدیگر باید به مقصد برسانند.

روحانی تصریح کرد:هیچ کس از مردم شریف ایران از دوستان ما در جهان، و یا دشمنان ما فکر نکنند امروز آغاز شکافی بین دولت و مجلس است.کاملا این تصور اشتباه است. مجلس و دولت هدف بسیار بزرگی را بر دوش دارند و این بار مسئولیت را با همکاری همدیگر باید به مقصد برسانند.سوال نمایندگان محترم علی القاعده باید از دولت دوازدهم باشد و نه یازدهم، اما لحن سوالات دولت یازدهم و دوازدهم است. از نظر من هم ایرادی ندارد با اینکه اینها دو شخصیت حقوقی هستند.

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: همواره در دولت یازدهم و دوازدهم تلاش من این بود که بین دولت و مجلس یک ارتباط نزدیک و برادرانه باشد و به نظر من این چنین بوده است.  بسیاری از نمایندگانی که الان در برابرشان سخن می گویم در سال ۹۶ در انتخابات حضور فعال داشتند. در کابینه دولت دوازدهم نمایندگان عزیز کمک کردند و در لوایح و طرحها در کنار هم بودیم. ممکن است گله ای شما از دولت داشته باشید یا ما از شما گله داشته باشیم، اما گله ها دوستانه و برادرانه است.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: به نظر من سوال نمایندگان محترم که در ۵ بند تدوین شده و بسیاری از سوالات دیگر مشابه این سوالات، سوالات ملت ایران هم هست. نه تنها یک چهارم نمایندگان امروز مجلس شور ای اسلامی این سوالات را دارند بلکه به اعتقاد من بسیاری از مردم این سوالات را دارند چرا بیکاری، چرا وضع بانک این چنین، و چرا قاچاق آن چنان، چرا رکود و رونق شرایطی را طی می کنند که مورد انتظار مردم نیست و چرا رشد قیمت ارز. شما به هر کوچه و خیابانی بروید باید بخشی از سولات مردم همین گونه سوالات باشد.

باید دید چرا مردم نسبت به آینده ایران دچار تردید شده اند

رییس جمهوری گفت: مردمی که دردولت یازدهم و در طول چهارسال و ماههای اولیه دولت دوازدهم شاهد تحول مثبت در اقتصاد، فرهنگ، مسایل اجتماعی،امنیت ملی و درسیاست خارجی و داخلی بوده اند امروز برایشان این سوال مهم مطرح شده که چه شده است که باید از آینده زندگی خود وکشور نگران باشند. سوال اصلی این است که چرا در طول چهار سال و نیم حرکت ما به سرعت رو به جلو بود. در رشد اقتصادی، تورم، اشتغال وتعادل قیمت ارز ورونق اقتصادی همه آمار و ارقام وجود دارد وچیزی مخفی نیست، اما در این هفت هشت ماهه اخیر چرا ناگهان شرایط نویی آغاز شد، ممکن است بفرمائید که این شرایط از اشتغال، ارز و رکودو قاچاق و یا سیستم بانکی بود.

وی ادامه داد: به نظر بنده اشکال از تصور مردم و ترسیم ملت ایران نسبت به آینده ایران بود، ناگهان تصور مردم نسبت به آینده ایران دچار تغییرشد واین درد بزرگ است. اشتغال بسیار مهم وبیکاری درد بزرگی است، قبول دارم و نابسامانی بانکی هم مشکل است. قبول دارم مساله رونق هم مهم وقیمت ارز هم مهم است اما همه اینها در برابر اعتماد و امید مردم ناچیز است.

روحانی با اشاره به اینکه چرا امید مردم تغییر کرده است، تصریح کرد: چرا نسبت به آینده ایران دچار تردید شده اند و بالاتر حتی عده ای نسبت به عظمت نظام و قدرت نظام و رشد وتوسعه آینده دچار شک شده اند و این شک را باید درمان کنیم. ما باید با زبانی درست وصحیح به گونه ای با مردم سخن بگوییم که مردم قانع شوند که مشکلات ایران چند ماهه زود گذر است، کلید مساله در همین است. ما باید برای مردم توضیح دهیم که از مشکلات با هدایت رهبری وهماهنگی قوا ونیروهای مسلح عبور خواهیم کرد.

کاخ سفید از پایان جلسه امروز اندوهگین خواهد شد

رییس جمهوری گفت: باید به ملت ایران بگوییم ما نخواهیم گذاشت توطئه های امریکا پیروز شود . ملت مطمئن باشد ما نمی گذاریم یک مشت ضد ایرانی که امروز در کاخ سفید جمع شده اند علیه ما توطئه کنند.

روحانی گفت: کاخ سفید فکر نکند از پایان جلسه امروز خوشحال خواهد بود و بداند از پایان جلسه امروز به شدت اندوه بار خواهد شد چون پایان جلسه امروز اتحاد بالاتر بین مجلس و دولت و دو قوه و قوه قضاییه وبین سه قوه و نیروهای مسلح وهر چهار نهاد و نظارت وراهبری مقام معظم رهبر ی است. نه ترسی از آمریکا داریم و نه ترسی از مشکلات داریم از مشکلات به خوبی عبور خواهیم کرد.

رییس جمهوری با بیان اینکه اولین سوال این است که در زمینه قاچاق کالا وارز چرا دولت موفق نبوده است، گفت: موضوع قاچاق کالا وارز در سال ۸۱ با فرمان رهبری مبارزه با آن شروع شد و نمایندگان در سال ۹۲ قانون مربوطه را نوشتند و ابلاغ کردند ودولت همه آیین نامه های ان را تدوین کرد. وقتی به کالاها یارانه می دهیم قیمت کالاها بالا می رود. هرچه قیمت ارز پایین برود واردات قاچاق بیشتر می شود و برعکس هر چه قیمت ارز بالا برود واردات قاچاق نیز کاهش می یابد. برای جلوگیری از قاچاق باید از تولید داخلی حمایت کنیم و اگر از تولیدکنندگان دفاع کنیم معنی ندارد قاچاق وارد شود.

روحانی افزود: ما چطور توانستیم از ۲۵ میلیارد دلار در چهار سال و نیم گذشته به ۱۲ و نیم میلیارد دلار برسیم؟ این تحول چگونه ایجاد شد؟ ستاد مبارزه با قاچاق نهادی فرا قوه ای است و مختص دولت نیست همه با هم داریم تلاش می کنیم. در قاچاق خروجی که عمدتا سوخت است اقدامات ما باعث شد ۲۵ میلیارد دلار سال ۹۲ تا الان به ۱۲ میلیارد دلار برسد. دولت با برنامه ریزی برای کنترل پیمایش خودروها و دادن گازوییل برمبنای پیمایش، قاچاق ۷.۸ میلیارد دلار را به نیم میلیارد در سال ۹۵ رساند.

رییس جمهوری اظهار کرد: در زمینه قاچاق نقش سربازان گمنام، نیروی انتظامی، نیروهای مسلح به ویژه سپاه اهمیت داشت. از ۱۰ ماه پیش کنترل قاچاق در آبهای جنوبی در اختیار سپاه قرار داده شد و همچنین در مرزهای غربی و شرقی. همه به کمک هم توانستیم به این عدد برسیم.

برجام برای چه بود

رییس جمهوری گفت: من از شما می پرسم برجام برای چه بود؟ برجام برای این بود که ما به دنیا بگوییم که فعالیت هسته ای ایران صلح آمیز  است، اما آن ها به دروغ گفتند غیر صلح آمیز است و بر مبنای همین دروغ و اتهام ناروا قطعنامه های فراوانی را علیه ما تصویب کردند و به ذهن دنیا این چنین رسانده اند که برنامه هسته ای ایران خطر برای صلح جهانی است ؛ لذا ما را به فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد بردند.

رییس قوه مقننه تاکید کرد: برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است. هیچ صلح و امنیتی را تهدید نمی کند. شورای امنیت سازمان ملل به جای اینکه بگوید تحریم باید بگوید تشویق؛ همه کشورها را به کمک ایران تشویق کند. ما به اینجا رسیدیم ؛ قطعنامه گذشته شورای امنیت این است که ایران صلح و امنیت را تهدید می کند، بعد از برجام قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت این گونه تغییر کرد که ایران باید فعالیت هسته ای داشته باشد و از دنیا هم می خواهد که در کنار ایران حضور داشته باشد. این دستاورد برجام بود.

رییس جمهوری ادامه داد: در برجام ما دستاوردهایی داشتیم که هیچگاه از بین نمی رود. دستاورد بین المللی، دستاورد سیاسی، اخلاقی و پی ام دی را از بین بردیم. این ها دستاورهایی است که وجود دارد. تحریم تسلیحاتی کشور را که می گفت ایران نه حق خرید و نه حق فروش سلاح را دارد، این تحریم را به پنج سال تقلیل دادیم که دو سال و نیم آن گذشته و دو سال و نیم دیگر آزاد خواهد شد، این کار برجام است.

وی اضافه کرد: در زمینه اقتصادی هم برجام گشایش هایی را به وجود آورد. شما همه می دانید و اگر تا دیروز تردید بود امروز می دانید که وقتی این شرکت ها از ایران می روند معلوم است که روزی آمده اند که امروز می روند. اگر گفته می شود فلان بانک با ما از دیروز کار نمی کند، معلوم می شود که با ما کار می کرده است، اگر کار نمی کرده که ادبیات و زبان فارسی را باید از نو بنویسیم.

رییس دستگاه اجرایی تاکید کرد: برجام آمده، بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی را هم حل کرده، تحریم های مربوط به برنامه هسته ای بعد از امضای برجام و اجرایی شدن آن لغو شد، اما تحریم های ما بخشی هسته ای بود، بخشی از آن تحریم های اولیه آمریکا بود. بخشی از آن مربوط به سیستم بانکی است، تحولاتی که سیستم بانکی نیاز دارد همه این ها هست و علیرغم این ما امروز با حدود ۲۸۷ بانک رابطه کارگزاری داریم و هزاران حواله و گشایش اعتباری از طریق بانک های خارجی انجام دادیم.

وی خاطرنشان کرد: گزارشی بانک مرکزی به من داده است که در این مدت از سال ۹۴ تا امروزچیزی حدود ۷۰ میلیارد دلار پول از طریق سیستم بانکی تبادل شده و بنابراین روابط اولیه در حوزه بانک برقرار است.

حجت الاسلام روحانی افزود: در زمینه بانک ما چهار لایحه تقدیم مجلس کردیم این چهار لایحه نه تنها برای روابط بانکی که برای حیثیت ایران اساسی است، ما کشوری هستیم ضد تروریسم و ضد پولشویی، بنابراین برای ما مهم است. بنابراین لوایح شما می‌تواند در زمینه روابط بانکی بسیار به ما کمک کند. یکی از این چهار لایحه تصویب شده و سه لایحه دیگر باقی مانده است که من از ریاست محترم مجلس و نمایندگان محترم درخواست می کنم تسریع بفرمایید در تصویب این لوایح که می‌تواند در روابط بانکی ما بسیار تاثیرگذار باشد.

رییس جمهوری گفت: شما می دانید که ما سرمایه و فاینانس زیادی در این مدت از کشورهای خارجی گرفتیم که موارد اجرا شده آن ها بیش از ۲۲ میلیارد دلار است. البته در شرایط فعلی که آمریکا تحریم ها را آغاز کرده مشکلات جدیدی برای ما به وجود آورده که باید از آن ها عبور کنیم.

۷۵۶هزار شغل ایجاد شده است

رییس جمهوری در خصوص ایجاد اشتغال و مقابله با بیکاری گفت: کارنامه دولت یازدهم و دوازدهم بسیار درخشان است و جزء کارنامه هایی است که در کمتر کشوری می توانید بیابید.

روحانی با اشاره به آمار اشتغال در سال ۸۴ تا ۹۱ خاطرنشان کرد: اشتغال خالص ما در آن دوران این قدر کم بوده است که نمی توانم بگویم، اشتغال خالص ما در آن زمان فقط ۱۰هزار نفر بوده است، اما امروز اشتغال خالص کشور در طول ۵ سال گذشته ۲میلیون و ۷۰۰هزار نفر بوده است که یک افتخار بزرگ برای کشور است.

رییس جمهوری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا با مراجعه به آمار بانک مرکزی و مرکز آمارهای اشتغال و بیکاری را مقایسه کنند و در ادامه افزود: البته اشتغال، سرمایه خارجی و امنیت داخلی شرایط خاص، سکون و آرامش سیاسی می خواهد. در زمینه اشتغال موفقیت بسیار بزرگی داشتیم، برای اولین بار در بهار ۹۷ بیش از آن چه که داوطلب کار بودند، ما کار و اشتغال ایجاد کردیم.

وی توضیح داد: طبق آمار ۷۱۱هزار جویای کار بودند و ۷۵۶ هزار اشتغال ایجاد شده است، از نظر بیکاری کارنامه خوبی داریم، البته مردم ما قانع نیستند و این حرف درست است. هنوز بیکاری فراوان است این هم درست است.

رییس جمهوری در بخش دیگر از سخنانش اظهار کرد: این که ما بیکاری مزمن چند ساله داریم درست است؛ رقم بیکاری ما ۱۲.۱ دهم است که بسیار زیاد است و قابل قبول نیست، اما من از شما خواهش می کنم به یک نکته توجه داشته باشید. اگر دولت یازدهم و دوازدهم مثل دولت نهم و دهم در اشتغال کار می کرد امروز رقم بیکاری ما به جای ۱۲ درصد ۲۲ درصد بود. این هنر دولت یازدهم و دوازدهم است. البته قوای دیگر مجلس شورای اسلامی همه کمک کردند.

وی اضافه کرد: در زمینه رکود چندین ساله ، ما بعد از جنگ اولین دولتی بودیم که با رشد منفی روی کار آمدیم؛ تنها دولتی هستیم بعد از جنگ که با رشد منفی ۷.۷ در سال ۹۱ و در سال ۹۲ مواجه بودیم. ما در سال ۹۳ رشد مثبت داشتیم در ۹۴ قیمت نفت کاهش یافت. از آخرین فصل ۹۴ تا امروز ۹ فصل متوالی پشت هم ما دارای رشد اقتصادی هستیم.

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: رشد اقتصادی سال ۹۵ ما ۱۲.۵ درصد بوده که در دنیا کم نظیر بوده است. رشد متوسط ما در ۵ سال بالای ۴ درصد است، رشد متوسط دو دولت قبلی ما ۲.۲ هست، بنابراین ما در زمینه رونق تلاش کرده ایم، البته تا رونقی که مطلوب مردم است فاصله داریم.

روحانی در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره شرایط امروز ارز با طرح این پرسش که به چه دلیل وضعیت امروز این چنین شد؛ آیا عامل اقتصادی، سیاسی و یا روانی بود؛ یا همه اینها تأثیر داشت؟ باید گفت در زمینه ارز،  مسائل اجتماعی، روانی و مسائل سیاست خارجی آثار بیشتری نسبت به مسائل اقتصادی داشته است. این که ما در یک مقطعی تصمیمی گرفتیم و بعد تصمیم‌مان را عوض کردیم، خیلی طبیعی است؛ قبل از تحریم آمریکا یک نوع تصمیم گرفتیم و بعد از تحریم به نحوی دیگر.

وی خاطرنشان کرد: ما می‌دانستیم اجرای آن مشکلاتی دارد؛ اینکه می‌گویید چرا به مسافر ارز دادید خوب وقتی به مسافر ارز ندهیم ارز خود را از کوچه پس کوچه ها تهیه می کند و همان ارز کوچه پس کوچه است که تبدیل به یک نرخی می‌شود که روی زندگی و کسب و کار مردم تاثیر می‌گذارد، بنابراین تصمیم دولت برای کنترل نرخ ارز بوده است. البته از هر برنامه جدید می شود سوء استفاده کرد، اما برای این سوء استفاده ها نیز پیش بینی های خوبی انجام داده‌ایم.

تاریخ تغییر رویکرد مردم ۵ دی ماه سال ۹۶ است

رییس جمهوری در بخش دوم پاسخ به سئوالات نمایندگان گفت: نکته اساسی این است که چه شد کشور، کشوری که در یک مسیر کاملا آرامی حرکت می کرد و حتی همین ترامپ هم سرکار آمده بود در منطقه خلیج فارس آمد و در عربستان وهمان ایام انتخابات بود که مردم حماسه بزرگ را آفریدند و ضربه محکمی را به ترامپ وکشورهای کوچکی که دورترامپ جمع شده بودند، زدند، چه شد یک مرتبه جو تغییر کرد.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: تاریخ این تغییر ۵ دی ماه سال ۹۶ است و هر کس تاریخ دیگری دهد به اعتقاد من آدرس غلط به مردم داده است. مردم ناگهان دیدند در خیابان ها عده ای آمدند و شعار می دهند و شعارها کم کم تبدیل شد به شعارهای هنجار شکنانه وغیر قابل قبول، مردم دچار حیرت شدند. درست است که مردم به صحنه  آمدند و به این تحرکات پاسخ قاطعی دادند، اما این حادثه، یک حادثه کم نظیری بود که در سالهای گذشته نداشتیم.

حادثه دی ماه آقای ترامپ را به طمع انداخت

رییس جمهوری گفت: حادثه دی ماه آقای ترامپ را به طمع انداخت تا اینکه در اواخر دی ماه اعلام کند من در برجام نمی مانم؛ مگر آنکه اروپا و دیگران با من راجع به بند غروب و مساله موشک همراه شوند و اگر همراه نشوند یک جانبه خارج می شوم و بعد از این تهدید می بینیم با آن نا آرامی داخل و تهدیدات بیرون مردم نگران شدند. برادران وخواهران بدانید تخریب خرابی می آورد، سیاه نمایی زندگی مردم را به سمت سیاهی می برد و طرح این مسائل تنها در کلام و به صورت شعار در گوشه و کنار نیست. البته اگر شعار علیه فردی مثل حسن روحانی باشد اهمیتی ندارد، روحانی نوکری است مثل دیگر نوکرهای مردم و سربازی است از سربازها، اما دلم برای اینها نمی سوزد واگر من تهدید به ترور شوم برای من مهم نیست.

چه شد که رییس جمهور را تهدید به مرگ کردند

رییس جمهوری یادآور شد:اما چه شد عده ای جرئت کردند رییس جمهور کشور را تهدید به مرگ کنند؟ چون حس کردند بین ما وشما فاصله است و به غلط فکر کردند بین مجلس، دولت و قوه قضاییه فاصله است. اگر وحدت داشته باشیم، فیضیه مرکز انقلاب به جایی برای این که عده ای آب به آسیاب دشمن بریزند، تبدیل نمی شود. باید با هم متحد شویم و دست در دست هم پشت رهبری حرکت کنیم.

روحانی ادامه داد: پشت تریبون‌ها نگوییم که ما دچار بحران‌ شده‌ایم؛ والله ما دچار بحران نیستیم. اول مسئله است، بعد تبدیل به آسیب و بعد تبدیل به تهدید و در نهایت به بحران تبدیل می‌شود. ما در مرحله آسیب قرار داریم و گاهی موارد در لبِ تهدید هستیم. چرا بحران می‌گویید؟

وی افزود: من به ملت ایران قول می‌دهم که هیچ‌گاه کاری را بدون مشورت و خِرد جمعی انجام ندادم. من تمام دولت و کارشناسان را به شهادت می‌طلبم؛ حتی تصمیم قاطع صد درصدی داشتم اما وقتی در جلسه‌ای رفتم، دیدم همگی نظر مخالف دارند، نظر آنها را قبول کردم؛ این کار نادرست و خودسری است. ما حتماً اشتباه داشته‌ایم، اما باید آن را رفع کنیم.

از مجموع پنج سوال، نمایندگان تنها از یک پاسخ قانع شدند

 با پایان یافتن جلسه بررسی سؤالات پنج گانه نمایندگان مجلس از رییس جمهور و دریافت پاسخ‌های حسن روحانی، رییس مجلس پنج سؤال مطرح شده و پاسخ های رییس جمهور را به صورت جداگانه به رأی گذاشت که نمایندگان از مجموع پنج سؤال، تنها یک پاسخ رییس جمهور را قانع کننده تشخیص دادند و چهار پاسخ دیگر را قانع کننده ندانستند.

سؤال اول نمایندگان در خصوص علت ضعف عملکرد دولت در کنترل پدیده قاچاق و واردات بی رویه بود که نمایندگان با ۱۲۳ رأی موافق، ۱۳۸ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۷۱ نماینده حاضر در صحن، پاسخ های رییس جمهور را قانع کننده تشخیص ندادند.

سؤال دوم در خصوص علت استمرار تحریم‌های بانکی با وجود گذشت بیش از دوسال از آغاز اجرای برجام بود که نمایندگان در این بخش با ۱۳۷ رأی موافق، ۱۳۰ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۷۱ نماینده حاضر در صحن پاسخ های حسن روحانی را قانع کننده تشخیص دادند.

سؤال سوم نمایندگان مردم در مجلس در خصوص علت افزایش بیکاری بود که در این بخش نیز نمایندگان با ۷۴ رأی موافق، ۱۹۰ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۷۲ نماینده حاضر در صحن پاسخ های رییس جمهور را قانع کننده ندانستند.

سؤال چهارم وکلای ملت از رییس جمهور در خصوص علت استمرار رکود با وجود اعلام مکرر اخبار خروج از رکود و وعده های مکرر بود که در این رابطه نیز نمایندگان با ۱۱۶ رأی موافق، ۱۵۰ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۷۲ نماینده حاضر در صحن پاسخ های حسن روحانی را قانع کننده تشخیص ندادند.

و در نهایت سؤال پنجم در خصوص علت افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی به ویژه دلار و کاهش ارزش پول ملی بود که در این رابطه نیز نمایندگان با ۶۸ رأی موافق، ۱۹۶ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۷۲ نماینده حاضر در صحن، پاسخ های رئیس جمهور را قانع کننده ندانستند.

رییس مجلس در پایان از صبر و حوصله نمایندگان و رعایت نظم و انضباط در جریان سؤال از رییس جمهور تشکر کرد. براساس ماده ۲۱۳ آیین نامه داخلی مجلس، چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رییس جمهور به سؤالی قانع نشده باشند و موضوع مورد سؤال، نقض قانون و یا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سؤال به قوه قضاییه ارسال می‌شود.

کد خبر 351864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.