۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹
روز پزشک مبارک

پزشکی، حرفه‌ایست ارزشمند که انسان از بدو تولد تا لحظات واپسین مرگ از آن برای بقا و سلامت خود بهره می‌ برد و پزشک شخصی است حاذق به امر خطیر طبابت که در کنار بردباری و رازداری حضورش مایه تسکین بشر است.

به گزارش ایمنا، در دوران باستان و در تمدن‌هایی چون یونان، مصر و بابل پزشکان حاذقی وجود داشته‌اند که پایه‌گذار این دانش ارزشمند بوده اند؛ در یونان باستان پزشکانی چون بقراط با معرفی این رشته به عنوان دانشی مجزا و نیز تنظیم سوگندنامه پزشکی، هموارکننده راه بزرگانی چون ابن سینا و رازی بودند که با ترویج این دانش ارزشمند سهم بسزایی در شکل گیری شیوه‌های پیشرفته درمانی داشتند. پس از آن در قرن ۱۹، پزشکی شکل مدرن و امروزی به خود گرفت و در اواخر قرن ۲۰ و آغاز قرن معاصر تحولی جدی یافت.

سپس در اهمیت سلامتی و سطح کیفیت زندگی، مؤسسات و قوانینی در راستای قانون‌مندسازی فعالیت‌های پزشکی تأسیس شدند که البته برای رسیدن به شرایط امروز راه دشواری را پیمودند.امروزه با مطالعه تاریخ پزشکی هر کشور و مرگ و میرهای ناشی از انواع بیماری‌ها، می‌توان به پیشرفت چشمگیر بهداشت در دوران جدید پی برد و با بررسی بعضی خرافات درباره وقوع و بروز بیماری‌هایی چون وبا، طاعون و نظریات خرافی درباره واکسیناسیون و آمپول زدن که در گذشته‌های نه چندان دور بسیار رایج بوده است می‌توان دریافت که پزشکان در طول تاریخ با مشکلات بسیار زیادی مواجه بوده‌اند.

و اما در ارزش این حرفه مقدس و پر کاربرد باید گفت که اهمیت پزشک در هر جامعه‌ای آنچنان شناخته شده و جایگاه پزشک در هر جامعه آنقدر والا و عالی است که در هر کشوری، برای بزرگداشت یکی از بزرگان خود در این رشته ارزشمند روزی را به نام روز پزشک اختصاص داده‌اند. برای مثال در ایالت متحده آمریکا ۳۰ مارس برابر با ۱۰ فروردین به پاسداشت دکتر "لانگ" که در چنین تاریخی از سال ۱۸۴۲ از "اِتِر" به عنوان داروی بیهوشی در عمل جراحی استفاده کرد، در کوبا ۲ دسامبر برابر با ۱۲ آذر، سالروز تولد "کارلوس جوان فینلی" کاشف عامل انتقال تب زرد و در هندوستان روز اول ژوئیه برابر با ۱۱ دی و به دلیل تجلیل از دکتر بیدهان چاندرا روی، پزشک افسانه‌ای و دومین وزیر ایالت بنگال غربی به عنوان روز پزشک نامیده شده است.

در ایران نیز روز یکم شهریور ماه، برابر با ۲۳ آگوست که مصادف با زادروز شیخ الرئیس ابوعلی سینا معروف به ابن سینا است، به پاس خدمات گرانقدر این فیلسوف و دانشمند بزرگوار، به نام روز پزشک ارزش‌گذاری شده است. ابن سینا که مشهورترین و تاثیرگذارترینِ فیلسوف و دانشمند ایران با آثار ارزشمندی در زمینه فلسفه ارسطویی و پزشکی است در غرب نیز طرفداران بسیار دارد و دو کتاب معروف او، کتاب شفا، دانشنامه علمی-فلسفی جامع و کتاب قانون یکی از کتاب‌های معروف در زمینه علم پزشکی هنوز هم در میان ملل غرب و شرق از ارزش والایی برخوردار است. تاثیر آثار وی بعد از گذشت قرن‌ها سبب شده‌ است که  بسیاری از پیشرفت‌ها در شاخه‌های عمده دانش، بر پایه نظرات و آراء وی صورت بگیرد. سازمان یونسکو نیز هر دو سال یک بار به افرادی که در فلسفه اخلاق و علم پیشرو هستند جایزه‌ای با عنوان ابن سینا اهدا می‌کند.

یادداشت از: مریم زمانی خبرنگار ایمنا

کد خبر 351498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Parastesh IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    0 0
    مرسی از مطالبتون