احتمال انتقال تب کنگو با کشتار دام در منازل

سرپرست اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی استان اصفهان گفت: ۲۰ مرکز در اصفهان، ۹ مرکز در برخوار و تعدادی مرکز نیز در سایر شهرها برای کشتار دام برای عید قربان آماده شده است.

فهام خامسی پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد نحوه نظارت بر ذبح اسلامی دام به مناسبت عید قربان اظهار کرد: امسال نیز مانند سال‌های گذشته کمیته سازماندهی کشتار روز عید قربان تشکیل شده است و بر این اساس ۵۸ اکیپ ثابت همراه با ۳۹ اکیپ سیار در قالب ۴۲ ناظرفعال در واحدها، ۵۰ نفر دکتر دامپزشک و ۸۴ نفر بازرس بهداشت گوشت بر ذبح اسلامی و نظارت بهداشتی بر روی لاشه‌ها نظارت دارند.

وی در مورد ذبح در منازل یا معابر گفت:با توجه به اینکه در حال حاضر وضعیت بدی برای انتقال بیماری هایی مثل تب کریمه کنگو وجود دارد توصیه می‌کنیم کشتار در منازل یا معابر به هیچ عنوان صورت نگیرد و کشتارها در واحدهای تعیین شده برای این امر انجام شود چرا که در این مراکز نظارت قبل و بعد از کشتار انجام می‌شود و احتمال انتقال بیماری‌های مشترک را کاهش می‌دهد ضمن اینکه از آثار زیست محیطی مخرب جلوگیری می‌شود.

سرپرست اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد:علاوه بر تب کریمه کنگو بیماری‌های مشترک دیگر از جمله "شاربن"، "بروسلوز" و سایر بیماری‌های دیگر می‌تواند با تماس با دام انتقال پیدا کند. توصیه ما این است که گوشت ذبح شده را به مدت ۲۴ ساعت با همان کیسه‌های پلاستیکی در دمای یک تا چهار درجه نگهداری شود و بعد از آن مصرف شود زیرا این کار احتمال انتقال بیماری را کاهش می‌دهد.

وی در مورد ذبح دام ها در سال گذشته گفت:در سال ۹۶ حدود هفت هزار و ۷۰۰ دام بازرسی شد که از این تعداد از ذبح ۱۵ دام ممانعت شد.

خامسی پور در مورد تعداد مراکز کشتار اظهار کرد: در شهر اصفهان ۲۰ واحد، شهرستان برخوار ۹ واحد و در بقیه شهرستان‌ها نیز کشتارگاه‌های دام وجود دارد.

کد خبر 351400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.