نمایندگان دنبال تاسیس وزارت محیط زیست هستند

نماینده ماهشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل عملکرد ضعیف سازمان محیط زیست، برخی نمایندگان در مجلس به دنبال تاسیس وزارت محیط زیست هستند.

علی گل مرادیدر گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا خاطر نشان کرد: با تاسیس وزارت محیط زیست نمایندگان می توانند از طریق ابزارهای نظارتی مانند سوال، تحقیق و تفحص و استیضاح بر عملکرد عالی ترین مسول محیط زیست کشور نظارت داشته باشند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس صیانت از محیط زیست و دوراندیشی درباره وقایعی مانند آتش سوزی هورالعظیم را از وظایف سازمان محیط زیست خواند و تصریح کرد: با اینکه وزارت نیرو در وضعیت فعلی هورالعظیم مقصر است، اما مسئولیت خشک شدن هورالعظیم، با سازمان حفاظت از محیط زیست است.

وی همچنین ادامه داد: این سازمان باید در مقابل ایجاد تاسیسات نفتی و صنعتی، موضع سرسختانه‌ای می گرفت و اجازه نمی داد که مجموعه ای از اقدامات به خشک شدن تالاب هورالعظیم منتهی شود.

گل مرادی آتش سوزی هورالعظیم را یک فاجعه خواند و یادآور شد: آتش در محدوده و منطقه‌ای رخ داده که ویژگی های یک تالاب را دارد و به دلیل برخورداری از آب و گیاه نباید چنین اتفاقی در آنجا رخ بدهد. این آتش در هر موقعیت، ساختار و مکان دیگری اتفاق می افتاد، قابل قبول تر بود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه به دلیل سوء تدبیر در مدیریت منابع آبی کشور و خشک شدن تالاب هورالعظیم این اتفاق در آنجا به وقوع پیوسته و همچنان هم کنترل نشده باقی مانده است.

ضعف مدیریت در بحران هورالعظیم

نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: متأسفانه به خاطر ضعف در سیستم مدیریتی کشور، گستره وسیعی از منابع طبیعی کشور در هورالعظیم به کام آتش رفته است.

این نماینده مجلس با اشاره به لزوم بهره گیری از امکانات هوایی برای کنترل آتش، تصریح کرد: با وجود پالایشگاه‌ها و چاه‌های نفت استان خوزستان، این استان برخورداری از امکانات هلی برد اطفای حریق را می طلبد، اما متاسفانه در هیچکدام از مجموعه های استان چنین تجهیزاتی وجود ندارد.

وی تاکید کرد:کمبودها در استان بسیار مشهود است. باید برای پیش بینی بحران‌های احتمالی ناشی از صنایع، امکاناتی را در استان تعبیه می کردیم. حادثه هورالعظیم دوباره به ما یادآوری کرد که برای مدیریت بحران باید امکانات و تجهیزاتی مانند هلی برد هوایی اطفای حریق وجود داشته باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه علاوه بر مدیریت کشور در مدیریت بحران نیز سوءمدیریت وجود دارد، گفت: البته باید صریح و شفاف عرض کنم که برای رفع مشکل،همه مسولان پای کار بودند و هستند، اما این به تنهایی کفایت نمی کند.

نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: معمولا در بحران های مختلف افراد زیادی به زحمت می افتند، اما معمولا هم به موقع به نتیجه نمی رسیم. چراکه در همه مسائل از مشکلات اقتصادی تا معضلات اجتماعی و بحران های زیست محیطی عاقلانه، مدبرانه و برنامه محور به دنبال بهره گیری از ظرفیت ها و امکانات نبوده ایم.

وی تصریح کرد: معمولا بعد از وقوع هر بحران، همه تلاش و حرکت جهادی را البته با بی برنامه‌گی به کار می بریم و بحران به صورت سطحی پشت سر گذاشته می شود، بعد دوباره مساله را فراموش می کنیم و روز از نو و روزی از نو.

کد خبر 351371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.