سؤال از رییس جمهوری؛ آری یا خیر؟

در شرایطی که رییس جمهور کشورمان باید فردا سه شنبه -شش شهریور- برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان با موضوع بررسی نابسامانی‌های اقتصادی کشور در مجلس حضور پیدا کند، فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس دیدگاه‌های مختلفی درباره آن مطرح کرده اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در نظام های سیاسی که سیستم تفکیک قوا وجود دارد، وظایف هر قوه در قانون اساسی مشخص شده است. در جمهوری اسلامی ایران نیز قانون اساسی، شرح وظایف و اختیارات قوا؛ همچنین مسئولیت هر قوه را تعیین کرده است. در این راستا مسئولیت اجرای قانون اساسی، انتخاب و عزل وزیران، ریاست هیئت وزیران، امضا و تایید قوانین و عهدنامه‌ها، برخی از مهمترین مسئولیت‌هایی است که بر عهده رییس قوه مجریه یا رییس جمهور است.

از سوی دیگر طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، مجلس شورای اسلامی علاوه بر وضع قوانین، حق نظارت مستمر بر اجرای قوانین را هم برعهده دارد(اصل ۷۶) و به سبب این حق «هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر کند(اصل ۸۴).» در نتیجه نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی نیز به استاد قانون و آیین نامه، می توانند از اختیارات قانونی خود استفاده نموده، وظیفه نظارتی خود را انجام دهند.

حال در شرایطی که نوسانات نرخ ارز و دلار و گرانی هایی که به تبع آن ایجاد شده، باعث نوعی نابسامانی در عرصه اقتصادی کشور شده است و به همین دلیل دو وزیر دولت روحانی از طریق استیضاح از کار برکنار شده‌اند، ۸۰ نماینده مجلس نیز با امضای طرح سوال از رییس جمهور و سپری کردن مراحل آیین نامه ای، درخواست حضور رییس قوه مجریه در مجلس و پاسخگویی به سوالاتشان در صحن علنی مجلس را مطرح کرده اند؛ طرحی که از زمان اعلام وصول در مجلس، اما و اگرهای بسیاری به دنبال داشته و قرار است فردا (سه شنبه- ۶ شهریور)  عملیاتی شود.

نمایندگان بدون توجه به شرایط و نظر دولت سؤالات خود را طرح می‌کنند

حمید رضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی درباره انتقاداتی که در فضای رسانه ای در مورد زمان یا شرایط طرح سوال از رییس جمهور مطرح شده است، گفت: نمایندگان مجلس، سؤال از رییس جمهور را چند ماه پیش یعنی زمان بروز مشکلات اقتصادی و نوسان‌های شدید ارزی و مسائلی که به دنبال آن اتفاق افتاد، شروع کردند.

وی تأکید کرد: اگر این مسائل حل شده بود، چه بسا خود این نمایندگان نیز می‌گفتند شرایط فعلی برای طرح سؤال مناسب نیست، اما به لحاظ اینکه در این چند ماه هیچ یک از این مسائل حل ورفع نشده، نمایندگان تصمیم دارند بدون در نظر گرفتن شرایط و نظر دولت سؤالات خود را مطرح کنند.

نماینده مردم اصفهان با ابراز امیدواری برای اینکه کار نظارت مجلس در فضای کاملا منطقی، با آرامش، رعایت انصاف، عدالت و تقوا انجام شود و رییس جمهور نیز پاسخگو باشد، تأکید کرد: در اوضاع کنونی مهم این است که رییس جمهور قبول کند و در مجلس حاضر شود.

آیا مجلس به وظایف خود عمل کرده است؟

محمد کیهانی، رییس حزب ندای ایرانیان شعبه اصفهان به خبرنگار ایمنا گفت: نظارت و پرسش از یک رکن اساسی مانند ریاست جمهوری هر چند یکی از حقوق نمایندگان است، از سویی، یک انتظار و سؤال نیز برای مردم ایجاد می کند که آیا مجلس خود قبل از اینکه وضعیت کشور به این سمت و سو برود و اوضاع تا این حد وخیم شود، به وظایفش خود کامل عمل کرده است یا خیر؟!

مردم نا امید نیستند؛ بلکه عصبانی هستند

کیهانی افزود: نقد عمده ای که بر عملکرد دولت می‌توان کرد، به حوزه اطلاع رسانی، به ویژه صحبت چهره به چهره با مردم بر می گردد که دولت در آن ضعف دارد.  از رییس جمهور تقاضا می کنیم اکنون که نمایندگان مجلس خواستار پاسخگویی وی شده اند، از کلی گویی پرهیز کند و به صورت شفاف به سؤالات نمایندگان پاسخ دهد تا ذهن مردم روشن شود.

وی تأکید کرد: مردم و اکثر طرفداران دولت بیش از اینکه ناامید باشند، عصبانی هستند و این عصبانیت با شفافیت و بیان واقعیت‌ها کاهش پیدا می کند. مردم در طول سال های گذشته پشتیبانی خود را از نظام و دولت های مختلف اعلام کرده اند و اکنون نوبت دولتمردان است.

ضعف مدیریتی داریم و رییس جمهور باید پاسخگوی آن باشد

اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم در مجلس نیز در اینباره به ایمنا گفت: در حال حاضر در تیم اقتصادی دولت نوعی سردرگمی وجود دارد و ما نمی دانیم که تصمیم گیرنده اصلی دولت در موضوعات اقتصادی چه کسی است؟ چندین سال است شرایط بانک مرکزی به گونه‌ای است که مردم و نمایندگان به عملکرد آن اعتراض دارند، ولی تغییری در آن دیده نمی شود، وزیر اقتصاد هم گفته است که بانک مرکزی زیر نظر من نیست.

وی تصریح کرد: بنابراین قطعاً در زمان فعلی، ضعف مدیریت داریم. همه اقداماتی که خارج از کشور علیه ما انجام می‌شود می تواند  ۵ یا ۱۰ درصد تأثیرگذار باشد، ولی۹۰ تا ۹۵ درصد مشکلاتی که پیش آمده مربوط به داخل کشور و ناشی از ضعف مدیریت است. در نتیجه به نظر نمایندگان مجلس رییس جمهور باید در این خصوص جوابگو باشد. متاسفانه اعتماد بین مردم و مسئولان از بین رفته است و رییس جمهور باید با یک جراحی بزرگ که انشالله انجام خواهد داد، این اعتماد از بین رفته را برگرداند.

پیگیر پاسخگویی دولت هستیم، اما استعفا نه!

محسن کوهکن، نماینده مردم لنجان گفت: دولت باید با فرموده‌های مقام معظم رهبری به صورت تکلیفی رفتار کند و وارد تحلیل نشود که سخنان ایشان نیز جز حمایت از دولت نبود پس آنها باید رهنمون ها را به گوش جان بشنوند.

وی با بیان اینکه برخی به دنبال استعفای دولت هستند، اظهار کرد: اگر کسی می گوید دولت باید استعفا دهد حرف بی اساس زده است و حتی ما که منتقد دولت بوده و با حمایت دولت هم به مجلس نیامده ایم، به هیچ عنوان پشت دولت را خالی نکرده و با طرح این مباحث مخالفیم.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: طرح موضوع ناکارآمدی دولت اشتباه است؛ چرا که دولت باید بماند، پاسخگو باشد و بر آن نظارت شود؛ همه باید به دولت کمک کنند و دولت نیز مسئولیت خود را انجام دهد.

رییس جمهور عوامل بحران زا را معرفی کند

فضل الله صلواتی، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز با بیان اینکه زمان طرح سؤال از رییس جمهور را مناسب نمی داند، گفت: با این وجود انتظار داریم با توجه به اینکه رییس جمهور باید در جلسه مجلس حاضر شود و به سوالات نمایندگان پاسخ دهد، در رابطه با گروه‌هایی که در ایجاد مشکلات و گرفتاری‌ها دخالت داشته‌اند، دولت در سایه و این مسایل صحبت کند، باید بگوید عوامل فساد در جامعه و عوامل بحران چه کسانی بوده اند و چه افرادی تلاش دارند جامعه را به سمت فروپاشی پیش ببرند.

در این موقعیت سوال از رییس جمهور به صلاح نیست

مرتضی طهرانی دبیر منطقه‌ای حزب اتحاد ملت ایران نیز در رابطه با طرح سؤال از رییس جمهور گفت: طرح سوال از رییس جمهور حق قانونی نمایندگان ملت است، اما در این موقعیت که کشور در معرض تهدید و تحریم‌ و آماج حملات خارجی است، لازم است که انسجام ملی حفظ شود، بنابراین افرادی که در صدد حفظ انسجام ملی هستند، بایدهمگی در یک هدف مشترک، متحد باشند. از این رو،  به نظر من در این موقعیت مطرح کردن طرح سوال از رییس جمهور به صلاح نیست.

کد خبر 351125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.