پاتوق بچه‌های خوب روستا

خورخه لوئیس بورخس گفته است که «من همیشه تصور کرده‌ام که بهشت نوعی کتابخانه خواهد بود.» حالا چند سالی است که «فرزاد میرشکاری» در گوشه‌ای از دیار کریمان، همان کرمان نام آشنا، برای کودکان، بهشتی کوچک ساخته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در بخش نخست گفت‌وگو با «فرزاد میرشکاری» وی از موقعیت جغرافیایی کتابخانه در روستای دهکهان و چگونگی شکل‌گیری ایده کتابخانه در روستا، سخن گفت. پس از آن او شرایط عضویت در کتابخانه، تعداد اعضا، تعداد  کتاب‌های کتابخانه و نحوه معرفی آن به علاقه‌مندان را توضیح داد. در این شماره نیز گفتگوی ما با او ادامه دارد، وی در این گفتگو مباحث دیگری را با ما در میان گذاشت.

آنچه میخوانید بخش دوم گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با فرزاد میرشکاری، موسس کوچک‌ترین کتابخانه ایران است.

راه ارتباطی مردم با «کتابخانه فاطمه‌ها» چگونه است؟

مردم روستای دهکهان به طور مستقیم به کتابخانه مراجعه میکنند و سایر مردم که در شهر و روستاهای دیگر هستند از طریق کانال تلگرام و پیج اینستاگرام با کتابخانه در ارتباط هستند.

نحوه تعامل اهالی روستا با شما چگونه است؟

اهالی روستا تعامل نسبتا خوبی با کتابخانه دارند و در مسابقات و جشنوارههای کتابخوانی حضور چشم گیری دارند.

آیا تاکنون برنامه‌های جانبی هم در این کتابخانه برگزار کرده‌اید؟

بله. بسیار زیاد. ما در کنار برنامههای ترویج کتابخوانی و امانت کتاب به اعضا، کلاسها و دورههای مختلف آموزشی برای اعضای کتابخانه و سایر اهالی برگزار میکنیم. در زمینه ترویج حفاظت از محیط زیست نیز بسیار فعال هستیم و اعضای کتابخانه را درگیر این امر کردهایم. علاوه بر این اردوهای تفریحی و ایرانگردی متنوعی را برای اعضای کتابخانه برگزار میکنیم.

آیا بچه‌ها تشویق شدند که خودشان کتاب بنویسند؟ 

بله. من همواره بچهها را به نوشتن تشویق کردهام. مهمترین فعالیت در این خصوص اجرای برنامه ضیافت داستاننویسان روستایی بوده که در طی آن اعضای کتابخانه داستان مینویسند و مورد داوری و نقد و تحلیل قرار میگیرند.

خودتان به چه کتاب‌هایی علاقه دارید؟

من عاشق رمان و داستان کوتاه هستم، البته کتابهای تاریخی و جامعه شناسی را هم خیلی دست دارم. در کنار اینها عاشق خواندن کتابهای زندگینامه هم هستم.

چند کتاب را هم به خوانندگان ما پیشنهاد کنید؟

کتاب پیرمرد و دریا اثر ارنست همینگوی بهترین کتابی بوده است که تاکنون خواندهام. خواندن این کتاب را به همه دوستان پیشنهاد میکنم. کتابهای ناتور دشت، و باز هم سفر، تاریخ ایران مدرن، ملت عشق، راه دشوار آزادی و من ملاله هستم، نیز فوقالعاده هستند.

تاکنون بچه‌ها را به اردوهای فرهنگی مثل بازدید از موزه‌ها یا بازدید از کتابخانه‌های بزرگ برده‌اید؟

بله بچهها از کتابخانه حسینیه ارشاد تهران و کتابخانه عمومی شهر کهنوج و کرمان بازدید کردهاند. در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ بچهها را برای بازدید از نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران به پایتخت بردیم. در این سفر بچهها از پل طبیعت هم بازدید کردند.

از افراد شاخص و مشهور تا کنون چه کسانی از «کتابخانه فاطمه‌ها» بازدید کرده‌اند؟

«کتابخانه فاطمهها» تعداد زیادی عضو مجازی دارند که از راههای دور عضو کتابخانه‌اند و دوست دارند روزی به کتابخانه مراجعه کنند. رضا امیرخانی، مصطفی رحماندوست، افسانه شعباننژاد و هوشنگ مرادی کرمانی. دکتر رضایی معاون دانشگاه الزهرا و آقای رفیع افتخار نویسنده معروف کودک و نوجوان برای دیدن «کتابخانه فاطمهها» به روستا آمدند، بامداد نعمتالله پسر حمید نعمتالله کارگردان مطرح سینما هم به همراه دوستان همکلاسی خود از این کتابخانه بازدید کردند. چندین نفر از شخصیتهای اداری و دولتی نیز از کتابخانه بازدید کردهاند به غیر از اینها خانم تهمینه میلانی هم در پیج خود پستی در مورد کتابخانه منتشر کردند.

با توجه به اینکه کتابخانه فاطمه‌ها تا حدودی شناخته شده است آیا برای ترویج این امر مهم تشویق هم شده‌اید؟

بله. در اسفند ۱۳۹۳ به‌خاطر این کتابخانه، روستای دهکهان به عنوان روستای دوستدار کتاب از طرف وزارت ارشاد و دفتر یونسکو انتخاب شد و این موضوع باعث شد از کتابخانه و عوامل آن تقدیر شود؛ ضمن اینکه نهادهای غیر دولتی مانند موسسه پژوهشی کودکان دنیا در برنامهای از من به عنوان موسس این کتابخانه تجلیل کرد. انجمن ترویج علم ایران، انجمن کتابداری ایران و اداره کل ارشاد کرمان جنوب نیز بهنوبه خود از این حرکت تقدیر کردند.

آیا از ظرفیت پیش‌آمده برای معرفی روستای دهکهان استفاده کرده‌اید؟

بله خیلی زیاد. سه سال متوالی در نمایشگاه کتاب غرفهای برای معرفی روستا و کتابخانه در اختیارمان قرار گرفت تا بتوانیم ظرفیتهای گردشگری و صنایع دستی خود را با بازدیدکنندگان معرفی کنیم.

برای تکمیل کتابخانه و بهبود عملکرد آن به چه چیزهای دیگری را نیاز دارید؟

برای بهبود عملکرد کتابخانه به شدت به یک سایت و اپلیکیشن نیاز داریم. ما میتوانیم از طریق یک سایت، فعالیتهایمان در عرصه ترویج کتابخوانی را تا ۵۰ برابر گسترش دهیم و میتوانیم ترویج حرفهای کتاب در همه روستاهای کشور پیگیر باشیم. برای راهاندازی این سایت و اپلیکیشن به ۱۲ میلیون تومان نیاز داریم.

آیا از سازمان خاصی هم حمایت شدید؟

از نهادهای غیردولتی که در امر ترویج و توسعه فرهنگ عمومی مردم به خصوص در روستاها فعالیت میکنند به صورت مداوم حمایت شدهایم. موسسه پژوهشی کودکان دنیا، موسسه مهرگیتی، بنیاد صدر دیار کریمان، و چند ناشر مطرح در تهران. نهادهای دولتی به ویژه ستاد عالی کانونهای فرهنگی و هنری مساجد کشور، معاونت وزارت ارشاد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز به سهم خود همیشه حامی ما بودند.

انتظار شما از مردم و مسئولان چیست؟

از مردم تقاضا داریم برای دیدن «کتابخانه فاطمهها» به روستای زیبای ما یعنی روستای دهکهان بیایند و اگر به دیدن ما میآیند بهترین و محبوبترین کتابهایشان را هدیه بیاورند. از مسئولان بهخاطر حمایتهاشان تشکر و قدردانی میکنیم. امیدواریم همیشه در کنار کتابخانه بمانند و بعضی از ایدههای ما که قابلیت اجرا در سراسر کشور دارند را حمایت کنند.

از شما و سایر خبرنگارانی که در اشاعه این حرکت فرهنگی نقش ایفا کردند و «کتابخانه فاطمهها» را تبدیل به یک بِرند فرهنگی و خوشنام کردید، سپاسگزارم. «کتابخانه فاطمهها» به تنها مکان فرهنگی روستای دهکهان در فصل اوقات فراغت دانشآموزان روستا تبدیل شده است. از هیچ نهادی به صورت دایم حمایت مالی نشده و در این هفت سال با همت مردم و لطف بعضی از مسئولان و ناشرین محترم تا امروز فعالیت خود را به صورت مداوم ادامه داده است. ان‌شاالله روزی یک حامی ثابت پیدا کنیم تا بدون دغدغه و با برنامهریزی دقیقتر بتوانیم به کارمان در ترویج مطالعه و کتابخوانی ادامه بدهیم.

به گزارش ایمنا، حالا پس از گفتگو با فرزاد میرشکاری چیزی ذهنمان را به خودش مشغول کرده و آن این است که همت یک انسان چگونه توانسته در پیشرفت و اعتلای فرزندان بخشی از ایران عزیزمان موثر باشد. امیدواریم که حرکت‌های این چنینی الگویی برای بقیه دوستداران کتاب و کتاب‌خوانی باشد و روزی برسد که اغلب شهرهای کوچک و روستاهای سرزمین‌مان صاحب کتابخانه و یا به تعبیری بهشتی کوچک شوند.

گفت‌وگو از: سمانه آقائی آبچوئیه، خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر ایمنا

کد خبر 350715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی زمانی IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    1 0
    دست‌ مریزاد به این همت
  • نینا IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    1 0
    خیلی جالب بود.
  • معلم مدرسه IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    1 0
    منم خيلي دوست داشتم ازين كارها ميتونستم انجام بدهم ...خوش به حالشون كه اين كار رو عملي كردند