تربچه؛ سلاحی برای مقابله با بیماری‌های قلبی

محققان ژاپنی به تازگی کشف کرده‌اند که مصرف تربچه باعث کاهش فشار خون شده و با امراض قلبی مبارزه می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کشف راه‌هایی برای کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی یکی از چالش‌های مداوم علم پزشکی است. بررسی‌های جدید محققان ژاپنی نشان می‌دهد که تربچه‌های بزرگ " Monsterradish" یا " Sakurajima daikon" که نام خود را از جزیره محل کاشت (Sakurajima) در ژاپن گرفته اند با بیماری‌های قلبی مبارزه می‌کنند. به طور کلی تربچه‌ها، دارای سطح بالایی از آنتی اکسیدان هستند و با توجه به مطالعاتی که قبلا صورت گرفته است، بر عوامل مرتبط با حمله قلبی و سکته مغزی یعنی افزایش فشار خون و لخته شدن خون تاثیر می‌گذارند.

علاوه بر این، تربچه حاوی رنگدانه‌ "آنتوسیانین" است؛ نوعی آنتی‌اکسیدان قوی که از بدن در برابر بیماری‌های قلبی عروقی محافظت می‌کند. این گیاه جادویی منبع عالی پتاسیم است؛ پتاسیم ماده‌ای معدنی است که در عملکرد بسیاری از سیستم‌های بدن نقش دارد. در واقع پتاسیم با عروق خونی تعامل داشته و سبب گشاد شدن رگ‌های خونی و در نتیجه افزایش جریان خون می‌شود. به طور تقریبی می‌توان گفت که حدود یک مورد از هر چهار مرگ و میر، به علت بیماری‌های قلبی عروقی مانند حمله قلبی و سکته مغزی رخ می‌دهد.

بنابراین کشف یک داروی شیمیایی طبیعی که خطر این بیماری‌ها را کاهش دهد، یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود. محققان دانشگاه کاگوشیما (Kagoshima) ژاپن به رهبری کتسوکو کجاوی، تحقیقی در مورد مزایای تربچه برای سلامت افراد و تاثیر تربچه در تولید اکسید نیتریک (nitric oxide) انجام داده‌اند. پژوهشگران با انجام طیف وسیعی از آزمایشات نظیر آزمایش "fluorescence microscopy " متوجه شدند که تربچه "monster radish" نسبت به تربچه‌های کوچک، اکسید نیتریک بیشتری تولید می کند.

به گفته آن‌ها سلول‌های اندوتلیال عروقی (vascular endothelial cells)، اکسید نیتریک تولید می‌کنند؛ هنگامی که این گاز به جریان خون منتقل می‌شود، باعث آزاد شدن عروق خونی شده و در نتیجه فشار خون کاهش می‌یابد. علاوه بر این اکسید نیتریک، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد. در واقع گلبول‌های قرمز و سفید خون، گاهی اوقات به دیواره‌های رگ‌های خون متصل می‌شوند که این کار خطر ایجاد لخته‌های خونی را افزایش می‌دهد اما آزاد شدن اکسید نیتریک به آسانی باعث جلوگیری از این اتفاق می‌شود.

بررسی‌های صورت گرفته به تازگی در مجله " Agricultural and Food Chemistry" منتشر شده است.

کد خبر 350617

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.