۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱
شهری که رکورد بهداشت آب را شکست!

شهرهای هوشمند آب، شهرهایی هستند که در آن‌ها از فناوری‌های نوین برای استفاده بهینه و مدیریت منابع آب استفاده می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تا سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان به ۹.۸ میلیارد نفر می‌رسد و با افزایش جمعیت، جا به جایی چشمگیری اتفاق می‌افتد، به گونه‌ای که افراد از محیط های روستایی به مراکز شهری انتقال می‌یابند. این بدین معنا است که میلیون‌ها انسان دیگر، ساکن شهرهای مشابهی می‌شوند که ما امروزه در آن‌ها زندگی می‌کنیم؛ جایی که پیش از این شبکه‌های انرژی، حمل و نقل، پاکسازی و توزیع آب تحت فشار قرار گرفته‌اند. اما شهرهای جهان به منظور حمایت از این نوع تراکم جمعیت، به بهبود زیرساخت‌ها و بهره وری بیشتر نیاز دارند. حال نقش مدیریت آب در شهرهای هوشمند آینده چیست؟

در واقع شهرهای هوشمند آینده شهرهایی هستند که این منبع گران‌بهای انرژی در آن‌ها به خوبی مدیریت می‌شود. به بیانی دیگر، آب هوشمند یکی از شش مولفه اصلی شهر هوشمند است. مولفه‌های دیگر شامل انرژی، پویایی، ساختمان‌ها، خدمات عمومی و یکپارچه‌سازی (integration) می‌شوند. می توان گفت که آب هوشمند، یک رویکرد جامع برای مدیریت آب و همچنین سیستم‌های زیربنایی در زمینه تامین منابع، پاکسازی و ارائه آن محسوب می‌شود تا جایی که با شناخت ناهنجاری‌ها در الگوهای مصرف کاربران، از هدر رفتن آب جلوگیری شده و هزینه عرضه آن نیز کاهش می‌یابد.

سنگاپور؛ کشوری پیشتاز در زمینه مدیریت آب

سنگاپور یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان در زمینه مدیریت آب محسوب می‌شود. این کشور برای تنوع بخشی به منابع تامین آب خود، اقدام به احداث نیروگاه‌های آب بازیافتی کرده است. مقامات سنگاپور امیدوار هستند تا سال ۲۰۶۰ بیش از ۵۵ درصد از آب شرب مصرفی خود را از طریق تصفیه آب‌های بازیافتی تامین کنند. کشور سنگاپور با وجود برخورداری از بارش فراوان، به ‌دلیل محدودیت زمین برای جمع‌آوری آب باران، میزان تبخیر بالا و کمبود منابع آب زیرزمینی، همواره با مشکل کمبود آب مواجه بوده است. بنابراین استفاده از آب بازیافتی (NEWater) یکی از راهکارهای جالب این کشور برای غلبه بر مشکل کمبود آب شرب است.

جالب است بدانید که تا سال ۲۰۰۳،  ۴ نیروگاه بزرگ آب بازیافتی (NEWater) با ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار متر مکعب آب در سنگاپور به بهره برداری رسید و در سال ۲۰۱۰ نیز بزرگ‌ترین شرکت آب بازیافتی در سنگاپور با تولید ۲۲۸ هزار متر مکعب آب، احداث شد. اما با وجود پیشرفت این فناوری در سنگاپور، مسئولان این کشور به فکر ساخت یک نیروگاه دیگر هستند تا بتوانند روزانه ۲۲۸ هزار متر مکعب آب تولید کنند. نکته حائز اهمیت این است که فناوری جدید، آب شربی را تولید می‌کند که حتی از استانداردهای سازمان بهداشت جهانی در زمینه آب آشامیدنی فراتر رفته است! برنامه های NEWater این کشور می تواند تا ۴۰ درصد از نیازهای کنونی سنگاپور را تامین کند و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۶۰ این میزان به ۵۵ درصد افزایش یابد.

کد خبر 350263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.