مطبوعات، مشروطه را زنده کرد

در آستانه روز خبرنگار، نخستین نمایشگاه نشریات قدیمی ایران با عنوان "بدر منیر" به همّت فرهنگسرای رسانه، وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در خانه مشروطیت و بیداری اسلامی اصفهان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از همین‌رو میانه بازار حسن آباد را گرفته و از میان خاطرات قدیمِ اصفهان می‌گذریم... حالا در منزلگاه آیت الله حاج آقا نورالله نجفی گام گذاشته‌ایم. در سالنِ نمایشگاه آرشیوی از نشریات و مطبوعات قدیم این مرز و بوم گرد آمده‌اند تا بار دیگر یادآور اهمیت مطبوعات حتی در عصر شبکه‌های اجتماعی باشد. گویی در گرداگردِ این سالن به تاریخِ مبثوتِ ایران گام می‌نهیم، حسرت می‌خوریم و لبخند بر لبمان شکوفه می‌زند. که نهالِ فرهنگ در ثبت آن مانا است.

فضل الله صلواتی پیشکسوت روزنامه نگاری در اصفهان در آیین افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات "بدر منیر" که بعد از ظهر یکشنبه_۱۴ مردادماه_ در خانه مشروطیت اصفهان برگزار  شد، گفت: قسمتی از خانه مشروطه، انبار پارچه و خاک گرفته بود. ما نوشتیم خانه مشروطه بر باد رفت و همه توجهشان جلب شد. آن زمان اسناد زیادی را از این محل جمع آوری کردیم.

وی ادامه داد: آقا نجفی پیش از میرزای آشتیانی دستور داد که در مقابل مسجد میدان قلیان‌ها را بشکنند، و رژیم به آقا نجفی اختیار دادند و او را به کاخ گلستان دعوت کردند، او گوشه ای از کاخ می‌خوابد و وقتی شاه می‌آید، با لهجه اصفهانی می‌گوید شاه نَیمِدند؟ شاه عصبانی از او می‌خواهد تا در رابطه با تنباکو دیگر صحبتی نکند، البته آقا نجفی هم نقطه ضعف‌های خود را داشتند.

صلواتی گفت: در آن زمان انگلیس با تفرقه اندازی به بهانه بابی‌گری جو را ملتهب کرده بود و آقا نجفی می‌خواست این جو را کنترل کند. اگرچه چنین چهره‌هایی در مشروطیت تاثیرگزار بودند اما می‌خواهم بگویم این مطبوعات بودند که مشروطیت را زنده کردند. از این رو ثبت و نگهداری از این مطبوعات بسیار اهمیت دارد. این بار مسئولیت بر دوش حکومت است و همه می‌دانیم که نگهداری و حفظ این اسناد تا چه حد مشکل و دشوار است.

به گزارش ایمنا، نمایشگاه مطبوعات "بدر منیر" اولین نمایشگاه روزنامه‌های قدیمی ایران از زمان قاجار تا دهه ۷۰ هجری شمسی با بیش از ۲۰۰ عنوان روزنامه است که تا ۱۷ مردادماه برپا است و علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند ساعت ۱۴ تا ۲۰ به خانه مشروطیت اصفهان، واقع در خیابان نشاط، کوچه چهاردهم مراجعه کنند.

کد خبر 350113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ابوالحسن مشروطه RU ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    0 0
    جمع اوری مدارک ومستندات دوران مشروطیت کاربسیار خوبی است کاش میتوانستم درنمایشگاهتان شرکت کنم وازنزدیک مستندات تاریخی را رویت نمایم امیدوارم موفق باشید - یزد ابوالحسن مشروطه