کم آبی یا قانون شکنی دولت ها؟/کمک فنر زمین بریده است

دبیراجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان گفت: میزان بارش‌ها نشان می‌دهد که دچار کم آبی نیستیم اما قانون شکنی دولت ها در خشکی زاینده رود نقش دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا اسفندیار امینی صبح امروز (پنج شنبه) در جمع خبرنگاران با اشاره به ساماندهی، حفاظت و بهره برداری از حوضه زاینده رود اظهار کرد: دغدغه خشکی زاینده رود تنها مختص کشاورزان نبوده بلکه تمامی افراد در استفاده از این رود سهیم هستند.

وی وقوع برخی مسائل زیست محیطی را در خشکی این رود موثر دانست و اضافه کرد:  امروز نه تنها در حوضه زاینده رود بلکه در کشور دریاچه و رودخانه دائمی وجود ندارد، حال این سوال مطرح می شود که میزان کاهش بارندگی‌ها تا چه اندازه در خشکی رودها موثر است؟

کم آبی یا قانون شکنی دولت؟

اسفندیاری خاطر نشان کرد: به جز امسال که در حوضه زاینده رود به معنای واقعی شاهد خشکسالی بودیم، در دیگر نقاط خشکسالی نبوده و آمارها حاکی است که هزار و ۳۸۵ میلی متر  بارندگی در سال ۹۵ و ۹۶ در حوضه زاینده رود رخ داده است.  آمار سال ۹۴ و ۹۵ نیز حدود هزار و ۲۳۵ میلی متر و آمار سال ۹۳ و ۹۴ هم هزار و ۶۳۰  میلی متر بارندگی را نشان می‌دهد.  

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان با تعجب از اینکه چرا با این میزان بارندگی شاهد خشکی رودخانه بودیم! گفت: این موارد حاکی است که دچار کم آبی نیستیم و قانون شکنی دولت‌ها را در این بخش نشان می‌دهد. بدان معنا که رییس جمهور و وزرا خودشان را فرا قانونی دانسته و مدیران استان هم خودشان را برتر از قانون می‌دانند، این درحالی است که بسیاری از قوانین یا آیین نامه‌های دولتی تغییر کرده و کارمندان هم به ابلاغ مقام مافوق توجه کرده و آن را اجرایی کردند، البته بخشی از این قانون شکنی‌ها از سوی مردم بوده است.

وی با اشاره به ساماندهی رودخانه گفت: اکنون در ساماندهی رودخانه شاهد تخلفات مردم هستیم و مجموعه این عوامل موجب اتفاقات امروز شده و خواسته یا ناخواسته شهر در حال فرونشست بوده و این موضوع قابل تکذیب نیست.  

کمک فنر زمین بریده است

اسفندیاری اضافه کرد: آب زیرزمینی مانند کمک‌فنر ماشین، کار لرزه‌گیری را انجام داده و نبود آن موجب فرونشست زمین شده و موج‌های زیرزمینی به سطح زمین رسیده و در نتیجه لرزه‌ها را بیشتر احساس می‌کنیم.  

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان با تأکید بر این نکته که ارتباط علمی حساب شده‌ای بین سطح سبز زمین با باران زایی ابرها وجود دارد، گفت: باران زایی ابرها وابسته به فاکتورهای دما، رطوبت، ارتفاع و موانع منطقه است.   

اسفندیاری با بیان اینکه در خصوص علل خشکی زاینده رود به جمع بندی‌هاییرسیده‌ایم، افزود: همچنین در مراحل بعدی فعالیت‌های پژوهشی توسط گروه‌های متفاوتی که از دستگاه‌های مختلف تشکیل شده بودند به راه حل‌هایی برای رفع این مشکلات رسیدیم. این راهکارها در مصوبات دهم، سیزدهم و بیست و چهارم شورای عالی آب در نظر گرفته و تصویب شده است.

سقوط اصفهان بدون زاینده رود

وی اضافه کرد: همچنین عدم بارگذاری بر حوضه زاینده رود، هماهنگی شورای عالی آب، حوزه مدیریت یکپارچه آب و برطرف شدن نیاز به آب با خود حق آب و موارد دیگر از مصوبات این سه جلسه در بخش اجرایی بوده است.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان با اشاره به پرداخت خسارت کشاورزان شرق اصفهان گفت: اسفندماه سال ۹۶ به کشاورزان دارای دفترچه از یک میلیون و ۴۰۰ تا سه میلیون تومان پرداخت شد.  

کد خبر 349880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.