شیوه جدید برای تشخیص و درمان افسردگی شدید

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که بیماری افسردگی مقاوم به درمان (treatment-resistant depression)، با کاهش سطح معینی از یک مولکول خاص در خون، قابل تشخیص است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بر اساس تازه‌ترین آمار سازمان ملی بهداشت (NIH)، بیش از ۱۶ میلیون فرد بزرگسال آمریکایی در سال ۲۰۱۶ حداقل یک بار افسردگی شدید را تجربه کرده‌اند. اگرچه شیوه‌های درمان ضد افسردگی (antidepressant treatment) برای اکثر مبتلایان به افسردگی مفید است، در ۳۰ درصد از این بیماران هیچ‌گونه علائم بهبود مشاهده نشده و یا شیوه‌های ضد افسردگی به طور جزئی پاسخگوی بیماری آن‌ها است.

اما یافته‌های جدید محققان آمریکایی حاکی از این است که کمبود نوعی مولکول موسوم به " acetyl-L-carnitine" باعث کاهش افسردگی مقاوم به درمان شده و سطح این مولکول در خون، شیوه‌ای جدید برای تشخیص اختلال افسردگی محسوب می‌شود. در واقع مولکول LAC در بسیاری از فرآیندهای مغزی موثر بوده و نقش مهمی در سوخت و ساز بدن دارد و باعث تحریک نوعی ژن خاص می‌شود. برخی مطالعات نشان داده‌اند که مکمل‌های غذایی LAC دارای نقش نوروپروتکتیو (neuroprotective) و ضد افسردگی هستند و همچنین یک شیوه امیدوار کننده برای روش‌های درمان ضد پیری محسوب می‌شود که ممکن است منجر به کاهش نقصان شناختی شود.

علاوه براین بررسی‌های دیگر حاکی از این است که مکمل‌های غذایی LAC باعث بهبود علائم افسردگی در موش‌ها می‌شود، زیرا این مولکول نقش تنظیم کننده نوعی ژن را دارد که سطح " گلوتامات " را کنترل می‌کند. گلوتامات نیز یک انتقال دهنده عصبی مهم است که ارتباط میان سلول‌های عصبی را آسان کرده و وظیفه ارسال سیگنال در میان عصب‌ها را بر عهده دارد و باعث می شود مغز خاطرات جدید را شکل دهد. در بررسیهای جدید که توسط محققان دانشگاه راکفلر در نیویورک و با همکاری ناتالی رسگون، استاد روانپزشکی دانشگاه استنفورد کالیفرنیا انجام شد، محققان سطح مولکول LAC را در خون افرادی که اختلال افسردگی شدید در آن‌ها تشخیص داده شده بود ارزیابی کرده و سطح این مولکول را با افرادی که به این اختلال مبتلا نبودند، مقایسه کردند.

پژوهشگران دریافتند که سطح LAC در افرادی که دارای افسردگی هستند، به طور قابل توجهی پایین تر از گروه دیگر است و افرادی که سطح مولکول LAC در آن‌ها بسیار پایین است، به نوع شدید افسردگی مبتلا بوده و ممکن است بیماری به زودی در آن ها گسترش یابد. به گفته کارلا ناسکا، یکی از اعضای گروه تحقیق، آنچه باعث ایجاد مشکل در بیماران مبتلا به افسردگی می شود مربوط به زیست شناسی مولکول LAC است. پروفسور مک ایون از دیگر اعضای گروه تحقیق می‌گوید:" بررسی‌های بیشتر در مورد بیومارکرهای جدیدی که اختلال افسردگی را به طور دقیق‌تر شناسایی می‌کند، باعث می‌شود تا شیوه‌ای متفاوت از تفکر در مورد درمان این بیماری صورت بگیرد. "

کد خبر 349753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.