اصفهان موزۀ هنر است

آیین تجلیل از "محمدعلی نجفی" با عنوان "حدیث حاضرِ غایب" برگزار شد، وی معمار، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان ایرانی است که در اصفهان متولد شده و در زمینه‌های کارگردانی، نویسندگی، بازیگری، تهیه‌کنندگی و طراحی صحنه و لباس آثار متعددی را در کارنامه‌ هنری‌اش و در مقاطع مختلف ثبت کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این آیین که بعد از ظهر دوشنبه _هشتم مردادماه_ در در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد، سید مرتضی رضوانی سردبیر ماهنامه فرهنگی هنری "برای فردا" با اشاره به اهداف ماهنامه برای فردا، گفت: ما در این ماهنامه به دنبال رشد فرهنگی هنری اصفهان و توسعه اجتماعی شهر بوده‌ایم و این ماهنامه به بررسی جنبه های اجتماعی این مسایل پرداخته است.

سیدمرتضی رضوانی سردبیر ماهنامه فرهنگی هنری "برای فردا" در شماره ۲۲ این ماهنامه به معرفی "محمدعلی نجفی" هنرمند معمار ،کارگردان، طراح صحنه و بازیگر اصفهانی سینمای معاصر پرداخته است

سینما وسیله‌ای برای فرهنگ‌سازی است

هم‌چنین قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان  گفت: نسل دهه ۶۰ با فیلم‌ها و سریال‌های محمدعلی نجفی بزرگ شده اند و کسی از این نسل نیست که این برنامه ها به خصوص "سربداران" را ندیده باشد.

وی افزود: هنوز هم وقتی صدای موسیقی یا تصاویری از این سریال را می‌بینیم به نظرمان از بهترین سریال‌ها است. سینما وسیله‌ای برای فرهنگ‌سازی و بیان دردهای جامعه و آزادی یک ملت است.

شهردار اصفهان افزود: امیدوارم اصفهان با وجود هنرمندانی مانند نجفی بتواند در عرصه‌های مختلف هنری خودنمایی کند و هنرمندان مشکلات جامعه را بدانند و با آثارشان این مشکلات را بیان کنند.

نام شهر موزه بر تارک اصفهان است

هم‌چنین در این همایش محمدعلی نجفی با اشاره به خاص بودن بافت شهری اصفهان گفت: هیچ شهری بافت متفاوت اصفهان را ندارد. شهری که در آن زندگی می‌کنیم بافتی استثنایی است که می‌توان آن را موزه هنر نامید و در واقع باید گفت که این شهر استثنایی است و نام شهر موزه بر تارک خود دارد.

این نویسنده و کارگردان سینمای ایران با بیان اینکه هر فیلمی که ساختم صحنه‌ای از اصفهان را در آن نمایش داده‌ام. اصفهان شهری متفاوت و خاص است که برای فهمیدن آن باید از قشر متوسط باشی، گفت: اصفهان دو محور اصلی دارد که این شهر را نسبت به هر شهری متمایز می‌کند ابتدا محور چهارباغ و دیگری محور زاینده رود و یک مُهر اصالت دارد که در هرجای دنیا با نام آن شناخته می‌شود و آن نقش جهان است. با ساختن میدان آزادی که برای این شهر نیز چنین مهری درست کنند، ولی بافت تهران این اجازه را نداد، سپس تصمیم گرفتند برج میلاد را با همین هدف احداث کنند و بازهم بافت تهران چنین اجازه‌ای نداد؛ این درحالی است که اگر به عنوان یک محقق طراحی آزادی را بررسی کند می‌بینید که تمام هنرهای ایران در آن وجود دارد و کلکسیونی از همه معماری و هنر و اندیشه ایران است، اما بافت تهران اجازه نمی‌دهد که این مکان به‌عنوان یک مهر مشخص ثبت شود.

نجفی با بیان اینکه در دنیا دوشهر استثنایی وجود دارد که یکی شهر فلورانس ایتالیا و دیگری اصفهان است، گفت: سینمای اصفهان به مرحوم زاون قوکاسیان مدیون است. او مردی است که بدون هیچ چشم داشتی برای مردم کار کرد و به من یاد داد من هرچه باشم محمدعلی نجفی هستم و شاید مردم برای منافعشان به من آقای مهندس بگویند و برای منافعشان مرا را بالا یا پایین ببرند. همه باید بدانند که دیگران برای منافعشان از شما حمایت می‌کنند. اگر کسی این را باور کرد شروع دیکتاتوری است.

این نویسنده و کارگردان سینما به مسجد شیخ لطف الله اشاره کرد و افزود: "افسانه شهر لاجوردی" وقتی در اصفهان به نمایش درآمد زاون گفت "نجفی مگر این ملودرام بود؟چرا من سراسر دیدن این فیلم گریه کردم؟" و من  پاسخ دادم که من و تو دو وجه مشترک داریم که آن دو اصفهان و سینما هستند و فیلم "افسانه شهر لاجوردی" هردوی این اهداف را محقق کرده است.

زاینده رود الهام‌بخش اصفهان است

در این آیین مرضیه برومند نیز با بیان اینکه باوجود تفاوت در نظر و عقیده می‌توان دیالوگ فرهنگی برقرار کرد، گفت: متاسفانه امروز چنین دیالوگ‌هایی برقرار نمی‌شود و وقتی درباره کاری صحبت می‌کنیم در ابتدا می‌پرسند آیا اسپانسر داری؟

وی با تاکید بر اینکه هیهات که آنچه امروز حلقه مفقوده است اخلاق است، این کارگردان سینما ادامه داد: شاید زاینده رود به همت عده ای بعدها همچنان شود، اما البته زاینده رود فقط یک رود نیست و الهام بخش اصفهان است و بی احترامی به طبیعت آثار سویی دارد، اما در این بین اخلاق خیلی دیر جبران می‌شود و دغدغه هنرمند باید اخلاق و ترویج انسانیت و خوبی ها باشد.

برومند با بیان اینکه هدف در سینما این نیست که بسازی و جایزه ببری، بلکه هدف این است که مخاطبین را هدف قرار بدهی و این ارتباط را به وجود بیاوری، گفت: جشنواره فیلم های کودک و نوجوان جزو میراث معنوی اصفهان محسوب می‌شود و علی‌رغم همه مشکلات موجود می‌تواند همدلی و امید ایجاد کند و دل‌های مردم را به هم نزدیک کند.

این کارگردان تصریح کرد: اصفهان جای هنر و اندیشه است و آقای نجفی فرزند خلف هنر و اندیشه هستند.

به گزارش ایمنا، "محمدعلی نجفی"   علاوه بر فعالیت هنری، اولین مدیر سینمایی بعد از انقلاب اسلامی هم بوده است. وی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد شهرسازی و معماری از دانشگاه ملی است و نخستین فعالیت هنری سینمایی‌اش را با کارگردانی فیلم "جنگ اطهر" آغاز کرد. سریال‌های "سربداران" و "زمان شوردگی" و هم‌چنین فیلم‌های لوحه صفورا، زمین آسمانی، عشق طاهر، پرسه در شهر لاجوردی و گرگ بازی  از جمله آثاری است که توسط محمدعلی نجفی کارگردانی شده است. 

کد خبر 349633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.