اصفهان چهار مرکز انتقال خون کم دارد

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه سازمان انتقال خون استان اصفهان با کمبود فضای فیزیکی مواجه است، گفت: ضروری است که چهار مرکز اهدای خون در شمال، جنوب، شرق و غرب اصفهان راه‌اندازی شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید زینلی پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری که به مناسبت ۹ مرداد روز اهدای خون برگزار شد، برچیده شدن نظام خون فروشی را هدف اصلی راه اندازی سازمان انتقال خون دانست و اظهار کرد:  در گذشته بیمارستان ها در ازای خون اهدایی هزینه پرداخت می کردند که پس از تاسیس انتقال خون تا سال ۱۳۸۱ نظام خون جایگزین مطرح بود که پس از آن اهدای خون داوطلبانه اجرا شد و تاکنون صددرصد اهدای خون به صورت داوطلبانه است.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ نوع فرآورده و محصول نوین در انتقال خون ایران تولید می‌شود، افزود: سازمان انتقال خون یک سازمان حاکمیتی و دولتی است و اعتبارات دولتی نیازهای انتقال خون را به طور کامل برآورده نمی‌کند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به تاسیس انجمن خیریه ترویج اهدای خون سالم در اصفهان گفت: هدف این خیریه جذب بیشتر افراد اهداکننده و ترویج فرهنگ اهدای خون سالم است و در راستای جبران کاستی‌های کمی و کیفی انتقال خون در استان اصفهان فعالیت می کند.

وی با اشاره به افزایش دو درصدی اهداکنندگان خون در استان اصفهان در چهار ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: سال گذشته ۱۷۱ هزارو ۷۴۰ نفر برای اهدای خون مراجعه کردند که از این تعداد ۱۳۳ هزار نفر موفق به اهدای خون شدند.

زینلی با بیان اینکه کل فرآورده‌های تولید شده در سال ۹۶ در استان ۳۵۹ هزار واحد بوده است، اظهار کرد: شاخص‌ترین محصول تولید شده در سال گذشته پلاکت "آفرز" با ۱۰۰۰ واحد تولید بوده است  که نسبت به سال گذشته تولید این فرآورده پنج برابر افزایش داشته که این محصول یکی از نوین‌ترین فرآورده های خونی در کشورهای توسعه یافته است.

وی با بیان اینکه ۹۶.۵ درصد از اهدا کنندگان خون استان اصفهان مرد و  ۳.۵ درصد  زن هستند، گفت: زنان در کشور تصورات غلط در خصوص فقر آهن و کم‌خونی زنان دارند و این در حالی است که قبل از اهدای خون از همه اهداکنندگان آزمایشات لازم انجام می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به وجود چهار پایگاه انتقال خون در شهرهای کاشان، نجف آباد، شهرضا و خوانسار اظهار کرد: همچنین در شهرهای گلپایگان، نایین و خمینی شهر مراکز اهدای خون فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه در کشور از هر یک هزار نفر ۲۵ نفر نسبت به اهدای خون اقدام می کنند، اضافه کرد :در اصفهان به ازای هر یک هزار نفر ۲۷ اهداکننده خون وجود دارد.

زینلی تصریح کرد: شاخص HIV استان از شاخص کشوری پایین‌تر است.

وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون استان اصفهان با کمبود فضای فیزیکی مواجه است، گفت: ضروری است که چهار مرکز اهدای خون در شمال، جنوب، شرق و غرب اصفهان راه‌اندازی شود و این در حالی است که تنها یک مرکز خواجو تمام حجم خدمات‌رسانی را بر عهده دارد.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با تاکید بر اینکه بیماران تالاسمی بیشترین مصرف‌کنندگان خون هستند، اظهار کرد: به دلیل واکنش بدن این بیماران به خون، افراد تالاسمی نیازمند خون فاقد آنتی‌ژن برای کاهش واکنش به خون هستند که تهیه آنتی‌ژن بسیار زمان‌بر و هزینه‌بر است و این امر نیازمند تجهیزات به روز است که انتقال خون با کاستی‌هایی در این زمینه مواجه است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای فرآورده‌های پلاسمای مورد نیاز از گروه خونی مردم همان کشور تامین می‌شود، افزود: این در حالی است که از ۱۸ مرکز در کشور ایران پلاسما و فراورده‌های پلاسما برای کشور آلمان ارسال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر گونه اهدای خون به بیماران و نیازمندان خون در بیمارستان‌ها باید به صورت رایگان انجام شود، افزود: هزینه‌هایی که در بیمارستان‌ها دریافت می‌شود تنها به دلیل خدمات انتقال خون اعم از آزمایش، نگهداری و فرآورده‌گیری است که ۹۶ درصد این هزینه را بیمه‌ها و تنها چهار درصد آن را بیمار پرداخت می‌کند.

زینلی با بیان اینکه مرکز سپاس انتقال خون استان اصفهان راه اندازی شده است، گفت: این مرکز که مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز است و برای گردآوری بانک اطلاعاتی از سلول‌های بنیادی از سال ۹۵ راه‌اندازی شده است که افراد متقاضی اهدای خون برای عمل مغز استخوان در آن ثبت‌نام می‌کنند.

وی در خصوص تعداد پذیرش شده در بانک اطلاعاتی سپاس خون گفت: در سال ۹۵، ۲۹۰ نفر و در سال ۹۶، ۷۹۱ نفر در مرکز سپاس پذیره‌نویسی کردند. این مرکز در آینده می‌تواند به اعمال جراحی پیوند مغز استخوان کمک قابل توجهی داشته باشد.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان در خصوص گروه‌های خونی نادر گفت: از هر ۱۰ هزار نفر جمعیت یک مورد گروه خون نادر وجود دارد که در استان اصفهان ۱۵ مورد گروه خونی نادر شناسایی شده است.

کد خبر 349594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.