نگرانی از تامین آب شرب/ هزینه ساخت سد و تونل سوم تامین شده است

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان گفت: با توجه به کاهش بارندگی‌ها این نگرانی وجود دارد که تنها تا هشت ماه دیگر بتوان آب شرب اصفهان را تامین کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام و المسلمین سید ناصر موسوی لارگانی صبح امروز (پنجشنبه ۴ مردادماه ۹۷) در نشست خبری خود اظهار کرد: امروز دشمن اعلام جنگ کرده و در خزانه داری امریکا ستاد جنگ تشکیل یافته است،  هر روز شاهد هستیم رییس جمهور امریکا و دیگر سران آن تنش هایی را ایجاد می‌کنند که جا دارد از موضع گیری های ارزشمند رییس جمهور در هفته های گذشته تشکر کرد، به ویژه در بخش صادرات نفت که گفت اگر قرار است صادرات نفت ایران به صفر برسد کشور دیگری هم نمی‌تواند نفت صادر کند؛ این موضع انقلابی مورد تقدیر رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت.

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان با بیان اینکه پس از تغییر دولت وقتی مشکلات اقتصادی اعلام شد، دشمنان فشارهای اقتصادی را بیشتر کردند و ایران را با جنگ اقتصادی تحت فشار قرار دادند، تصریح کرد: نمایندگان مجلس در زمان تدوین لایحه بودجه ۹۷ سعی کردند اتکا به نفت را در بودجه کم کنند، هر چند اگر اتکا به نفت نیز کم شود، مجبور به افزایش فشارهای مالیاتی می‌شویم چرا که هزینه های کشور گم نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مجلس در دو سال پیاپی دولت را موظف کرد پروژه‌های عمرانی نیمه تمام را به بخش خصوصی واگذار کند تا درآمدی برای دولت و عامل کاهش فشارهای دولت باشد، اظهارکرد: از دولت های نهم و دهم پروژه‌های نیمه تمام زیادی بر جای مانده است، سرمایه‌های کشور در این پروژه‌ها راکد مانده و نارضایتی ها افزایش یافته است، اگر تا چند سال بودجه‌های عمرانی برای اتمام آنها اختصاص یابد، باز هم اتمام پروژه‌ها کار دشواری است.

موسوی لارگانی تاکید کرد: دولت یازدهم وعده داد پروژه‌های بالای ۸۰ درصد پیشرفت را به اتمام برساند، از این رو برای کاهش اتکا به نفت راهکارهایی اعلام شد، مبنی بر اینکه اصل ۴۴ قانون اساسی را اجرا و امور را به مردم واگذار کند.

وی با بیان اینکه تاکنون اصل ۴۴ قانون اساسی آنگونه که باید در مسیر خود اجرا نشده و واگذاری‌ها انجام نشده است، ادامه داد: بیشتر واگذاری‌ها به بخش نیمه دولتی یا همان خصولتی انجام شده، در حالی که باید به بخش خصوصی واگذار می‌شد و البته این موضوع در بودجه ۹۷ مطرح شده است.

تامین هزینه ساخت سد و تونل سوم کوهرنگ

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان با اشاره به مشکلات آبی استان اظهارکرد: مهمترین دغدغه مجمع نمایندگان استان مسئله آب است و در این راستا جلسات زیادی با رییس قوه مقننه و با حضور مسئولان وزارت نیرو و مسئولان آب استان برگزار شده است.

وی افزود: در این جلسات قرار شد برداشت‌های بی رویه بالادست کنترل و کنتورگذاری هم انجام شود، سهم آبه‌ها نیز مشخص شود و حقابه داران به حق قانونی خود برسند.

موسوی لارگانی با بیان اینکه در بودجه سال جاری از سر جمع بودجه سه هزار میلیارد تومان اضافه آمد که در اختیار نمایندگان قرار داده شد، گفت: به هر نماینده شش میلیارد تومان پول می‌رسید که ۱۲ نماینده استان اصفهان با اینکه مشکلات زیادی در شهرستان‌های حوزه انتخابی خود داشتند، این مبلغ را برای سد و تونل سوم اختصاص دادند تا زودتر سد تونل سوم کوهرنگ را به نتیجه برسانیم.

وی تصریح کرد: اعتباری معادل۷۰ میلیارد تومان از سال ۹۵، ۷۴ میلیار تومان در بودجه ۹۶ و همین مقدار در بودجه ۹۷ برای سد تونل سوم وجود دارد، غیر از پولی که در اختیار نمایندگان قرار گرفته است؛ پول فراهم شده وجلسه‌ای با پیمانکار برگزار شده تا این طرح ظرف دو سال اجرایی شود و چنانچه تاخیری ایجاد شد، پیمانکار به صورت روز شمار خسارت پرداخت کند.

تلاش برای تکمیل سد و تونل سوم در کمتر از دو سال

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان یادآور شد: تاریخ قرارداد با پیمانکار سد تونل سوم از ۱۷ فروردین ۹۷ بوده است که قرار شد طی دو سال به اتمام برسد، البته فشارها برای تکمیل سد تا یک سال و نیم آینده وارد شده است، نکته مهم اینکه با اجرای این پروژه ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب به پشت سد اضافه می شود.

وی با اشاره به اجرای طرح طوبی در استان چهارمحال و بختیاری گفت: باید موضوع طرح طوبی که در استان همجوار اجرا و باغ های بادام و هلو بر روی قله‌های کوه انجام شده، از سوی یک گروه بی طرف بررسی تا مشخص شود که این طرح چقدر هزینه و درآمد داشته است؟ آبی که برای این باغات مصرف می‌شود در ازای هر متر مکعب ۲۵ هزار تومان هزینه دارد، آیا این آب با این هزینه پمپاژ برای درختان، برگشتی دارد یا خیر؟

موسوی لارگانی اظهارکرد: نمایندگان تاکید دارند اگر طرح طوبی نتیجه‌ای ندارد، دولت هزینه باغداران را پرداخت کند و این آب را برای دشت‌های فلاورجان که در سال سه مرتبه کشت در زمین‌های حاصلخیز آن انجام می‌شد و اکنون با شرایط ایجاد شده تبدیل به کویر می‌شود، انتقال داده شود.

دو پیشنهاد برای انتقال آب از دریا

وی در ادامه صحبت هایش در خصوص انتقال آب از دریا گفت: برای انتقال آب از دریا دو پیشنهاد وجود دارد، یکی انتقال آب از خلیج فارس و دیگری دریای عمان است، البته بررسی‌ها در حال انجام است تا بتوانیم آب را از خلیج فارس و دریای عمان انتقال دهیم. در صورتی که این پروژه وارد فاز اجرایی شود، مجتمع فولاد مبارکه کمکی هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی خواهد کرد و یک سرمایه گذار دیگر از اصفهان و یک سرمایه گذار چینی برای ارائه فاینانس نیز اعلام آمادگی کرده‌اند، بی شک اگر آب به اصفهان برگردد بسیاری از مشکلات اقتصادی و گردشگری رفع می‌شود. موضوع انتقال آب از بهشت آباد هم در حال پیگیری است تا بتوانیم به یک نتیجه‌گیری قابل قبول دست یابیم.

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان با بیان اینکه اگر از پتانسیل گردشگری و میراثی که در اصفهان وجود دارد، به خوبی استفاده شود مشکلی در بخش اقتصادی نخواهیم داشت، افزود: زیرساخت‌های لازم در اصفهان برای افزایش جذب گردشگر وجود ندارد، هتل به اندازه کافی در استان اصفهان نیست و گاهی برخی از هتل ها تا چهار ماه رزرو هستند.

موسوی لارگانی به بحران فرونشست زمین بر اثر کاهش منابع آب های زیرزمینی اشاره و تصریح کرد: فرونشست زمین غیر از سی و سه پل دیگر میراث ارزشمند اصفهان از جمله عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله را تحت تاثیر قرار می دهد، در این ارتباط راهکاری مطرح شد تا پساب بادستگاه‌های پیشرفته بازچرخانی شود.

نگرانی از تامین آب شرب تا ۸ ماه

وی افزود: تا چند سال پیش همه از پساب فراری بودند اما امروز دعوای پساب به راه افتاده، کشاورزان، آب منطقه‌ای و شرکت آب و فاضلاب شهری ادعای حق مالکیت پساب را مطرح کرده‌اند که در این راستا توافق بهره گیری از پساب در دستور کار است تا میراث باقی مانده حفظ شود.

رییس مجمع نمایندگان استان با اشاره به تامین آب شرب اصفهان تاکید کرد: با توجه به کاهش بارش ها، این نگرانی وجود دارد که تنها تا هشت ماه دیگر بتوانیم آب شرب را تامین کنیم، متاسفانه در حال حاضر تنها ۲۹۷ میلیون متر مکعب آب پشت سد وجود دارد، در حالی که برای بخش شرب اصفهان و یزد ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب نیاز است، ضمن اینکه باغات چندین ساله خمینی شهر، نجف آباد و فلاورجان نیز در حال خشک شدن هستند.

وی همچنین با اشاره به مشکلات ارزی اظهارکرد: یکی از آرزوهای دولت‌های مختلف تک نرخی شدن قیمت ارز بود تا رانت خواری‌ها، فسادهای موجود و رانت‌های ارزی که خیلی از آقازاده ها آن را به وجود آورده‌اند، برطرف شود، اما شرط آن این است که ارز مورد نیاز مشتریان فراهم شود.

لارگانی تصریح کرد: در حال حاضر نوبخت عنوان کرده برای هر کالای وارداتی ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی در اختیار قرار می‌دهیم در حالی که یکی از واردکنندگان لوله از چهارماه پیش منتظر ارز است تا مواد اولیه ضروری مجتمع فولاد را وارد کند؛ این در حالی است که برخی شرکت ها با استفاده از ارز دولتی کالاهای لوکس وارد کردند که شاید یک درصد مردم نتوانند آن کالاهای لوکس را خریداری و دریافت کنند.

تغییر رییس کل بانک مرکزی باید زودتر اتفاق می‌افتاد

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان با اشاره به موضوع ارز ثانویه اظهارکرد: در حال حاضر اگر بتوانیم حداکثر دو قیمت در بازار ارز داشته باشیم می‌توانیم تا حدودی بازار را کنترل کنیم، البته باید نظارت بیشتری انجام شود و همین عدم نظارت‌ها باعث هک شدن سایت سازمان صنعت معدن و تجارت شده است.

وی با بیان اینکه دولت باید تغییر رییس کل بانک مرکزی را از ماه‌ها قبل در دستور کار خود قرار می‌داد که در آن زمان هم جنبه روانی و هم اقتصادی به همراه داشت، تصریح کرد: با تغییر سیاست بانک مرکزی و چند مدیر اقتصادی شاید اثراتی در قیمت بازار ارز شاهد باشیم.

موسوی لارگانی به کاهش درآمد شهرداری‌ها نیز اشاره و اظهارکرد: درآمد شهرداری ها به دلیل رکودی که در ساخت و ساز ایجاد شده، بسیار کاهش یافته است و این کاهش درآمد نمی‌تواند جوابگوی هزینه های شهر باشد، به هر حال شهرداری اگر فقط یک روز زباله‌های شهر را جمع نکند، وضعیت بسیار بدی برای شهرها به وجود خواهد آمد، این در حالی است که برخی از هزینه‌ها اجتناب ناپذیر است.

حقوق ۵ ماهه برخی کارگران شهرداری‌ها پرداخت نشده است

وی با بیان اینکه بعضی شهرداری ها تا پنج ماه حقوق پیمانکاران و کارگران را پرداخت نکرده‌اند و این کارگران تحت فشارهای زندگی قرار گرفته‌اند، تاکید کرد: راهکار رفع این مشکل تامین هزینه های جاری شهرداری ها با استفاده از بودجه‌های دولتی است، در این باره دولت باید لایحه‌ای به مجلس ارایه کند تا مورد بررسی قرار گیرد.

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان با اشاره به موضوع قطعی برق در شهرها گفت: در تابستان امسال قطعی های برق را شاهد هستیم، اتفاقی که در سال های گذشته به ندرت شاهد بودیم، در این رابطه وزارت نیرو دلیلی قطعی های برق را کمبود منابع آبی، گرمای زیاد هوا و افزایش مصرف برق عنوان کرده است. کشور ما در گذشته برق صادر می کرد و حالا مشخص نیست صادرات برق عامل قطعی ها بوده است یا خیر؟

کد خبر 349258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.