پشت پرده گرانی اخیر میوه+ اسناد

درحالی که رییس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان علت گرانی میوه را ناشی از گران‌فروشی خرده فروشی‌ها و کمبود میوه عنوان کرده، اما اسناد، داستان دیگری را حکایت می‌کند.

به گزارش ایمنا، سرمازدگی و کمبود آب و در نتیجه کاهش تولید میوه‌های تابستانی از جمله دلایلی است که برای گرانی‌های اخیر میوه بیان می‌شود. گرچه این دلایل قابل قبول است اما بنا به گفته ناصر اطرج، رییس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان علاوه بر این، گران فروشی مغازه‌های خرد نیز مزید بر علت است.

او با تاکید بر گران‌فروشی مغازه‌ها در تاریخ بیست و ششم تیرماه ۹۷، قیمت‌های اصلی عرضه شده در میادین میوه و تره بار را اینگونه تشریح کرده بود: قیمت زردآلو در میدان میوه و تره بار بین ۴۵۰۰ تا ۶۵۰۰ تومان، شلیل بین ۴۵۰۰ تا هفت هزار تومان، هلو بین دو تا هفت هزار تومان، انگور عسکری بین سه تا شش هزار تومان است؛ هم‌چنین قیمت سیب‌زمینی ۵۰۰ تومان، پیاز ۷۰۰ تومان و گوجه ۱۲۰۰ تومان است، در حالی‌که نرخ این محصولات در مغازه‌های سطح شهر حتی دو برابر میدان میوه و تره بار است.

نحوه قیمت گذاری

وی همچنین در گفت‌وگویی با ایمنا با اشاره به نحوه قیمت گذاری محصولات افزود: در «صورت‌نرخ‌ها»، درجه یک و دو بودن محصول مشخص می‌شود، همچنین باید لوکس بودن برخی از بارها رویت و در همان روز نرخ گذاری شود که در این صورت جلوی هر عنوانی از محصولات «ستاره» زده می‌شود و نشان دهنده لوکس بودن محصول است.

رییس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان اضافه کرد: به طور کلی محصولات درجه یک،  دو و ممتاز بازار به صورت هفتگی تعیین قیمت می‌شوند. برخی از محصولات در طول هفته تفاوت قیمتی چندانی نخواهند داشت و رده قیمتی درجه یک،  دو و ممتاز آن را برای یک هفته در صورت‌نرخ تعیین می‌کنیم. اما برخی ممکن است بنا به نوع بار در همان روز تعیین قیمت شود و برخی هم بنا به عرضه و تقاضا تعیین قیمت می‌شوند.

برخورد با متخلفان میدان

با تمام این اوصاف بررسی اوضاع نشان دهنده وجود دلایل دیگری در افزایش قیمت هاست. عواملی مانند حضور دلالان در میدان میوه و تره بار که در افزایش قیمت‌ها دست دارند. البته رییس اتحادیه میادین میوه و تره بار در این خصوص گفته اگر غرفه‌داران میدان تخلفی در قیمت گذاری انجام دهند با آنها برخورد می‌شود.

با این حال بررسی فاکتورهای خرید در ۲۶ تیر با قیمت‌های اعلام شده اطرج در همین تاریخ وجود برخی مغایرت‌ها را نشان می‌دهد. اطرج در این باره گفت: ممکن است این نرخ‌ها متعلق به محصولات لوکس و یا تخلفی صورت گرفته باشد. البته باید فاکتور و صورت‌نرخ دیده تا این موضوع مشخص شود.

رییس اتحادیه میادین میوه و تره بار البته میزان سودی که برای هر محصول برای خرده فروشی میتوان در نظر گرفت را این طور اعلام کرد: برای میوه‌ها چیزی حدود ۱۵ الی ۲۵ و برای سبزیجات ۳۰، ۳۵ و ۴۰ درصد سود قابل محاسبه است.

اطرج البته این را هم  گفته که تمامی گرانی‌ها ناشی از گران‌فروشی خرده فروشی‌ها نیست، بلکه نبود میوه در بازار به دلیل کم آبی هم در این زمینه موثر است.

ردپای دلالان

برای بررسی قیمت‌های اعلام شده در ۲۶ تیر، تعدادی از خریداران خرد میوه، فاکتورهای خرید خود از میادین میوه را در همین تاریخ در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار دادند که نشان دهنده تفاوت قیمت هاست.

در این فاکتورها قیمت هر کیلو زردآلو ۱۲ هزار تومان، گوجه هزار و ۸۰۰ تومان، پیاز و سیب زمینی خاکی هر کدام هزار تومان، شلیل هشت و ۹ هزار تومان و هلو هشت هزار تومان درج شده است.

با این حال وجود "پیاز لوکس" و یا "سیب زمینی لوکس" که منجر به تفاوت قیمت آن در میدان میوه و فاکتور است بعید به نظر می‌رسد. اما این موضوع یا وجود دلالان را پر رنگ تر می‌کند و یا عدم نظارت صحیح در بازار را.

پیش از این نوروز اسماعیلی رییس اتحادیه میوه و سبزی فروش از عدم نظارت صحیح در میادین میوه و حضور برخی دلالان خبر داده و گفته بود در صورتی که نظارت صحیحی صورت گیرد، شاهد مشکلاتی در حوزه قیمت گذاری نخواهیم بود.

با این حال به نظر می‌رسد تنها راهکار برای بهبود قیمت‌گذاری اجناس، تقویت نظارت‌ها و بازرسی دقیق تر باشد.

در ادامه برخی فاکتورهای خرید که نشان دهنده تغایر قیمت‌های اعلام شده رییس اتحادیه میادین میوه و فروش است آمده است:

کد خبر 348712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اشکان US ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
    0 0
    سلام من نمیدونم آقای اطرج این قیمت هارو از کجا میاره زردالو 12000تومانه هلو هم 8000.این کارش درست نیست که توپ رو همیشه میندازه تو میدون میوه فروشا.